Tydning af Folketælling 1845
Fra : Margit Olsen

Dato : 17-02-10 15:13

Jeg har igen problemer med at tyde skriften. Det drejer sig om F.T. 1845,
Ribe amt, Farup sogn, opslag 20. Mette Marie Christensdatter, 50 år, men
hvor er hun født?
Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der kan hjælpe mig.
Mvh Margit Olsen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 17-02-10 16:06

Den 17-02-2010 15:13, Margit Olsen skrev:
> [...]
> hvor er hun født?
> Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der kan hjælpe mig.

Fødestedet er "Kathrine sogn i Ribe".

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : hl

Dato : 17-02-10 17:19

"Arne Nielsen" <arnen@post03.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Fødestedet er "Kathrine sogn i Ribe".
>
> Venlig hilsen
> Arne

Hun findes da vist også i DDD (1845 er dog ikke med) - dér opgives fødested
til "Ribe landsogn". Om det har betydning ved jeg ikke.
Venligst
Henning

Fra : hl

Dato : 17-02-10 17:22

"hl" <Ingen_mail@adresse.eu> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Hun findes da vist også i DDD (1845 er dog ikke med) - dér opgives
> fødested til "Ribe landsogn". Om det har betydning ved jeg ikke.

Ups, det smuttede smuttede, men her er de:

Ribe, Ribe, Farup, Kjærbøll Bye, Et Hus, 16, FT-1834, C3715
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jørgen Hansen 44 Gift Husmand og Daglejer
Mette Maria Christensdatter 39 Gift Hans Kone
Ane Maria Hansdatter 15 Ugift Deres Barn
Christian Hansen 13 Ugift Deres Barn
Else Maria Hansdatter 7 Ugift Deres Barn
Birte Kjerstine Hansdatter 5 Ugift Deres Barn
Birthe Christensdatter 88 Enke Aftægtskone

Ribe, Ribe, Farup, Kjærbøll Udfløt?, 35, et Huus, 35, FT-1840, C6902
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jørgen Hansen 55 Gift Huusmand og Dagleier
Mette Maria Christensdatter 45 Gift hans Kone
Else Hansdatter 13 Ugift deres Børn
Birthe Kjerstine Hansdatter 11 Ugift deres Børn
Hans Peder Hansen 5 Ugift deres Børn

Ribe, Ribe, Farup, Udfløttere i Kjærbøll, Et Huus, 68, FT-1850, C7498
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jørgen Hansen 59 Gift Huusmand og Dagleier Schlesvig
Mette Marie Christensen 55 Gift Hans Kone Ribe Landsogn
Birthe Kjirstine Hansen 21 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Else Marie Hansen 24 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Hans Peder Hansen 14 Ugift Deres Børn Her i Sognet

Fra : Arne Nielsen

Dato : 17-02-10 18:14

Den 17-02-2010 17:22, hl skrev:

> [...]
> Else Marie Hansen 24 Ugift Deres Børn Her i Sognet
> Hans Peder Hansen 14 Ugift Deres Børn Her i Sognet

Der står nu ikke noget om Ribe landsogn i folketællingen på
arkivalieronline.dk. Det er givetvis en fejl i transskriptionen.

Arne

Fra : Arne Nielsen

Dato : 17-02-10 18:35

Den 17-02-2010 18:13, Arne Nielsen skrev:

> Der står nu ikke noget om Ribe landsogn i folketællingen på
> arkivalieronline.dk. Det er givetvis en fejl i transskriptionen.
>
> Arne

I 1845 er hun angivet som:

Mette Maria Christensd[atter]. 50, Gift, hans Kone, Følhrinn ?? Sogn
Ribe Amt

Arne

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 18-02-10 09:56

Henning skrev bl.a.:
> Hun findes da vist også i DDD (1845 er dog ikke med) - dér opgives
> fødested til "Ribe landsogn". Om det har betydning ved jeg ikke.
> Venligst
> Henning

Jo, 1845 er med på DDD, søg under Farup (Kongerisk) sogn. Transkribenten har
åbenbart også haft problemer med tydningen af hendes fødested. Der står:

Ribe, Ribe, Farup (Kongerigsk), Udfløttere, et Huus, 68, FT-1845, C1464
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jørgensen 54 Gift Dagleier og Huusmand Spandet Sogn Haderslef Amt
Mette Maria Christensd[atter] 50 Gift hans Kone Følhrinn ?? Sogn Ribe Amt
Else Maria Hansdat[ter] 19 Ugift deres Børn Her i Sognet
Birthe Kjerstine Hans[en] 16 Ugift deres Børn Her i Sognet
Hans Peder Hansen 9 Ugift deres Børn Her i Sognet

Mvh
Svend-Erik

Fra : hl

Dato : 18-02-10 14:10

"Svend-Erik Lindberg" <virker@ikke.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Birthe Kjerstine Hans[en] 16 Ugift deres Børn Her i Sognet
> Hans Peder Hansen 9 Ugift deres Børn Her i Sognet

Jow, og så kunne man tro at der mentes Føvling, men dér er hun ikke født.
Derimod har Arne ret: Fødestedet er Sankt Kathrine Sogn i Ribe Herred, Ribe
Amt. Så vidt jeg kan se blev hun født dér 19-04-1794. Faderens efternavn kan
jeg ikke læse, AOK Sankt Kathrine 1773-1814, opslag 153.

Hun blev gift med Hans Jørgensen 09-05-1818 i Farup, se AOL Farup 1814-1820,
opslag 42, og her står tydeligt at hun kom fra Catharine Sogn.
15-03-1819 fik de deres 1. barn, Ane Marie Hansdatter, opslag 25.

Mette Marie døde 11-02-1852 i Farup, se opslag 252, 1835-1859.

Venlig hilsen
Henning