Ulæselig kirkebogsopslag
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-10 16:43

Når jeg ser i kirkebogen for fødte i Gelsted Sogn, Vends Herred, Odense Amt
1832/69 opslag 84 under punkt 11 Laurine Jensen, har jeg problemer med at
læse forældrenes - og især moderens - navne.

Faderen læser jeg til Hjulmand Jens Hansen, men er det rigtigt? Moderens
efternavn får jeg til Jørgensdatter, men hvordan med fornavnet? Hvad er
sidste ord i det felt?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : h

Dato : 24-02-10 17:41

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Faderen læser jeg til Hjulmand Jens Hansen, men er det rigtigt? Moderens
> efternavn får jeg til Jørgensdatter, men hvordan med fornavnet? Hvad er

Der står i hvert fald at de er fra Kragsberg. Så slå op på Jens Hansen på
DDD, så kommer bl.a. følgende resultat frem:

Odense, Vends, Gelsted, Kragsberg, Et Ditto [et Huus], 19, FT-1840, C0137
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen 31 Gift Hjulmand
Ane Marie Jørgensd. 30 Gift Hans kone
Maren Jensen 7 Ugift Deres barn
Karen Dorthe Jensen 4 Ugift Deres barn
Jørgen Jensen 2 Ugift Deres barn
Karen Larsdatter 67 Enke Indsidder lever af Aftægt
Jens Andersen 30 Ugift Tjenestekarl

Det må vel næsten være dem? Men hvor er de så i 1845, det ville jo have
været rart også at have Laurine med, men dér finder jeg dem ikke
umiddelbart.

Måske er de flyttet? Eller kan man ofte finde ud af mere ved at opsøge hvad
der står under hendes eventuelle konfirmation.
Venligst
Henning

Fra : h

Dato : 24-02-10 17:48

"h" <Ingen_mail@adresse.eu> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Måske er de flyttet? Eller kan man ofte finde ud af mere ved at opsøge
> hvad der står under hendes eventuelle konfirmation.

Æv, jeg lod mig narre, for ved FT 1850 er flækken stavet "Krogsberg", og DA
er forældrene fortsat, men datteren mangler. Hun kan jo være død? Brmærk
iøvrigt at Jens Hansen nu er opført lidt ældre end man sku' ha' forventet -
de havde kke lommeregnere dengang - ;). Og ALLE børnene er væk? Men der har
næppe været flere hjulmænd på stedet.
Venligst
Henning

Odense, Vends, Gelsted, Krogsberg, et Huus, 21, FT-1850, C9242
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen 43 Gift Huusm. Hjulmand og Huusf. Kjerte S.
Ane Marie Jørgensdatter 40 Gift hans Kone Her i Sognet [Gjelsted
Sogn]
E. Kirstine Pedersen 13 Ugift Tjenestepige Her i Sognet [Gjelsted
Sogn]

Fra : Hans Jørgen Hansen

Dato : 24-02-10 20:37

h skrev:

> [...]
> Sogn]
> E. Kirstine Pedersen 13 Ugift Tjenestepige Her i Sognet [Gjelsted

Jeg kan oplyse, at Hjulmand Jens Hansen købte ejendommen af Jørgen Olsen
1832/33, og solgte den igen til Jørgen Jensen i 1866.
Jeg har undersøgt ejendommen for nogle år siden, fordi min morfar har
ejet stedet. Det var hans fader der købte ejendommen i 1904.
Vh
Hans Jørgen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-10 14:23

Hans Jørgen Hansen wrote:

> [...]
> Jeg har undersøgt ejendommen for nogle år siden, fordi min morfar har
> ejet stedet. Det var hans fader der købte ejendommen i 1904.

Interessant detalje, men hvor ligger/lå ejendommen. På det kort, jeg
arbejder med (KMS digitaleTopografisk Atlas 1:100.000), kan jeg ikke
lokalisere hverken Kragsberg eller Krogsberg. Og jeg bor i Gelsted, men har
ikke været stødt på den stedbetegnelse, når jeg har strejfet rundt i
oplandet.

Fra : Hans Jørgen Hansen

Dato : 25-02-10 17:20

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> lokalisere hverken Kragsberg eller Krogsberg. Og jeg bor i Gelsted, men har
> ikke været stødt på den stedbetegnelse, når jeg har strejfet rundt i

Det er Hønnerupvej 27.
Vh
Hans Jørgen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-10 17:44

Hans Jørgen Hansen wrote:

> Det er Hønnerupvej 27.

Lægger vejen forbi en af dagene og kigger udefra.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-10 00:06

Hans Jørgen Hansen wrote:

> Det er Hønnerupvej 27.

Var lige i onsdags - på 200 års dagen for min tiptipoldemors fødsel på
adressen - forbi for at kigge. Huset eksisterer ikke længere, det er for
omkring 100 år siden erstattet af noget nyt (dengang, nu er det så også
blevet gammelt).

