Gigabyte EP45 DS3L probl. Hvad har jeg gle~
Fra : Mogens

Dato : 26-02-10 15:28

Hej

Ja, jeg har dummet mig lidt. Min ellers så velfungerende maskine vil
ikke starte op fordi fjolset her skulle pille lidt ved hastigheden.
Den poster ellers som den skal med 1 kort bip, men resetter så og
dette loop fortsætter bare.
Jeg kan ikke komme i Bios ved at trykke DEL.

Jeg har prøvet at cleare CMOS, både ved at kortslutte de to dertil
indrette ben, lige under batteriet og ved at fjerne batteriet i nogen
minutter. Intet resultat. Den kører bare videre i samme loop.
Burde en clearing af CMOS ikke sætte den tilbage til en standard
fabriksindstilling der skulle virke ?
Er der et eller andet jeg har glemt?

Maskinen består af :
Gigabyte EP45 DS3 bundkort
Intel Core 2 Duo E8500 CPU
2 x 2 GB RAM
Radeon 4890 grafikkort
+ diverse drev

Har I nogen forslag?
På forhånd tak

mvh Mogens

Fra : jk

Dato : 27-02-10 09:25

On Fri, 26 Feb 2010 14:28:10 -0800 (PST), Mogens <moveng@gmail.com>
wrote:

> [...]
>minutter. Intet resultat. Den kører bare videre i samme loop.
>Burde en clearing af CMOS ikke sætte den tilbage til en standard

Det lyder rigtig ærgerligt !
Bundkortet har jo dual bios. Men jeg synes ikke rigtigt, at manualen
på min EP35 beskriver brugen. Har aldrig brugt det. Måske skulle du
google det ?

Ellers er der den mulighed at flashe en nye bios på. Man saver og
udpakker bios filen på en usb (se manualen) og trykker <END> tasten
under boot. Så får du jo alle default settings.
Siten for giga-byte
http://www.giga-byte.com
Der er mange EP45 DS3 !
http://www.giga-byte.com/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=2844

Det SKAL være den rigtige.

Under seancen ville jeg pille harddisken fra, og kun boote på cd/dvd
drev på en eller anden boot cd.

Du kunne godt have skrevet, hvad du har ændret på i bios. Det
klassiske er at hæve fsb uden at ændre forholdstal for ram tilsvarende
nedad. Evt. er pci og agp heller ikke låst til standard-hastigheder.

Men menu for alt dette er jo normalt skjult i bios men bliver synlig
med Ctrl F1.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 27-02-10 09:27

wrote:

>Har I nogen forslag?
>På forhånd tak

Google: dual bios gigabyte how to

http://www.youtube.com/watch?v=4lJGlKggiAw

Fra : Mogens

Dato : 27-02-10 01:43

On 27 Feb., 09:27, jk <johnknuhtse...@Mmail.dk> wrote:

> Google: dual bios gigabyte how to
>
> http://www.youtube.com/watch?v=4lJGlKggiAw

Sorry, jeg skulle selvf. have beskrevet problemet bedre.

Jeg hævede RAM hastigheden fra 333 til 366 hvilket virkede fint. Så
gav jeg den et nøk mere til 370 og så var den gal.

Problemet nu er at jeg jo ikke kan komme ind i BIOS ved opstart. Bios
skærmen kommer frem efter det almindelige ene post bip,
men Bios reagerer ikke på tastaturet. Har prøvet med både USB og PS2
tastatur.
Efter nogen sekunder resetter maskinen og det hele gentager sig. Så
jeg har altså ikke mulighed for at vælge en anden Bios eller for at
flashe en ny.

Maskinen har nu stået uden batteri natten over, men lige meget hjalp
det. Har også prøvet med en E6600 CPU jeg havde liggende, men med
samme
resultat.

mvh Mogens

Fra : co@ch [4130]

Dato : 27-02-10 09:48

"Mogens" <moveng@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Maskinen har nu stået uden batteri natten over, men lige meget hjalp
> det. Har også prøvet med en E6600 CPU jeg havde liggende, men med

Læs mit indlæg under....

