Skæve helligdage mv.
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-10 17:08

Jeg ser i registreringen af en af mine oldemødres konfirmation, at den fandt
sted Mikkelsdag 1877. Men hvornår faldt den dag det år - og hvor på nettet
kan den slags tjekkes uden at skulle ulejlige dette forum hver gang? Der var
jo ret almindeligt førhen at komme med den slags tidsangivelser i stedet for
en konkret dato.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-02-10 17:34

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Sat, 27 Feb 2010
17:07:30 +0100

> [...]
>jo ret almindeligt førhen at komme med den slags tidsangivelser i stedet for

Mikkelsddag er altid den 29 september. Det var en mandag i 1877.

Alle tabeller og programmer til at beregne gamle helligdage mv. bygger
på Bauers Kalender (slå selv ordet op på Wikipedia eller andre steder) .

Otto C. Thygesens program "Dage" er godt nok også en ældre sag, men
stadig efter manges mening uovertruffen til formålet. Afhængig af
hvilken Windows version du kører skal du lige være sikker på at få den
rette version af Dage.

Jeg vender lige tilbage med et link senere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-10 18:57

Arne Feldborg wrote:

> Mikkelsddag er altid den 29 september.

Jeg vidste det ikke

> Alle tabeller og programmer til at beregne gamle helligdage mv. bygger
> på Bauers Kalender (slå selv ordet op på Wikipedia eller andre
> steder) .

http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm svarer på alle den slags
spørgsmål

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-02-10 19:08

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Sat, 27 Feb 2010
18:57:02 +0100

>http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm svarer på alle den slags
>spørgsmål

Nej det gør den nu ikke, men den indeholder da de mest basale ting.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-02-10 21:12

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg vidste det ikke

Det er fordi du ikke er gammel Aalborggenser

(forklaring gives på anfordring)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-10 22:21

Gert Krabsen wrote:

> Det er fordi du ikke er gammel Aalborggenser
>
> (forklaring gives på anfordring)

Ja tak. Jeg enede ikke, jeg var fra Aalborg. Jeg har godt nok været der en
gang for 42 år siden - en enkelt weekend.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-02-10 09:59

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja tak. Jeg enede ikke, jeg var fra Aalborg. Jeg har godt nok været der en
> gang for 42 år siden - en enkelt weekend.

I gamle dage - d.v.s. i 50-erne og 60-erne - var det en tradition, at
man på Mikkelsdag gik på Duus' Vinkjælder (i Jens Bang Stenhus) og drak
mjød - og fik glasset som erindring.

Derfor har mange ældre aalborggensiske hjem et antal glas med fornemt
slebet dekoration:
Dels et 'billede' af Stenhuset, dels den gribende sentens:
'Et minde fra Duus - i det gamle hus"

Jeg ved ikke, hvornår skikken startede og sluttede..

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-02-10 19:44

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 27 Feb 2010 17:33:38
+0100

>Mikkelsddag er altid den 29 september. Det var en mandag i 1877.

Rettelse: Jeg havde læst det som 1777.

I 1877 var Mikkelsdag en lørdag.

--
mvh, A:\Feldborg
http://hammerum-herred.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-10 22:23

Arne Feldborg wrote:

> Rettelse: Jeg havde læst det som 1777.
>
> I 1877 var Mikkelsdag en lørdag.

OK, men jeg har ikke registreret ugedage alligevel, så ingen ulykke sket.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-02-10 17:53

> [...]

>kan den slags tjekkes uden at skulle ulejlige dette forum hver gang? Der var

Den udgave af programmet "Dage" der ligger på denne side mener jeg er
den der kan køre på alle nyere versioner af Windows.

http://370.dk/PhPGedView/link.php
nede midt på siden dette link:
"Kalender Program Dage"

Den kan være lidt tricky at instalere på Windows7- 64Bit. Men jeg kører
selv med det, så det kan lade sig gøre.

Se evt. denne tråd på Dis-Forum (hvor ihvertfald en del af forklaringen
gentages):
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?2,605557,605557#msg-605557

--
mvh, A:\Feldborg
http://hammerum-herred.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-10 18:59

Arne Feldborg wrote:

> Den udgave af programmet "Dage" der ligger på denne side mener jeg er
> den der kan køre på alle nyere versioner af Windows.

> [...]

Kunne være aktuel, hvis jeg ikke fandt linket til bauer.htm

> Den kan være lidt tricky at instalere på Windows7- 64Bit. Men jeg
> kører selv med det, så det kan lade sig gøre.

Jeg arbejder på en 32-bit XP, så det vil ikke være noget problem. Men tak
alligevel.

Fra : Henning Christensen

Dato : 02-03-10 08:00

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> --
> mvh, A:\Feldborg
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland

Men prøv alligevel.
Jeg har installeret Dage på Windows7-64Bit for et kvarter siden uden nogen
problemer.

Mvh.
Henning Christensen