Webordbog i DB
Fra : Rune Jensen

Dato : 16-03-10 19:53

Jeg skal have lavet en webprdbog med forklaringer over de brugte
ord/vendinger i specielt webdesigngrupperne.

Jeg har intet forstannd på database, men måske nogen kan guide mig i den
rigtige retning udfra disse kriterier:

1. Man skal kunne tilføje nyt ord. Her skal man kunne vælge "type", om
det er "forkortelse" eller "udtryk" (noget bedre ord?). Forkortelse er
f.eks.

WYSIWYG="What You See Is What You Get, som betegner en editor, hvormed
man kan designe sin hjemmeside direkte uden at kode (næsten)"

og udtryk kan være:

Diskret design="det at man deler sit design op i indholdslag, layoutlag
og behaviorlag med henholdsvist HTML, CSS og Clientside (JS)."

2. Man skal kunne søge på disse to kriterier eller alle.

3. Man skal kunne slette en definition

4 Man skal kunne rette en definition

Mit spørgsmål er, om i har nogle forslag til tabellen, hvordan den
inddeles smartest - og om man evt. kan oprette den direkte i ASPen (jeg
kunne forestille mig, det ville være bedst).

Der må være nogle af jer, som har lavet lignende dette før, og som måske
kan nogle tricks..?

Jeg uddyber gerne spørgsmålene, hvis det er.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 20:17

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan nogle tricks..?
>
> Jeg uddyber gerne spørgsmålene, hvis det er.

Såvidt jeg forstår det vil du bare have noget meget simpelt noget, så det
skal du få.. Jeg ved ikke hvor meget forstand du har på databaser, men her
kan du jo evt. kigge her: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion17.asp

Jeg ville nok bygge tabellen op som følger:

id (autonumering)
glose (string)
beskrivelse (string)

For at søge i dem kan du jo bruge SQL sætningen: select * from table where
glose LIKE 'KRITERIE + %' som finder gloser hvor de ca er den indtastede
parameter.

Håber det hjalp - jeg hjælper dig gerne videre.
--
Anders Mikkelsen
www.agmweb.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-03-10 20:47

Den 16-03-2010 20:16, Anders Mikkelsen skrev:

> Såvidt jeg forstår det vil du bare have noget meget simpelt noget, så

Bare lige til at starte på ;)

> [...]
> men her kan du jo evt. kigge her:
> http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion17.asp
>
> Jeg ville nok bygge tabellen op som følger:

Et par spørgsmål...

Er det muligt at oprette en DB uden at bruge ACCESS, måske fra selve ASP?

Så ville jeg oprette en sådan med en tabel med ovenstående egenskaber.
....jeg har ikke ACCESS ;)

Jeg har en fil i databasemappen i forvejen, som er en database også
(endelse .mdb), kan man have flere af de filer liggende i den mappe?

> For at søge i dem kan du jo bruge SQL sætningen: select * from table
> where glose LIKE 'KRITERIE + %' som finder gloser hvor de ca er den
> indtastede parameter.

Jeg har html.dk's side in mente, skal bare lige have fundet ud af det
med DB-oprettelsen.

> Håber det hjalp - jeg hjælper dig gerne videre.

Ja, det er en god start, mange tak for det hurtige svar. Hvis du eller
andre kan svare på mine yderligere begynderspørgsmål, ville jeg blive
glad ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 21:01

> Bare lige til at starte på ;)

> Et par spørgsmål...
>
> Er det muligt at oprette en DB uden at bruge ACCESS, måske fra selve ASP?

ja, du kan jo kopiere den eksisterende og så via asp og sql tilpasse den. Er
serveren hos dig selv eller hos en webhost. I begge tilfælde bor du
undersøge om du kan få MySQL som er en gratis database.

:D

--
Anders Mikkelsen
www.agmweb.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-03-10 21:11

Den 16-03-2010 21:01, Anders Mikkelsen skrev:

> ja, du kan jo kopiere den eksisterende og så via asp og sql tilpasse
> den. Er serveren hos dig selv eller hos en webhost. I begge tilfælde bor
> du undersøge om du kan få MySQL som er en gratis database.

Det må være her:
http://azero.dk/produkter/webhoteller/ironsiteexec/#notes

mySQL er ikke installeret fra start, lader det til. Er der stor forskel
på ACCESS og mySQL?

Jeg henter den DB på html.dk. Kan man rette i den i Open Office? De
skulle da være kompatible med MS' produkter?

