badesøer
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-10 14:35

I 1950'erne, før hele familien Danmark havde fået bil,
var det stadig almindeligt at gå eller cykle hen til den
nærmeste sø for at få sig en dukkert i sommertiden.

Selv husker jeg at vi, som boede i Dianalund, nordvest
for Sorø, plejede at cykle til Bromme Lillesø. (Den blev
på vestsjællandsk udtalt [brumm-'lil-sø].) Der var et
mindre traktørsted og et lille ishus lige ved søen.

Er der andre i gruppen som vil fortælle om sådanne
"badesøer", evt. fra andre steder i landet?

Her er koordinaterne til ovennævnte "badesø", som du
kan kopiere ind i "Flyv til-feltet" i Google Earth. På G.E.
er der også et par billeder af søen og omgivelserne:
55°29'01.65" N 11°30'59.41" E

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-02-10 15:27

On 28-02-2010 14:34, Herluf Holdt, 3140 wrote:
> I 1950'erne, før hele familien Danmark havde fået bil,
> var det stadig almindeligt at gå eller cykle hen til den
> nærmeste sø for at få sig en dukkert i sommertiden.

Burresø og Lyngby sø i Nordsjælland. Begge steder har jeg valfartet til
med mine børn, da de var små. Ved Burresø var der en badebro ud og ved
Lyngby sø var der en is kiosk. (Det er der måske endnu?)
Det offentlige havde endda lavet en "strandbred" med sand.

Henning Jensen

--
----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-02-10 15:43

On 28-02-2010 14:34, Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Er der andre i gruppen som vil fortælle om sådanne
> "badesøer", evt. fra andre steder i landet?

Jeg kom også til at huske på Furesøen ved Frederiksdal (ved Hjortholm
voldsted), der hvor Mølleåen løber videre ud mod havet.
Det var en meget velbesøgt, næsten rigtig stor strand, og er det måske
endnu.

Ved Bagsværd sø erindrer jeg ingen badesteder. Og slet ikke Søndersø.
Sidstnævnte var, vistnok, reserve til Københavns vandforsyning, og der
måtte ikke bades.

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-02-10 16:38

Henning Jensen wrote:

> [...]
>
> Ved Bagsværd sø erindrer jeg ingen badesteder. Og slet ikke Søndersø.
> Sidstnævnte var, vistnok, reserve til Københavns vandforsyning, og der

Adskillige søer bruges som badesøer her på Midtsjælland. Dyndet og
Haraldsted Sø er blandt de mere "officielle", men også fx. Hvidsø ved
Jystrup er meget søgt af de lokale.

Per V

--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-10 17:46

Per Vadmand skrev:

> Adskillige søer bruges som badesøer her på Midtsjælland.
> Dyndet og Haraldsted Sø er blandt de mere "officielle", men
> også fx. Hvidsø ved Jystrup er meget søgt af de lokale.

Dyndet. Så tænker jeg på traktørstedet Malerklemmen og
det lille tehus Mosehuset ved Store Regnemark. Mål for flere
ture med "Turcyklisterne" fra Hvidovre i 1970'erne. Dyndet
ser ud til at være en god badesø.

Fra 1950'erne husker jeg et traktørsted ved en sø i nærheden
af Haraldsted. Jeg er ikke sikker på om det var ved Gyrstinge
Sø eller Langesø. Det var et rigtigt "kaffe og kagested" med
solide hvidmalede havemøbler og pæn udsigt over søen.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-02-10 18:03

On 28-02-2010 17:45, Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> Sø eller Langesø. Det var et rigtigt "kaffe og kagested" med
> solide hvidmalede havemøbler og pæn udsigt over søen.

Det er muligt at du tænker på Langesø, den første sø, når man drejer fra
til højre, på landevejen Roskilde-Ringsted. Her er/var, et par kilometer
henne, til venstre nede ved søen, et traktørsted.
Disse søer har haft lidt skiftende navne. På mit seneste geodætiske fra
1982, er der skrevet Haraldsted sø i parentes. På "det samme kort" fra
1943 bliver søen benævnt Langesø.
Jeg mener at den nutidige benævnelse, når man ikke er lokal, er
Haraldsted sø.

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-10 22:44

Henning Jensen skrev bl.a.:

> Det er muligt at du tænker på Langesø, den første sø, når
> man drejer fra til højre, på landevejen Roskilde-Ringsted.
> Her er/var, et par kilometer henne, til venstre nede ved
> søen, et traktørsted.

Ja, det har jeg fundet på kortet og på G.E. Det ligger i
Vrangeskov på nordsiden af Langesø/Haraldsted Sø.
Det hed Vrangeskov Traktørsted og er nedlagt. Skov- &
Naturstyrelsen bruger stadig bygningerne. Der har vist
været et eller to traktørsteder mere ved Gyrstinge og
Haraldsted søer - jeg leder stadig efter dem.

Angående foldere, tror jeg at Friluftsrådet og Ringsted
Kommune har udgivet noget. Jeg må ned og kigge efter
traktørsteder og badesøer, når jeg kommer på de kanter.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-02-10 23:14

On 28-02-2010 22:44, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> Kommune har udgivet noget. Jeg må ned og kigge efter
> traktørsteder og badesøer, når jeg kommer på de kanter.