Fra : Hans Jørgen Hansen

Dato : 07-03-10 14:35

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> adressen - forbi for at kigge. Huset eksisterer ikke længere, det er for
> omkring 100 år siden erstattet af noget nyt (dengang, nu er det så også

Laden er opført i 1929 og stuehuset i 1932.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-10 15:45

h wrote:

> [...]

> Det må vel næsten være dem? Men hvor er de så i 1845, det ville jo
> have været rart også at have Laurine med, men dér finder jeg dem ikke

Jeg kan finde den fyr allerede 1834:

Odense, Vends, Gelsted, Kragsberg, et huus, 18, FT-1834, C3045
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen 26 Gift huuseier og hjulmand
Ane Marie Jørgensdatter 24 Gift hans kone
Maren Jensen 1 Ugift deres datter
Jørgen Olsen 69 Gift huusfaders svigerfader, lever af aftægt
Karen Larsdatter 61 Gift hans kone

Desværre oplyser ingen af tællingerne noget om fødested. Jeg kan ikke kunnet
finde Jens Hansen i kirkebogen, så det står lidt uvist hvem han er og
hvorfra og hvornår.

Men Ane Marie Jørgensdatter har jeg så fundet født i Kragsberg 3/3 1810 (med
2 n'er i fornavnet). Kan hænde ægteskabs indgåelse kan findes og føre en
videre.

> Måske er de flyttet?

Det gør folk af og til. ;-/

> Eller kan man ofte finde ud af mere ved at
> opsøge hvad der står under hendes eventuelle konfirmation.

Jeg kan ikke se, at Laurine Jensen skulle være blevet konfirmeret i Gelsted
Kirke - skulle formodentlig være sket 1859, har kigget fra 1855 til 1864. Så
Hvis den Jens Hansen er hendes far, er familien sikkert flyttet før Laurine
skulle konfirmeres.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 25-02-10 16:14

Den 25-02-2010 15:45, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> Hvis den Jens Hansen er hendes far, er familien sikkert flyttet før Laurine

FT 1845 oplyser om fødested:
Odense, Vends, Gelsted, Kragsberg, et huus, 21, FT-1845, B7146
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen, 37, Gift, huusmand og hjulmand, Kjerte sogn
A. Marie Jørgensdatter, 35, Gift, hans kone, her i sognet [Gjelsted]
Maren Jensen, 11, Ugift, deres børn, do [Gjelsted]
K. Dorthe Jensen, 9, Ugift, deres børn, ditto [Gjelsted]
Jørgen Jensen, 6, Ugift, deres børn, do [Gjelsted]
Hans Jensen, 2, Ugift, deres børn, do [Gjelsted]
Niels Henriksen, 24, Ugift, hjulmandslærlinge, Barløse sogn
Anders Hansen, 27, Ugift, hjulmandslærlinge, Veuflinge sogn

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-10 17:39

Arne Nielsen wrote:

> [...]
> Niels Henriksen, 24, Ugift, hjulmandslærlinge, Barløse sogn
> Anders Hansen, 27, Ugift, hjulmandslærlinge, Veuflinge sogn

Tak, jeg havde allerede fundet Jens Hansen i Kerte, f. 15/12 1807, men jeg
kan ikke læse faderens efternavn. Moderen læser jeg som Dorthe Jensdatter.

Odense Amt, Båg Herred, Kerte Sogn - bogen for 1804/13 opslag 6 punkt 28

Fra : Arne Nielsen

Dato : 25-02-10 21:49

Den 25-02-2010 17:38, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
>
> Odense Amt, Båg Herred, Kerte Sogn - bogen for 1804/13 opslag 6 punkt 28

Faderens navn er Hans Iversen, se også Jens' konfirmation i Kerte
1813-1828, opslag 59, nederst.

Og FT 1834:
Odense, Baag, Gamtofte, Aborre mark, norden for byen,et huus, , 49, Ft
1834, A8751
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Iversen, 54, gift, hjuulmand
Dorthe Jensdatter, 57, gift, hans kone
Peder Hansen, 19, ugift, deres børn
Anne Johanne Hansdatter, 13, ugift, deres børn
Johanne Nielsdatter, 87, enke, huusmoderens moder

Venlig hilsen
Arne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-10 23:51

Arne Nielsen wrote:

> Faderens navn er Hans Iversen, se også Jens' konfirmation i Kerte
> 1813-1828, opslag 59, nederst.

Det kan jeg godt nok ikke se.

> [...]
> Peder Hansen, 19, ugift, deres børn
> Anne Johanne Hansdatter, 13, ugift, deres børn
> Johanne Nielsdatter, 87, enke, huusmoderens moder

Den gav mig så navnet på Johanne Nielsdatters mand:

Odense, Baag, Kerte, Kjerte, , 25, FT-1787, B4448
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Lyche 46 Gift Mand Huus og Træskoemand
Johanne Nielsdatter 40 Gift hans Kone
Anders Jensen 9 Ugift deres Børn
Dorthe Jensdatter 7 Ugift deres Børn
Anna Jensdatter 3 Ugift deres Børn