Lås ark, indtil celler i andet ark er udfy~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-03-10 07:32

Hej

Jeg har behov for, at kunne låse et helt ark for redigering, indtil
celler i et andet ark er blevet udfyldt.

Det drejer sig om et foreningsregnskab, som er opdelt i to faneblade.
På det første ark/faneblad, skal man bl.a. udfylde nogle stamdata
(foreningsnavn bl.a. regnskabsår) - og oplysningerne overføres til det
andet ark/faneblad.

Selvom jeg mener, at jeg har skrevet en tydelig vejledning på første
ark, og der i øvrigt er en stor, rød tekst på ark to med teksten
'UDFYLD FØRST ALLE DE GULE FELTER PÅ FANEBLADET ''INFORMATION''', så
er der flere af foreningerne, der ikke har gjort dette.

Derfor vil jeg gerne låse ark nummer to for redigering, indtil en
(eller flere) celler på ark nummer et er udfyldt. Hvordan kan jeg gøre
dette?

På forhånd tak,
Lasse Hedegaard

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 18-03-10 17:51

Hej Lasse.

I teorien burde det være enkelt.

Når filen åbnes tvinges brugeren til det første ark.

Når brugeren aktivere ark2 skal en makro teste om alle felter på ark 1 er
udfyldt. Hvis ok, bliver arket låst op, ellers forbliver det låst.

Jeg formoder du gerne vil have en makro, så hvilke celler er det på ark 1 der
skal udfyldes?

Hvad siger du til ovenstående?

Jørgen Bondesen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-03-10 15:38

On 18 Mar., 17:50, "Joergen Bondesen" <bonde...@cool.dk> wrote:
> [...]
> udfyldt. Hvis ok, bliver arket låst op, ellers forbliver det låst.
>
> Jeg formoder du gerne vil have en makro, så hvilke celler er det på ark 1 der

Hej Jørgen

Jeg har sådan set allerede låst begge ark, da det kun er nogle celler,
man må skrive i - størstedelen af cellerne er låst.

Jeg har jo egentlig formuleret mig lidt dårligt, da jeg skrev, at ark
to skulle låses op, når cellerne i ark et var udfyldt.

Det optimale vil være, at man enten ikke kan skifte til ark to (evt.
får en boks med besked, hvis man forsøger), før de krævede celler på
ark et er udfyldt - eller at man får en boks med en besked, når man
forsøger at skrive i celler på ark to (inden man har udfyldt de
krævede celler på ark et).

Hvis det er muligt at undgå makroer, så vil jeg gerne dette. Excel
skal helst ikke komme med div. advarsler til de mange brugere (vi har
over 400 lokalforeninger der skal bruge arket).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Harald Staff

Dato : 19-03-10 01:16

> Hvis det er muligt at undgå makroer, så vil jeg gerne dette.

Hei Lasse

Dette og meget annet er desverre umulig uten makroer.

Beste hilsen Harald

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 19-03-10 16:54

Hej Lasse.

Som Harald skriver, så kommer vi ikke uden om en makro.

Hvad ønsker du?

Hvilken Excelversion bruger du/I.

Send evt en mail til mig, så sender jeg en fil til dig du kan se på.

Jørgen Bondesen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-03-10 15:29

On 19 Mar., 16:53, "Joergen Bondesen" <bonde...@cool.dk> wrote:
> Som Harald skriver, så kommer vi ikke uden om en makro.

Øv bøv, men så tror jeg faktisk hellere, jeg vil undlade funktionen.

> Hvilken Excelversion bruger du/I.

Det er noget blandet, da der er over 400 lokalforeninger

Jeg har lige nu lavet det sådan, at det står med stor, rød tekst, at
man skal huske at udfylde cellerne på første ark (teksten forsvinder,
når man har gjort det). Desværre er der nogen, der alligevel ikke gør
som der står.

Jeg vil forsøge at løse problemet ved at gøre det tydeligere. Det
giver mig dog et andet problem - jeg har netop oprettet en ny tråd om
dette.

Venligst,
Lasse Hedegaard