Tak for svar.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 21:42

> Det må være her:
> http://azero.dk/produkter/webhoteller/ironsiteexec/#notes
>
> mySQL er ikke installeret fra start, lader det til. Er der stor forskel på
> ACCESS og mySQL?
Tror jeg helt bestemt. Tjek: mysql.dit-domaene.dk (hvis du har hjemmesiden
hos azero..)

> Jeg henter den DB på html.dk. Kan man rette i den i Open Office? De skulle
> da være kompatible med MS' produkter?
>

> Tak for svar.
Selv tak

--
Anders Mikkelsen
www.agmweb.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-03-10 23:46

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> wrote in message
> Et par spørgsmål...
>
> Er det muligt at oprette en DB uden at bruge ACCESS, måske fra selve ASP?

Ja, brug følgende kode:
Dim databasename
databasename = Request.Form("databasename")
Response.Write " " + databasename
Dim objADOXDatabase
Set objADOXDatabase = Server.CreateObject("ADOX.Catalog")
objADOXDatabase.Create "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" +
Server.MapPath("/") + "\..\database\" + databasename

(hold øje med linieskift)

> Så ville jeg oprette en sådan med en tabel med ovenstående egenskaber.
> ...jeg har ikke ACCESS ;)

Hvis du laver et generelt SQL 'tool', kan du oprette/ændre/fjerne tabeller
som du vil.

> Jeg har en fil i databasemappen i forvejen, som er en database også
> (endelse .mdb), kan man have flere af de filer liggende i den mappe?

Så længe de hedder noget forskelligt, kan du have lige så mange databaser du
vil (forudsat der er plads nok på serveren).

Hver database kan indeholde mange tabeller.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 00:33

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev

> [...]
> objADOXDatabase.Create "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" +
> Server.MapPath("/") + "\..\database\" + databasename

Her er en god guide til at fortsætte på...
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/013101-1.shtml
Bjarne

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-03-10 04:03

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> Her er en god guide til at fortsætte på...
> http://www.4guysfromrolla.com/webtech/013101-1.shtml

Jeg foretrækker at gøre det vha SQL, da det er (næsten) det samme på tværs
af databaser.

F.eks:
CREATE TABLE ordbog (
ordet varchar(30),
art varchar(5),
beskrivelse memo )
og:
CREATE INDEX ix_ordbog ON ordbog(ordet)

Til den slags har jeg en simpel form med et textarea til udførelse af SQL.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 11:06

> [...]
> CREATE INDEX ix_ordbog ON ordbog(ordet)
>
> Til den slags har jeg en simpel form med et textarea til udførelse af SQL.

Bruger selv desktop db...
Jamen så har Rune noget at vælge imellem...og det er jo altid godt...)
Bjarne

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-03-10 22:24

Den 17-03-2010 11:06, bsn skrev:
> "Stig Johansen"<wopr.dk@gmail.com> skrev

> Bruger selv desktop db...
> Jamen så har Rune noget at vælge imellem...og det er jo altid godt...)

Tak for svarene

Jo, der er bestemt noget at gå ud fra ;)

Jeg vender tilbage.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-10 19:16

Den 17-03-2010 04:02, Stig Johansen skrev:

> [...]
> CREATE INDEX ix_ordbog ON ordbog(ordet)
>
> Til den slags har jeg en simpel form med et textarea til udførelse af SQL.

create index, er det hvor mange poster der må være i det hele, når
tabellen oprettes?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-03-10 20:07

Rune Jensen wrote:

> create index, er det hvor mange poster der må være i det hele, når
> tabellen oprettes?

Index fortæller databasen at fetet skal indexeres, hvilket gør opslag
hurtigere.

Hvis du har 1000 poster, skal f.eks select beskrivese from navn where
felt=42, læse samtlige 1000 poster, hvis der ikke er index.

Er der derimod index på feltet, kræves kun ganske få læsninger.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-03-10 22:06

Anders Mikkelsen skrev:
> [...]
> parameter.
>
> Håber det hjalp - jeg hjælper dig gerne videre.

I forhold til oplægget, mangler der vist en "type" attribut - og type
er et dårligt ord at bruge - "slags" måske? en enum, som er enten
"F"(orkortelse) eller "U"(dtryk) f.eks.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 22:12

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> I forhold til oplægget, mangler der vist en "type" attribut - og type er
> et dårligt ord at bruge - "slags" måske? en enum, som er enten
> "F"(orkortelse) eller "U"(dtryk) f.eks.