Spændende. Meld tilbage hvis du finder ud af mere.

Henning Jensen

----------

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-03-10 10:03

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Angående foldere, tror jeg at Friluftsrådet og Ringsted
> Kommune har udgivet noget. Jeg må ned og kigge efter
> traktørsteder og badesøer, når jeg kommer på de kanter.

Så giver jeg en kop kaffe!

Per V

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-04-10 20:01

Den 28-02-2010 22:44, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Der har vist
> været et eller to traktørsteder mere ved Gyrstinge og
> Haraldsted søer - jeg leder stadig efter dem.

Faldt lige over dette indlæg.. Jeg var til gravøl ved Gyrstinge sø for
et par år siden http://www.skovkro.dk/

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : KC

Dato : 03-04-10 12:59

Haraldsted Kro lå tæt på haraldsted Sø -den er nedlagt for flere år siden.

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-02-10 20:12

> [...]
> Sø eller Langesø. Det var et rigtigt "kaffe og kagested" med
> solide hvidmalede havemøbler og pæn udsigt over søen.

Jeg kom pludselig til at tænke på de små foldere, der ligger gratis på
mange biblioteker, og som er udgivet af Skov og Naturstyrelsen.
Mange af disse foldere er lagt ud på nettet:

http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/

Desværre er der ikke Haraldsted/Langesø/Gyrstinge imellem. Men i
folderne kan der måske være andre brugbare oplysninger.

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 01-03-10 09:44

"Herluf Holdt, skrev bl.a.:
> [...]
> mindre traktørsted og et lille ishus lige ved søen.
>
> Er der andre i gruppen som vil fortælle om sådanne
> "badesøer", evt. fra andre steder i landet?

Jeg kan huske, at jeg for år tilbage (i slutningen af 1980'erne) var ved en
"badestrand" ved den nordlige ende af Tystrup sø ved Sorø. Stranden er
omtalt på denne hjemmeside: http://www.soroe.dk/cms/site.aspx?p=4063
Der er åbenbart også bademulighed ved Sorø sø.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-03-10 22:59

On Mon, 1 Mar 2010 09:43:39 +0100, Svend-Erik Lindberg wrote:

> Jeg kan huske, at jeg for år tilbage (i slutningen af 1980'erne) var ved en
> "badestrand" ved den nordlige ende af Tystrup sø ved Sorø. Stranden er
> omtalt på denne hjemmeside: http://www.soroe.dk/cms/site.aspx?p=4063

Den findes vist stadig som også din url antyder, lige neden for den dejlige
Kongekilde Friluftsgård

http://www.soroe.dk/cms/site.aspx?p=3901

Furesøbadet, som Henning Jensen nævner, og som jeg brugte en del i min
skoletid for ca. 50 år siden, findes også endnu

http://www.vildmedvand.furesoe.dk/sitecore/content/Institutioner/Vildmedvand/AltOmSvoemmefaciliteterne/Furesoebad.aspx

--
pl

Fra : Robert Piil

Dato : 01-03-10 23:35

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> omtalt på denne hjemmeside: http://www.soroe.dk/cms/site.aspx?p=4063
> Der er åbenbart også bademulighed ved Sorø sø.

Ja, de bruges begge flittigt, og har begge haft blåt flag de sidste år.

--
Robert Piil

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-10 23:47

"Herluf Holdt, 3140" <> skrev i meddelelsen
> Er der andre i gruppen som vil fortælle om sådanne
> "badesøer", evt. fra andre steder i landet?

Ved Haslev ligger Søtorup Sø nogle få kilometer udenfor byen, der var to
badehuse til omklædning - et for mænd og et for kvinder og ud for hver
var der en badebro.

Jeg ved ikke, hvornår de er opført og havde deres storhedstid, men
40'erne og 50'erne lyder sandsynligt - jeg var barn i 60'erne, der var
husene der stadig, men var ved at forfalde pga manglende pasning, men
der var stadig fint at bade, men konkurencen fra først friluftsbad og
senere svømmehallerne blev nok for stor..

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-03-10 00:14

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
> Ved Haslev ligger Søtorup Sø nogle få kilometer udenfor byen

Der er lidt om dem her - men der er ikke lige årstal på:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=badebro+s%C3%B8torup&btnG=S%C3%B8g&meta=&aq=f&oq=

Linket til "Ture omkring Haslev" er bedst....

Jan

Fra : Tom Wagner

Dato : 09-03-10 18:34

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Er der andre i gruppen som vil fortælle om sådanne
> "badesøer", evt. fra andre steder i landet?

I Silkeborg og andre steder i Søhøjlandet er det af gode grunde
almindeligt - og har altid været det, at bade i de lokale søer.
Den smukke Almindsø i Silkeborg har i dag to velbesøgte "strande".

I slutningen af 2. verdenskrig havde tyskerne et hovedkvarter på Silkeborg
Bad og indrettede deres private badestrand ved Almindsø.
http://www.silkeborgbunkermuseum.dk/Stranden%20ved%20Alminds%C3%B8.htm

Hilsen Tom