Andet multimedie
bentjuul 3670
Et element i farve i et ellers S/H foto - ~
Fra : Jesper

Dato : 26-03-10 12:41

Hej.

Jeg har brug for at få min hukommelse opfrisket...

Hvordan konverterer med et farvefoto til S/H for derefter at markere et
element, som man stadig gerne vil have i farver?

(Selve konverteringen til S/H har jeg styr på....tror jeg nok...

Bruger PSE 8.

Mvh

Jesper

Fra : Ole V Jensen

Dato : 26-03-10 20:14

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> Hvordan konverterer med et farvefoto til S/H for derefter at markere et
> element, som man stadig gerne vil have i farver?

I Photoshop kan man følgende.

Marker det der skal være s/h.
Så skal du finde den menu hvor du justerer Saturation. Den skruer du så
ned.

Jeg håber det er forståeligt.

mvh
Ole-J

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-03-10 21:48

On Fri, 26 Mar 2010 12:40:35 +0100, Jesper wrote:

> [...]
> element, som man stadig gerne vil have i farver?
>
> (Selve konverteringen til S/H har jeg styr på....tror jeg nok...

Jeg ville i PS lave et justeringslag hvor jeg laver en SH konvertering. Alt
efter motiv og evner kan det være en f.eks. et Channelmixer eller Black &
white lag og derefter vil jeg afmaske det der skal være i farve.

Fordelen ved dette er at man kan lave det om nemt bagefter. Jeg kan
virkelig opfordre til at redigere i lag. Det giver en masse fordele ved en
senere redigering.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-10 16:16

Jens Stadsgaard wrote:

> Fordelen ved dette er at man kan lave det om nemt bagefter. Jeg kan
> virkelig opfordre til at redigere i lag. Det giver en masse fordele
> ved en senere redigering.

Det forudsætter dog, at grafiken bliver gemt i et format, der kan gemme
lagdelingen også. Eksempelvis er det ikke noget problem at arbejde i lag ved
..jpg - så længe man holder filen åben i editoren. Men lukker man først
filen, er al lag-information væk.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Pico

Dato : 27-03-10 16:26

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ved .jpg - så længe man holder filen åben i editoren. Men lukker man først

Med den pris der er på HD nu gemmer jeg en kopi af billedet i PS format og
derefter som regel også i JPG afhængi af hvad billedet skal bruges til.
--
MVH
Pico