Typen var det jeg havde skrevet i parantes, men det vil jeg huske ;)
Langtid siden jeg har programmeret i ASP og andre M$ ting..

--
Anders Mikkelsen
www.agmweb.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-03-10 23:30

Den 16-03-2010 22:12, Anders Mikkelsen skrev:

> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

>>> glose (string)

> Typen var det jeg havde skrevet i parantes, men det vil jeg huske ;)
> Langtid siden jeg har programmeret i ASP og andre M$ ting..

Jeg tror ikke, jeg har string. Jeg har varchar og charlong. Jeg har
heller ikke Enum. Man kan se her, hvilke typer (tror det er det i
snakker om), og hvordan jeg er startet, det er databasen i Open Office:

http://webdesigngruppen.dk/temp/database_webordbog_start.jpg

Skal der et ekstra felt ind? Eller hvordan?

Nu er jeg nok nødt til at gå i seng, men kigger i morgen.

Tak for svarene.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-03-10 23:46

Den 16-03-2010 23:29, Rune Jensen skrev:

> http://webdesigngruppen.dk/temp/database_webordbog_start.jpg
>
> Skal der et ekstra felt ind? Eller hvordan?

Jeg fandt ud af, hvad i mente, tror jeg. Jeg har indsat et felt "art"
for "slags"

Ser det rigtigt ud?

http://webdesigngruppen.dk/temp/database_webordbog_start2.jpg

Nu må jeg i seng.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-03-10 23:48

"Anders Mikkelsen" <anders.mikkelsen[snabela]fixgroup.dk> wrote:

> Jeg ville nok bygge tabellen op som følger:
>
> id (autonumering)

Hvad forestiller du dig 'id' skal bruges til (bortset fra spildplads og
performance)?

Forkortelsen i sig selv er jo en unik nøgle.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 19:34

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad forestiller du dig 'id' skal bruges til (bortset fra spildplads og
> performance)?
>
> Forkortelsen i sig selv er jo en unik nøgle.

Ja det kan du have ret i. Ren og skær ubetænksomhed.. Men så skal Rune bare
sørge for at lave feltet med ordet unik således at der ikke forekommer
flere.

--
Anders Mikkelsen
www.agmweb.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-03-10 20:18

Den 17-03-2010 19:34, Anders Mikkelsen skrev:

> [...]
>
> Ja det kan du have ret i. Ren og skær ubetænksomhed.. Men så skal Rune
> bare sørge for at lave feltet med ordet unik således at der ikke

Kan i ikke lige forklare, hvad i snakker om.. skal den ikke have et navn
det felt, som indeholder de autogeneredede numre?

Hvordan får man så fat i feltet?

Kan i sige mig om jeg er på rette vej?

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-03-10 23:26

Rune Jensen wrote:

> Kan i ikke lige forklare, hvad i snakker om.. skal den ikke have et navn
> det felt, som indeholder de autogeneredede numre?

> [...]

Hvis du ikke har noget at bruge feltet tli, skal det ikke være der.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-10 00:25

Den 18-03-2010 23:25, Stig Johansen skrev:

> Hvis du ikke har noget at bruge feltet tli, skal det ikke være der.

Kan du ikke prøve at forklare, hvorfor jeg ikke har brug fir den ID.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-03-10 01:39

Rune Jensen skrev den 19-03-2010:

> Kan du ikke prøve at forklare, hvorfor jeg ikke har brug fir den ID.
>

> MVH
> Rune Jensen

Det er nemmere, hvis du forklarer, hvad du vil bruge det til.

Din "orbog" er en fortegnelse over forkortelser og begreber.
Du kan slå en forkortelse/begreb op, og få at vide hvad den betyder,
eller du kan finde de forklaringer der indholder (et) bestmet(e) ord.
Du har i virkeligheden ikke noget at bruge id'et til - og det hænger
ikke sammen med det øvrige indhold - selv om du kendte id'et for en
given række i din tabel, ville den ikke sige dig noget.

En database skal have en attribut, som er unik. Ofte er der ikke nogen
af de naturligt indgående data der er unikt, og designeren af
databasen, indsætter så et id, som hyn definerer *skal* være unikt. Når
man har gjort det et par gange, ender man med at starte med et unikt id
- og det er i virkeligheden en uskik ;>).
I dit tilfælde har du allerede en attribut der er unik. Den samme
forkortelse vil altid have det samme id, og omvendt - og du har ikke
noget at bruge endnu et unikt felt til. Og så er der ikke rigtig nogen
grund til at have den. Den fylder bare op.

