Lås, så kun værdier indsættes (Excel)
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-03-10 03:38

Hej

Er det muligt at gøre sådan, så man kun kan indsætte værdier i celler?
Hvis man kopierer data ind i Excel, så overføres formattering
eksempelvis - det ønsker jeg at undgå. Jeg ønsker at låse formatering
og "kategori" (standard/tal/valuta...).

Jeg er klar over, at man kan vælge "Indsæt speciel" og vælge værdier -
men der er over 400 brugere, der skal bruge Excel-arket (med stor
forskel på kendskabet til Excel), så det er ikke en brugbar løsning
(det tager i øvrigt lang tid, hvis man har mange data der skal
overføres).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Helge

Dato : 28-03-10 15:30

Hej Lasse, jeg har i lang tid savnet samme mulighed, så bragt op af dig,
søgte jeg lidt på det og fandt følgende løsning:

Der findes desværre IKKE nogen genvejstast for Indsæt Speciel - Værdier
(udover Alt+E, S, V, Enter)

Men man kan lave en genvejstast i Værktøjslinien Hurtig Adgang (den der
ligger til højre for Office-knappen, ved siden af Gem, Fortryd m.m.).

Gå op i Office-knappen og tryk på Excel-Indstillinger, vælg Tilpas, og vælg
Alle Kommandoer i drop-down boksen. Gå ned og vælg Indsæt Værdier og tryk
Tilføj.

Indsæt Speciel - Værdier findes nu som en knap i Værktøjslinen Hurtig
Adgang.

Det kræver desværre, at du skal en tur rundt og tilpasse alle de maskiner,
der skal arbejde med regnearket og jeg har ikke kunne finde ud af om man kan
tilknytte en genvejstastekombination til knappen...

Jeg har i hvert fald føjet knappen til mit Excel nu...

Håber du kan bruge det til noget...

Mvh. Helge

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 28-03-10 17:24

Hej Lasse.

Nu ved jeg ikke hvor skrap du er til Excel, men følgende ville være en rigtig
god løsning (bruger den selv).

Du laver en Add-in.
Denne placeres så alle kan hente den. Den må IKKE placeres lokalt.
Dvs. du installerer add-innen en ganmg for alle.

I denne add-in har du så de makroer som er relevante for alle med evt.
tilhørende genvejstaster.
Genvejstaster er: alt+ctrl+shift+et bogstave.
I starten kan genvejstasten være bøvlet, men det går over. Ellers må man bruge
musen.
Ved sådan en løsning bør bruger være med i processen.

Når I så får brug for en ny makro, så tilpasses en kopi af add-in som så tidlig
morgen / sen aften overskriver den aktive.
Herefter sendes en mail til brugerne.

Jørgen Bondesen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-03-10 04:49

Hej begge

Jeg får helt sikkert ikke (alle) folk til at gøre noget specielt,
hverken ved deres vaner eller ved deres maskiner. Tanken kan være god
nok, men det er ikke en løsning der holder (i dette tilfælde).

Det jeg søger skal altså være "indbygget" i den pågældende Excel-fil
(og ikke en makro).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-03-10 13:40

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
> nok, men det er ikke en løsning der holder (i dette tilfælde).
>
> Det jeg søger skal altså være "indbygget" i den pågældende Excel-fil

Så bliver du nok nødt til at undvære.
Der er ingen funktion i Excel, der kan "tvinge" folk til at indsætte
værdier, kun en funktion, som gør det muligt. Vil du derfor "tvinge"
brugerne er en makroløsning et must.

Jan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-03-10 08:04

On 29 Mar., 14:39, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:
> Så bliver du nok nødt til at undvære.

Det er også umiddelbart det jeg er kommet frem til.

> Der er ingen funktion i Excel, der kan "tvinge" folk til at indsætte
> værdier, kun en funktion, som gør det muligt. Vil du derfor "tvinge"
> brugerne er en makroløsning et must.

Man kan låse celler på forskellige måder, og det ville være da være
smart at kunne låse en celles formattering - men nej...

/Lasse