Vietnam eller Filippinerne?
Fra : Søs

Dato : 25-02-10 17:22

Hej!

Vi overvejer at tage til enten Vietnam eller Filippinerne næste vinter, og
vil meget gerne have gode råd og oplysninger om begge steder!

Det skal være en afslappet tur i 4-5 uger, da vi elsker at have god tid
hvert sted, og gerne vil blande os mest muligt med lokalbefolkningen, og
lære dem lidt at kende.

I Vietnam regner vi med at starte med badeferie på Phu Quoc Island, tage
tilbage og se Ho Chi Minh og omegn og flyve til et sted mere f.eks Hoi An.
Vi vil ikke for nordlig, da vi rejser efter sol og varme!!!

På Filippinerne er vi mere i tvivl om, hvilke steder vi evt. skal vælge.
Også der vil vi meget gerne flyve mellem stederne / øerne!

Hvis du / I har nogle gode råd og ideer til Vietnam og Filippinerne,
modtages de meget gerne!!!!
Alt har interesse

Skriv endelig om alt det, som du synes vi skal vide!

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Søs

Fra : The_mip

Dato : 26-02-10 09:09

"Søs" <lars.irene@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> modtages de meget gerne!!!!
> Alt har interesse
>
> Skriv endelig om alt det, som du synes vi skal vide!

Har lige været på vores 3 tur til Viet nam (denne gang + cambodia der også
kan anbefales)

Phu Quoc Island er fin, husk at lave reservation inden ankomst der kan være
booked ret lang tid ud i fremtiden.

I januar oplevede vi at flere resorter var fuld booked til maj, prisniveauet
en del højere end alle andre stedder i Viet nam
(men stadig i vestlig målestok meget billigt).

Men snorkling er flottere omkring øerne i naturreservatet ud for Nha Trang
hvor der også inde ved byen er en meget stor og fin strand.

Andet meget populært bade område er Mui Ne der også har en super strand og
meget smuk natur i baglandet.

Vi valgte at sejle fra Phu Quoc ind til grænsebyen Ha Tien og derfra med
visa (medbragt foto + 20US$) på grænsen ind i cambodia.

Hoi An er meget smuk fiskerby (med mange skrædere med meget fornuftige
priser) hvis i er på de kanter (flyver vel til Da Nang) kan også den, lidt
nordligere, gamle kejserby Hue anbefales.

-------------------
Filippinerne, hvor priser på at rejse rundt er en del højere, vil et bade
sted (svarende til Phu Quoc) feks. hedde boracay Island jeg ved ikke helt
hvad der er nærmeste lufthavn, vi fløj fra manila ned til Cebu og øhoppede
med færger/bus nordpå.

Vær forberedt på at se ufattelig meget fattigdom i filippinerne.

De har ingen naturresourcer og har faldende nationalprodukt og kæmpe
befolkningstilvækst (halvdelen af befolkningen er under 20 år), 4 års
skolegang og så er der en ledig plads på bænken sammen med de øvrige mange
arbejdsløse.

Disse katoliker er ikke nær så venlige og hjælpsomme som det i meget
udpræget grad er tilfældet i det budistiske Viet nam.

The_mip

Fra : Søs

Dato : 26-02-10 12:59

Hej "The Mip"!

Mange tak for dit gode og brugbare svar!!!
Håber jeg må stille lidt flere spørgsmål

Vi var en måned i Cambodja sidste år, så det har vi set

Nu er turen så evt. kommet til Vietnam, som vi nok er mest "varm på", af de
to steder.
Men så bliver det bare Filippinerne en anden gang

Det lyder bare lidt træls, at vi skal booke hotellet hjemmefra på Phu Quoc
Island, da vi godt kan lide friheden, og at se stederne først.

Vi har i år været i Malaysia, og flere af de steder, vi hjemmefra havde
valgt som en mulighed, valgte vi fra, da vi kom derud og så stedet, så ...

Har du et godt sted, du kan anbefale?
Vi er meget mere til små hyggelige guesthouse med få værelser, end et stort
resort!

Og hvad med de andre steder derude, skal man også bestille hotel hjemmefra
der?

Hvordan kom I rundt derude?
Og hvad har jeres rute været de 3 gange?
Fløj i indenrigs, eller tog I bus eller tog?

Og hvordan er standarten (begge lande)?
En træls, smertefuld ryg, kan bedst lide god komfort under transporten
Ved du noget om priser på taxa (begge lande)?

Hvor meget engelsk kan de i Vietnam?

Hvad er din favorit af "badestederne" og hvorfor?

Er der noget, du bare synes vi må se, i den "sydlige" del af Vietnam?
Eller specielt gode steder I har været?

Det lyder ikke som om, at du er så begejstret for Filippinerne, er det
rigtig "læst mellem linjerne"?

Og er det så på grund af fattigdommen?
Men det forventer vi nu også, der er i Vietnam eller hvad?

Det taler jo også til Vietnams fordel, at du skriver, de er mere venlige og
hjælpsomme.

Hvilke øer var I på udover Cebu?