Man kan godt overveje, om forkortelsen/begrebet i virkeligheden er
unikt. Tag et eller andet - DNS, f.eks.
DNS er en forkortelse af Domain Name Server.
Men begrebet DNS kunne også godt være en indgang til en forklaring af,
hvad en Domain Name Server er.
Så er din forkortelse/begreb, ikke længere unik. Du vil så enten skulle
definere tabellens unike key, som en kombination af forkortelsen og
arten - eller du skal have et andet unikt felt. Hvis det heller ikke er
muligt (hvis man har en forkortelse der kan betyde to ting), kan man
blive nødt til at definere et unikt felt - f.eks. et id, som altså
egentlig ikke er data, kun en attribut for at du kan skille de to ens
forkortelser/begreber fra hinanden. Og det bør man kun gøre, hvis man
ikke kan finde en attribut i tabellen, som er unik.

Giver det mening?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-10 02:39

Den 19-03-2010 01:38, Birger Sørensen skrev:

> Det er nemmere, hvis du forklarer, hvad du vil bruge det til.

God pointe.

> [...]
> forkortelser/begreber fra hinanden. Og det bør man kun gøre, hvis man
> ikke kan finde en attribut i tabellen, som er unik.

Ja, jeg forstår problematikken med, at det skal være unikt.

Men jeg vil så nødigt, det bliver for kompliceret. I hvert fald til at
begynde med.

Hvad med bare to felter, en til glosen (hvadenten det nu er forkortelse
eller begreb) og så ét felt til forklaringen?

Man vil risikere dobbelte indhold, for så vidt, men det vil være ud fra
forskellige synspunkter, Forkortelse eller begreb, derfor vel stadig unikt?

Og man vil vel ikke kunne søge på de to ting heller, men ved sguikke
lige, hvordan man så får den ind ellers.

Altså noget med:

Unik         Long Tekst
1. Glose      2. Forklaring

Og så er det det...

Man kan vel godt "snyde" og så lave en form, hvor der er et felt, hvor
der kan vælges imellem begreb/forkortelse. Hvis det indsættes i
"forklaring" som alm. tekst(f.eks. sidst i teksten), vil det vel ikke
betyde noget. Så tænkte jeg, man kan fuske lidt og søge på indhold af
tekst og dermed få typen. Men det vil så være til senere.

Er to felter for simpelt?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-03-10 03:56

Rune Jensen sendte dette med sin computer:

> [...]
> jeg, man kan fuske lidt og søge på indhold af tekst og dermed få typen. Men

Det kommer an på, hvad man vil med tabellen...

At have arten gemt i teksten, er muligt - men helt afgjort ikke nogen
god ide. Så skal man læse en hel lang tekst, for at finde en værdi, som
har en af to mulige værdier?
Hvis meningen er, at der skal kunne skelnes mellem de to arter, skal
arten afgjort have sin egen attribut.
Hvis ikke, er der ingen mening i at tage den med overhovedet.

Forestil dig, at du har oprettet din database uden arten, og din side,
og har lagt 800 rækker ind. Så finder du af at du er nødt til at have
arten som attribut.
Så skal du ændre din tabelstruktur, din side, - og 800 rækker igennem,
for at angive om en given række er det ene eller det andet...

Det er vigtigt ved design af tabellen eller tabellerne, at gøre sig
klart, hvad databasen skal bruges til og hvordan.
Tabellen giver dig ikke kun muligheder, men også begrænsninger.
Hvis du har tanker om andre måder, andre sammenhænge, den evt. kunne
blive brugt på/i senere, skal der tages hensyn til det allerede nu.

Jeg ved godt, at der her bare er tale om et eksperiment, og det er lige
så meget for at lære, som for det endelige resultat. Men netop derfor.
Det kan være så simpelt at man syntes det er ligemeget. Men man er nødt
til at gennemarbejde det alligevel - ellers bliver det noget makværk.

Jeg vil mene at 2 felter (attributter) er i underkanten.
Men som sagt, afhænger det mere af anvendelsen (også i fremtiden), end
af noget andet.
Hvis du er sikker på, du aldrig får brug for arten som attribut, er der
ingen grund til at tage den med. På den anden side, kan den være en
enum som ikke fylder ret meget, og den viser sig måske at være meget
brugbar.

