SQL - Count - Join Hjælp
Fra : John Sarby

Dato : 27-03-10 14:25

Hej.
Er der en venlig sjæl der gider hjælpe mig med mit problem?
Jeg har to tabeller hvor jeg finder de data jeg skal bruge, men
ønsker desuden også at kunne enten sum eller count en kolonne.
Min SQl se sådan ud
strsql = "SELECT AVC1.*, AVC2.*, datepart(ww,top20) as ugenummer
FROM AVC1 JOIN AVC2 ON (AVC1.filmnummer=AVC2.nummer AND
AVC1.filmnummer<>'0') ORDER BY AVC2.titel"
Det virker, men mangler at counte / summe min top20(format
datetime) - er det et problem kan jeg bare tilføje en ny kolonne!
Hvordan skal min sql se ud?
På forhånd TAK.
MVH
John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 30-03-10 06:51

Den 27-03-2010 14:24, John Sarby skrev:
> [...]
> Det virker, men mangler at counte / summe min top20(format
> datetime) - er det et problem kan jeg bare tilføje en ny kolonne!

Jeg har lidt svært med at forstå, hvad du vil.
Kan du ikke lave et eksempel på output?

Leif

Fra : John Sarby

Dato : 30-03-10 21:58

Hej Leif.

Jeg prøver:
Jeg har to tabeller.
En med filmnummere.
Den anden med titlerne.
Det jeg vil lave er at jointe de to tabler sammen, samtidigt vil jeg
optælle i tabel 1. hvor mange gange den film har været udlejet til
en top20 liste.
Desværre er det lidt mere vanskeligt, da der er flere nummere i
første tabel der henviser til samme film (f.eks. Luftkastellet), så
der skal tælles og sammenlignes.
Men i bund og grund ønskes en top20 liste.
Jeg håber det er til at forstå ellers må du skrive igen og jeg vil
svare så godt jeg kan.
Tak for hjælpen.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-10 00:37

"John Sarby" <playtime@post6.tele.dk> skrev
> [...]
> Det jeg vil lave er at jointe de to tabler sammen, samtidigt vil jeg
> optælle i tabel 1. hvor mange gange den film har været udlejet til

Denne sql skal kunne gøre det - skift til dine egne tabeller og feltnavne:

SELECT TOP 20 Count(tblOrdre.OrdreID) AS AntalOfOrdreID, tblOrdre.KundeId_,
tblKunde.Firmanavn
FROM tblKunde RIGHT JOIN tblOrdre ON tblKunde.KundeId = tblOrdre.KundeId_
GROUP BY tblOrdre.KundeId_, tblKunde.Firmanavn;

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-10 00:45

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev

> [...]
> FROM tblKunde RIGHT JOIN tblOrdre ON tblKunde.KundeId = tblOrdre.KundeId_
> GROUP BY tblOrdre.KundeId_, tblKunde.Firmanavn;

Sql med sortering

SELECT TOP 20 tblOrdre.KundeId_, tblKunde.Firmanavn, Count(tblOrdre.OrdreID)
AS AntalOfOrdreID
FROM tblKunde RIGHT JOIN tblOrdre ON tblKunde.KundeId = tblOrdre.KundeId_
GROUP BY tblOrdre.KundeId_, tblKunde.Firmanavn
ORDER BY Count(tblOrdre.OrdreID) DESC;

Bjarne

Fra : John Sarby

Dato : 01-04-10 14:11

bsn wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> FROM tblKunde RIGHT JOIN tblOrdre ON tblKunde.KundeId = tblOrdre.KundeId_
> GROUP BY tblOrdre.KundeId_, tblKunde.Firmanavn

Hej Bjarne.
Tak for dit svar - jeg arbejder videre med sagen.