Fra : The_mip

Dato : 01-03-10 09:51

> [...]
>
> Det lyder bare lidt træls, at vi skal booke hotellet hjemmefra på Phu Quoc
> Island, da vi godt kan lide friheden, og at se stederne først.

Det gør jeg normalt heller ikke og havde heller ikke booked noget på Phu
Quoc - så i steddet for at få bungalow med terrasse med udsigt over havet
blev det kun lille, til gengæld meget billig, værelse uden aircon (kun fan).

> Vi har i år været i Malaysia, og flere af de steder, vi hjemmefra havde
> valgt som en mulighed, valgte vi fra, da vi kom derud og så stedet, så ...

Malaysia er også fint land at rejse rundt i - husker især syd-østlig ø
tioman som et meget rart sted, men malaysia og thailand er jo en del dyrere
end Laos, cambodia og Vietnam (sidste 3 er prisniveau vel næsten ½ af de
første).

> Har du et godt sted, du kan anbefale?
> Vi er meget mere til små hyggelige guesthouse med få værelser, end et
> stort resort!

De fleste bosætter sig på øens vestside på den 25 km. lange strand syd for
øens hovedby Duong Dông og husker ikke jeg så andet end ret store resorts
der.

> Og hvad med de andre steder derude, skal man også bestille hotel hjemmefra
> der?

Vi har som regl valgt lonely planets "our pick" i mellemprisklassen og så
godt som altid fået et værelse der - vandrene ind af døren.

> Hvordan kom I rundt derude?
> Og hvad har jeres rute været de 3 gange?
> Fløj i indenrigs, eller tog I bus eller tog?

1. Langsom tog 24 timer op til Hue - måltider er includeret i næsten gratis
billet og korte togstrækninger ned af kysten
bla. da nang, hoi an, Nha Trang

2. Tog til Nha Trang hvor vi på første tur havde super snorkletur (arangeret
heldagstur - bus, sejltur rundt mellem øerne,vand, frokost,
eftermiddagsfrugt med fri bar i vandet til ialt 45 kr), bustur op i
højlandet (Dalat - som landes eneste vinområde), bus ud til den lille badeby
Mui Ne, bus /tog tilbage til HCMC, hurtigfærge ned af saigonfloden til
spidsen af dens delta Vung Tau

3. Bus (6 timer) ned i mekong deltaet Can Tho, sejle rundt i de smukke
kanaler og flydende marked, 5 timer bus rach gia
sejle til Phu Quoc, sejle til Ha Tien, .... cambodia ..... , Flyve fra
Siem Reap (cambodia er selvfølgelig Ankor Wat) direkte til HCMC

Flybilletter til/fra Phu Quoc skal også bestilles i god tid, alt udsolgt i
de 5-9 dage frem i tiden vi overvejede at skulle videre (derfor Ha Tien og 8
timers bustur til Phnom Penh - en lidt lang dag).

> Og hvordan er standarten (begge lande)?
> En træls, smertefuld ryg, kan bedst lide god komfort under transporten
> Ved du noget om priser på taxa (begge lande)?

Viet nam er alt jo billigt, billigt - så også taxa, men jeg kan ikke huske
priser fra fillipinerne

> Hvor meget engelsk kan de i Vietnam?

Mange især yngre kan pænt meget engelsk, men ellers er de ofte behjælpsomme
med at finde 1 der kan
- ældre kan lidt Fransk.

> Hvad er din favorit af "badestederne" og hvorfor?

Nha Trang - super snorkle, super strand ved byen og byen har en størelse så
ikke alt er turist, men også lokale resturant /bar ex. crazy Kim bar hvor
overskud går til skoleprojekter for fattige og har de vildeste drinks.

> Er der noget, du bare synes vi må se, i den "sydlige" del af Vietnam?
> Eller specielt gode steder I har været?

Nævnte flydende marked var en sjov og fra Can Tho ikke for lang udflugt

> Det lyder ikke som om, at du er så begejstret for Filippinerne, er det
> rigtig "læst mellem linjerne"?

Jeg havde det lidt skidt med især manila's store fattigdom/kriminalitet -
mange privatpersoner var bevæbnede - så alle banker havde bevæbnet vagt og
et skilt med: please deposit Your firearms

> Og er det så på grund af fattigdommen?
> Men det forventer vi nu også, der er i Vietnam eller hvad?

Du oplever ikke tiggeri i viet nam, fattigt men stolt folk, de har ikke
hånden fremme efter at have hjulpet dig og forventer ikke tips.

> Det taler jo også til Vietnams fordel, at du skriver, de er mere venlige
> og hjælpsomme.
>
> Hvilke øer var I på udover Cebu?

I store træk alle på en ret linie fra Cebu til manila :)

Fra : Søs

Dato : 05-03-10 12:43

Hej "The Mip"!

Mange tak for dit gode og brugbare svar!!!

Det bliver vist Vietnam, vi vil satse på næste år!
Så kan vi prøve Filippinerne en anden gang!

M.h.t Ho Chi Minh, er der så et bestemt område, der er "bedst" at bo i?
Ligesom vi blev anbefalet, og selv synes at "The Golden Triangle" er, i
Kuala Lumpur!

På forhånd tak for hjælpen!