Hurtig død?
Fra : Karen Elvers

Dato : 01-03-10 10:08

Ved dødsfald i 1847 står der i kirkebogen "Hurtig død" hvad forstår man ved
det?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-10 14:12

Karen Elvers wrote:
> Ved dødsfald i 1847 står der i kirkebogen "Hurtig død" hvad forstår
> man ved det?

Mon ikke det er pludselig, uventet død - i modsætning til død efter lang
tids sygdom?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 03-03-10 12:18

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message

> Mon ikke det er pludselig, uventet død - i modsætning til død efter lang
> tids sygdom?

Jeg har set andre steder i kirkebøger at der kan stå anført grunden til
dødsfaldet, fx brystsyge, kopper, drukning eller hvad der nu kan stå.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-03-10 12:50

On 01-03-2010 10:08, Karen Elvers wrote:
> Ved dødsfald i 1847 står der i kirkebogen "Hurtig død" hvad forstår man ved
> det?

En sådan tilføjelse kan godt være interessant, men behøver ikke at være
det. Men når der i kirkebogen står hurtig død, så har det ikke været en
"normal" død. Ellers havde man ikke ulejliget sig med at skrive det.
Alt der sker pludseligt, kan måske være mistænkeligt, og myndighederne
kan være indblandet. Selvfølgelig og heldigvis meget ofte uden grund.

Afhængig af hvor og hvornår, så er der bevaret protokoller over anmeldte
dødsfald, som kan føre videre til egentlige dødsattester.

Prøv at begynde at søge frem og tilbage i Daisy. F.eks. start med, i
"Arkivskaber eller arkivserie" at skrive ordet dødsfald, og så årstallet.

Har det været en alvorlig sygdom, kan der også være bevaret
lægejournaler m.m. Igen afhængig af sted og årstal.
Jeg ville følge det op. Held og lykke.

http://www.daisy.sa.dk/default.asp

Henning Jensen.

Take time to laugh - it's the music of the soul.
Henning Jensen.

Fra : Karen Elvers

Dato : 07-03-10 16:05

Tak for hjælpen med " hurtig død" nu vil jeg søge lidt videre.