Skader
Fra : Aksel

Dato : 14-02-10 17:25

Vi har en ret stor have, som vi tilstræber at holde som et "sanctuary" for
fugle - det være sig alle mejser samt rødstjert, dompapper, grønirisk,
stillis, diverse finker, rødhals, jernspurv, isfugl o.s.v. .
For øjeblikket oplever vi en invation af skader - og vi kan slet ikke lide
skader. Ulig visse ornitologer, som sikkert har læst forskellige beretninger
om det modsatte, hævder jeg på grund af egne erfaringer gennem mange år, at
skader på grund af deres levevis er meget aggressive overfor mindre
fuglearter, men de skal jo også være her - hævder nogle. Skulle det stå til
mig, blev de udryddet.
Sidste sommer rettede et skadepar an til en rede i et af naboens høje træer.
Jeg har godt nok en fin luftbøsse, men at skyde ind over nabogrunden er ikke
lige mig.
Heldigvis kom der hjælp fra helt uventet kant. Et kragepar havde udvalgt et
af vore høje grantræer som egnet til deres fremtidige rede. En dag så vi, at
kragerne viste stor interesse for "naboens" skaderede, og vi kunne også se,
at det lykkedes kragerne - under skadernes ihærdige protester - at æde
skadernes æg, hvorefter skaderne heldigvis tabte interessen for reden.
Kort tid efter betalte skaderne tilbage, idet de åd de æg, kragerne havde i
deres rede, og så var vi fri for begge familier. En fantastisk oplevelse.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 28-04-10 18:50

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kort tid efter betalte skaderne tilbage, idet de åd de æg, kragerne havde
> i deres rede, og så var vi fri for begge familier. En fantastisk

Nu er der i år sket det, at skader er ved at danne rede i en stor østrisk
fyr lige indenfor hos naboen. Hvad hulen gør jeg nu? Jeg kan vel nok ikke
forvente assistance fra vore venner kragerne.
Mvh
Aksel

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-04-10 18:54

Aksel skrev:
> "Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu er der i år sket det, at skader er ved at danne rede i en stor østrisk
> fyr lige indenfor hos naboen. Hvad hulen gør jeg nu?

Aftaler med naboen, at du får lov til at rive reden ned, efterhånden som
de bygger den. Jeg har en hjemmebygget 'skaderedenedriver*' til
selvsamme formål (men i eget træ).

Normalt opgiver de så efter et par ugers tvekamp..

*) fire tynde lægter, skruet sammen til 7-8 meters længde og med en kort
tværpind for enden. Men den bør kun bruges i magsvejr og uden børn
inden for rækkevidde...