Du skal se ud over databasen, og hvad der er muligt med den - det er
anvendelsen, og hvad du vil bruge databasen til, der afgør om det ene
eller det andet er "det rigtige".

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-03-10 06:03

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> Så skal du ændre din tabelstruktur, din side, - og 800 rækker igennem,
> for at angive om en given række er det ene eller det andet...

Jeg er enig i det du skriver, mon for det ikke skal lyde som om man er helt
på skideren, så er ovennævnte ikke så slemt.

Hvis man først opager behhovet efter 800 rækker, må man antage de alle har
samme art.

Da vil man kunne klare ovenstående ved:
AlTER TABlE navn ADD COUMN Art varchar(1)
UPDATE navn SET Art="F"

(Skal være enket ping,, men den tast duer ikke - heer ikke l )

> Det er vigtigt ved design af tabellen eller tabellerne, at gøre sig
> klart, hvad databasen skal bruges til og hvordan.

Og det er her man skal bruge topdown analyse, bottomup devlopmennt.

Dvs. start med at definere dine skærmbilleder, og output, så giver
tabelstrukturen sig selv.

Mht. unik.
Hvis outputtet er i "listeform", behøver du ikke at have unikke indexes.
Hvis jeg f.eks. søger på DNS, og der er 2 entries, kan du blot liste dem
under hinanden.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-10 09:29

Den 19-03-2010 06:03, Stig Johansen skrev:

> Jeg er enig i det du skriver, mon for det ikke skal lyde som om man er helt
> på skideren, så er ovennævnte ikke så slemt.

Og jeg er enig med jer.

OK, jeg dropper det med at snyde sig tekst ind, som Birger skriver.

> Og det er her man skal bruge topdown analyse, bottomup devlopmennt.
>
> Dvs. start med at definere dine skærmbilleder, og output, så giver
> tabelstrukturen sig selv.

Jeg ville have det simpelt i forvejen. Ligesom

http://www.retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm

Som dog kun giver mulighed for søgning fra start/slutning af ord.

Grunden til, jeg syntes det var smart med at man kunne søge på
forkortelser, er fordi der er så forbandet mange af dem i webdesign.

Men resultatet skille vel gerne være det samme, om man søger på WYSIWYG
med eller uden en attribut for forkortelse, og så er der vel ikke brug
for en sådan attribut alligevel..?

Selve forklaringen må være op til den enkelte, som giver denne
forklaring, men udgangspunktet er det samme, om det er forkortelse eller
ej. Det er for at forklare de ord, vendinger, forkortelser, som bruges i
nyhedsgruppen, sådan man ikke er i tvivl næste gang man støder på det.
Dvs. der skal ikke bare stå: DNS=Dynamic Name Server, det siger ikke
særligt meget...

Jeg har svært ved at "beskrive skærmbilleder", jeg er ikke klar over
(endnu), hvad der ellers vil være smart at kunne søge på, eller hvodan
dataene ellers bør hænge sammen andet end som i linket øverst. Det
kommer vel med kravene fra brugerne? Når man ikke har erfaring og kan
sige det direkte, mener jeg.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-10 10:30

Den 19-03-2010 09:29, Rune Jensen skrev:

> [...]
> dataene ellers bør hænge sammen andet end som i linket øverst. Det
> kommer vel med kravene fra brugerne? Når man ikke har erfaring og kan

Sådan i mente?

1. Glose      2. Beskrivelse      3. Forkortese
Dynamic Name Server   ....         DNS

Som så vidt jeg kan se vil kræve, man søger på to felter ad gangen. Eller...

1. Glose      2. Beskrivele
Dynamix Name Server   Forklaring
DNS         Samme forklaring

Jeg synes ingen af dem virker optimale, men nummer ro er nok den mest
forståelige.

Det er klart, der skal lige så mange poster, som der er muligheder, så
det ville blive dejligt kompliceret hvis DNS også kunne betyde flere
ting. Så er man nødt til alligevel at have et ekstra felt?

Flere betydninger, samme betydninger, hvad er glosen:

1. Glose      2. Beskrivelse      3. Forkortese
Et To Tre   .   ...         ETT
Et Ti Tolv      ...         ETT
ETT         ...         ETT

Hvad hvis forkortelsen også er glosen?