Problemet er at der stadig er strøm i en ATX PSU, selvom den ikke er til
stikkontakten
Ergo er der stadig strøm til mobo

Mvh
Bri@n

Fra : co@ch [4130]

Dato : 27-02-10 09:44

> [...]
> minutter. Intet resultat. Den kører bare videre i samme loop.
> Burde en clearing af CMOS ikke sætte den tilbage til en standard

Jeg mener at kunne huske at man kan slukke og tænde computeren 4 gange
hurtigt efter hinanden.
4 gang vil bios gå til fabriks standard.

ellers.....

Jeg har selv samme board og har cleared Cmos flere gange uden problemer.
Hiv stikket ud af stikkontakten....vigtigt!!!
Af med strømmen til boardet (24 polet stik og 12v stikket), flyt Cmos
jumper, vent 30 sek., flyt jumper tilbage og strømstikkene tilbage.
Start computeren

Mvh
Bri@n

Fra : Mogens

Dato : 27-02-10 02:25

On 27 Feb., 09:48, "co@ch [4130]" <eksiste...@ikke.danmark> wrote:

> Læs mit indlæg under....
>
> Problemet er at der stadig er strøm i en ATX PSU, selvom den ikke er til
> [...]

OK, jeg troede n det var nok at pille netledningen fra PSU'en. Det er
jo hvad der står i alle manualerne til bundkort.

Nå men jeg er endelig kommet ind i Bios. Det hjalp at fjerne alle
eksterne enheder (joystik, scanner, printer osv)
Så kunne jeg pludselig komme ind i Bios og også boote videre.

En ting der undrer mig er at med Bios nulstillet så står Performance
Enhance til Extreme, en indstilling som jeg altid
har ladet blive på Standard da den altid får maskinen til at crashe.
Mystisk.

Nå, men jeg kører ihvertfald igen. Så jeg takker for jeres tips og
ideer.

mvh Mogens

Fra : co@ch [4130]

Dato : 27-02-10 11:12

> Nå men jeg er endelig kommet ind i Bios. Det hjalp at fjerne alle
> eksterne enheder (joystik, scanner, printer osv)
> Så kunne jeg pludselig komme ind i Bios og også boote videre.
> mvh Mogens

Super

mvh
Bri@n

Fra : Mogens

Dato : 27-02-10 04:41

Jeg har nu fået det indkredset til at det er min Ipod Shuffle der er
synderen.
Hvis den sidder i sin dock kan maskinen ikke starte op, men går i et
loop og kommer ikke
længere end til Gigabyte logoet. Fjerner jeg Ipod'en starter maskinen
op uden problemer og
Ipod'en virker også fint, så den er heller ikke futtet af. Windows har
heller ingen problemer
med Ipod'en når bare den først bliver sat i sin dock efter opstart.

Mystisk. Min Ipod sidder ellers altid i dock'en. Hmmmm. Weird. Nå, det
må jeg jo nok
bare vænne mig til.

Fortsat god weekend til alle

mvh Mogens

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 28-02-10 10:15

On Sat, 27 Feb 2010 03:40:40 -0800 (PST), Mogens wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<aaa1e572-4f8d-4baf-927b-676936b92ecf@g7g2000yqe.googlegroups.com>:

>Jeg har nu fået det indkredset til at det er min Ipod Shuffle der er
>synderen.

Mon det er fordi den forsøger at boote på din Ipod?

Hvis dim bootrækkefølge står til at boote på USB før harddisken kunne
det være forklaringen. Prøv at kigge på din bootrækkefølge i BIOS.

Bare en ide...
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Moveng@gmail.com

Dato : 28-02-10 10:24

On Sun, 28 Feb 2010 10:14:55 +0100, Svend Erik Jensen
<adressen@er.invalid> wrote:

> [...]
>
>Hvis dim bootrækkefølge står til at boote på USB før harddisken kunne
>det være forklaringen. Prøv at kigge på din bootrækkefølge i BIOS.

Udemærket ide, men det er tjekket.
Boot rækkefølgen er HD, CD og den rette HD er også valgt.
Der kan godtnok vælges USB drev, men det er ikke en option
jeg nogensinde har brugt.

mvh Mogens