Hjælp til tydning - 1 ord
Fra : Ib Molbech

Dato : 06-03-10 05:54

Hej alle.

Jeg vil være glad for tydning af 1 ord i dødsårsag.
Det drejer sig om AO, Roskilde, Skt. Hans Hospital, 1813-1874. Opslag
67. øverst (nr.1) under anmærkninger.
Anton er død af ??? i hjernen.

På forhånd tak

Fra : Arne Nielsen

Dato : 06-03-10 16:06

Den 06-03-2010 13:53, Ib Molbech skrev:
> [...]
>
> Jeg vil være glad for tydning af 1 ord i dødsårsag.
> Det drejer sig om AO, Roskilde, Skt. Hans Hospital, 1813-1874. Opslag

??? = Disorganisering

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Ib Molbech

Dato : 07-03-10 09:49

> ??? = Disorganisering
>
> Venlig hilsen
> Arne

Tusind tak Arne.

Anton er endnu ikke 32 år og alligevel dør han af sindssyge. Både hans
far og farmor havde perioder med sindssyge, men de blev dog gamle.
Hvad kan der være sket? Selvmord?
Er der nogen, der har ideer?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 08-03-10 09:56

"Ib Molbech" <ibmolbech@gmail.com> wrote in message

Arne Nielsen skrev

> Anton er endnu ikke 32 år og alligevel dør han af sindssyge. Både hans
> far og farmor havde perioder med sindssyge, men de blev dog gamle.
> Hvad kan der være sket? Selvmord?
> Er der nogen, der har ideer?

Hvis man prøver at se på de øvrige diagnoser, er udtrykket Disorgan(isering)
i Hjernen sjælden. Der er en del "Hjerneblødhed", som muligvis er det samme.
Men lægerne synes klart at skrive hvis det er selvmord. Så det er nok ikke
det han er død af.
Adskillige af de afdøde på det tidspunkt var i 30'erne, kan jeg se; nogle af
de yngre dør af paralyse, hjerneblødhed eller "almindelig lamhed" (hvad det
så er).

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 08-03-10 10:05

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> wrote in message
> de yngre dør af paralyse, hjerneblødhed eller "almindelig lamhed"

Ordbog over det danske Sprog
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=hjernebl%F8dhed
forklarer "Hjerneblødhed" sådan:
Hjerne-blødhed: (med.) hjernelidelse (ved forstyrrelse i blodkredsløbet),
der ødelægger dele af hjernemassen; ogs. (dagl.) uegl., om aandssvækkelse,
sløvhed olgn. aandssvækket af Hjerneblødhed. Schand.O. I.120.
KPont.Psychiatr.II.18.
dagl. = daglig tale
uegl. = uegentlig = ikke som specifik diagnose

Artiklen er fra 1926.