Der er ikke noget af det, som ser tiltalende ud, rigtigt.

Man kan have det ekstra tredje felt med, man behøver vel ikke bruge det.
Så kan man bare køre med to felter i starten?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-03-10 10:42

Rune Jensen wrote:

> [...]
> nyhedsgruppen, sådan man ikke er i tvivl næste gang man støder på det.
> Dvs. der skal ikke bare stå: DNS=Dynamic Name Server, det siger ikke

Du bliver nødt til at forholde dig til hvad brugeren ser, og oplever - eller
skal opleve.

Søgning kan foregå på forskellig vis:
- Eksakt frase: select "noget" from tabel
- Start af ord: select "noget" from tabel where "ordet" like start%
- slutningen af ordet: select "noget" from tabel where "ordet" like %slut
- en del af ordet: select "noget" from tabel where ordet like %delen%

Endvidere kan man lagre ordene som soundex, så man kan søge på lignende
stavemåder.

> [...]
> (endnu), hvad der ellers vil være smart at kunne søge på, eller hvodan
> dataene ellers bør hænge sammen andet end som i linket øverst. Det

Du har fat i det rigtige.
Måske ikke _krav_ fra brugerne, men hvad du vil _tilbyde_ brugerne.

> Når man ikke har erfaring og kan
> sige det direkte, mener jeg.
Du biver nødt til at beskrive en skitse over hvad brugerne skal se, eller
hvad du vil tilbyde.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-10 11:10

Den 19-03-2010 10:42, Stig Johansen skrev:

> Du biver nødt til at beskrive en skitse over hvad brugerne skal se, eller
> hvad du vil tilbyde.

OK, det er ikke fordi jeg ikke forstår det, men jeg kender jo ikke alle
mulighederne, det var egentlig det, jeg mente.

Jeg må prøve at kigge på det, så jeg kan uddybe.

Tak for svarene til jer begge, de var meget hjælpsomme.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-03-10 12:08

Rune Jensen wrote:

> OK, det er ikke fordi jeg ikke forstår det, men jeg kender jo ikke alle
> mulighederne, det var egentlig det, jeg mente.

Mulighederne er stort set ubegrænsede.

Det handler om hvad man vi tilbyde brugerne (og hviken indsats man vil gøre)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-10 12:28

Den 19-03-2010 12:07, Stig Johansen skrev:

> Mulighederne er stort set ubegrænsede.
>
> Det handler om hvad man vi tilbyde brugerne (og hviken indsats man vil gøre)

Det er helt i orden, men foreløbig vil en indsats i størrelsesordenen
soundex mv. være alt for stor. Der er også noget med at tage det i
bidder, og tage hensyn til level mht. forventninger om hvor perfekt det
skal være i forhold til den viden man har. Når i snakker om at beskrive
skærmbilleder, har i jo også en erfaring med i bagagen, som kan lede jer
vøk fra "ikke brugbare skærmbilleder", hvis du forstår. Mulighedder og
krav følges aktså lidt ad.

Som jeg plejer at sige, når man starter ud i webdesign, og foik brokker
sig over kode/tabeller, man skal have lov til at lave fejl og afprøve
tingene, det lærer man af. Man kan ikke forvente validt wellformed,
velkonstrueret unobtrusive DIV-design allerede fra dag ét. Samtidig, så
vil en endeløs diskussion om hvor meget bedre man *kan* gøre det, "hvis
bare..." kunne dræbe hele projektet, så man slet ikke får en løsning
overhovedet, det er ikke bedre.

Så jeg satser på den løsning med de to felter, så er der taget en
beslutning, og så må vi se. Hvis det skal laves om senere, hvad det jo
nok skal, så har jeg lært noget af det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-03-10 12:50

Rune Jensen wrote:

> Så jeg satser på den løsning med de to felter, så er der taget en
> beslutning, og så må vi se. Hvis det skal laves om senere, hvad det jo
> nok skal, så har jeg lært noget af det.

Det er en rigtig god ide.

Hvis du antager at hvert "ord" ikke er unikt, har du ikke brug for flere
felter end de to.

1) Keyword (unique)
2) Description (lang tekst)

Sql:
create table words (
keyword varchar(20),
description memo)

Index på keyword:
create index ix_words on words (keyword)

Unique index:
creaate unique index ix_words on words(keyword)

Hvis man har unique index, og forsøger at indsætte en række med samme værdi,
vil databasen feje.

Stig Johansen