opslag ønskes
Fra : Anne

Dato : 21-03-10 23:02

Er der en der vil tyde et navn for mig ? Det er Gershøj sogn Roskilde amt
1814-1831 opslag 52 - 5.

Vielse mellem Hendrik Jensen og Fruentimmer ????? Nielsdatter. Hvad hedder
hun til fornavn ?

Bliver de forlovet 23. oktober og gift 11. december 1824 eller hvordan skal
de to datoer forstås ?

Hvornår kaldes pigerne fruentimmer ?

På forhånd tak

mvh Anne Bach

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-03-10 23:52

Anne wrote:
> Er der en der vil tyde et navn for mig ? Det er Gershøj sogn Roskilde
> amt 1814-1831 opslag 52 - 5.
>
> Vielse mellem Hendrik Jensen og Fruentimmer ????? Nielsdatter. Hvad
> hedder hun til fornavn ?

Nora Nielsdatter

> Bliver de forlovet 23. oktober og gift 11. december 1824 eller
> hvordan skal de to datoer forstås ?

Mon ikke 23. oktober er datoen for lysning i kirken og 11. december er
vielsen?

> Hvornår kaldes pigerne fruentimmer ?

Dette er fror egen regning: Når præsten er en højrø... skid og bruden
tilhører de lavere sociale lag. En anden mulighed er, at hun ikke længere er
jomfru i fysisk betydning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 22-03-10 00:03

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
> Nora Nielsdatter

Står der ikke Marie?
Hans M svarer fuldstændig til de andre, helt entydige skrivninger af navnet
Marie.

>En anden mulighed er, at hun ikke længere er jomfru i fysisk betydning.

Rigtig nok, men især at hun venter barn eller har barn.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-10 00:13

Poul E. Jørgensen wrote:

> Står der ikke Marie?
> Hans M svarer fuldstændig til de andre, helt entydige skrivninger af
> navnet Marie.

Du har nok ret der, når man sammenligner med andre steder, hvor det entydigt
er enten M eller N. Jeg lod mig nok snyde af, at første vokal ligner et o og
at der efter anden konsonant ser ud til kun at være en vokal - et a.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-03-10 00:19

Poul E. Jørgensen <33@AAGVDNET.DK> skrev Mon, 22 Mar 2010 00:03:09 +0100
>Står der ikke Marie?

Enig.

--
mvh, A:\Feldborg
http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-03-10 00:12

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Sun, 21 Mar 2010
23:51:37 +0100

>Dette er fror egen regning: Når præsten er en højrø... skid og bruden
>tilhører de lavere sociale lag. En anden mulighed er, at hun ikke længere er
>jomfru i fysisk betydning.

Fruentimmer er betegnelsen for en pige der har fået et barn før hun blev
gift. Hun kaldes så for Fruentimmer ved barnets dåb, og ved den første
vielse derefter.

Fra : Anne

Dato : 22-03-10 17:09

Tusind tak for hjælpen. Det havde nu været sjovere og nemmere, hvis det
havde været en Nora i stedet for endnu en Marie

mvh Anne Bach

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-03-10 17:31

Anne wrote:
> Tusind tak for hjælpen. Det havde nu været sjovere og nemmere, hvis
> det havde været en Nora i stedet for endnu en Marie

Ja, der er mange Marie'r i de årgange. Der er også mange Jens'er, Mikkel'er
og Peder'r, men jeg er i mit træ stødt på en Øvle, det er ikke så
almindeligt.
Men rigtig sjovt bliver det, når to har det samme navn i stamtræet: Mette
Jensdatter - så skal man holde tungen lige i munden, for ikke at få dem
blandet sammen.