Spise Alt-S (IE)
Fra : Leif Neland

Dato : 11-02-10 09:48

Vi har et antal stregkodelæsere, der er sat op til at sende ALT-S før
stregkoden kommer.

På websiden vi bruger til at styre varelageret med er der sat accesskey="S",
så cursoren automatisk hopper til feltet, hvor stregkoden skal indlæses.

Men nu har jeg en formular, hvor der skal indlæses mange stregkoder.

Fjerner jeg accesskey="S", åbner IE dropdownmenuen "viS" når der scannes en
stregkode.
Sætter jeg accesskey="S" på alle stregkodefelterne, hopper cursoren ud af
det stregkodefelt man har sat den i, og videre til det næste stregkodefelt,
når der scannes en stregkode.

Jeg har prøvet med http://www.openjs.com/scripts/events/keyboard_shortcuts/#
der kan fange keyboard-shortcuts, og kalde en javascript-funktion. Men
selvom Alt+S fanges, så åbner IE alligevel dropdownmenuen "viS".

Ideer? Jeg vil helst ikke til at programmere alle stregkodelæserne om til at
sende et andet prefix...

Leif

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-02-10 11:17

Leif Neland wrote:

> Ideer? Jeg vil helst ikke til at programmere alle stregkodelæserne om til at
> sende et andet prefix...

Firefox?

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-02-10 11:18

Leif Neland wrote:

> Ideer? Jeg vil helst ikke til at programmere alle stregkodelæserne om til at
> sende et andet prefix...

Ku' du ikke lægge formularen (eller en mockup) online? Så er det nemmere
at afprøve mulige ideer.

Martin

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-10 11:49

Leif Neland wrote:
> Jeg har prøvet med http://www.openjs.com/scripts/events/keyboard_shortcuts/#
> der kan fange keyboard-shortcuts, og kalde en javascript-funktion. Men
> selvom Alt+S fanges, så åbner IE alligevel dropdownmenuen "viS".

Har du sat 'propagate' til false?

- Peter

Fra : Leif Neland

Dato : 11-02-10 12:24

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> keyboard-shortcuts, og kalde en javascript-funktion. Men selvom Alt+S
> fanges, så åbner IE alligevel dropdownmenuen "viS".

propagate er sat til false, gjorde ingen forskel.

det fungerer i firefox, men det er ikke muligt at få alle til at skifte,
specielt ikke før jeg har fået skiftet en html-editor ud med CKeditor, så
_det_ virker i firefox.

> Ideer? Jeg vil helst ikke til at programmere alle stregkodelæserne om til
> at sende et andet prefix...

Jeg løste det med at lave en onFocus='setaccess(this)' på stregkodefelterne.

function setaccess(felt) {
var felter=document.getElementsByTagName("input")
for (var n=0;n<felter.length;n++) {
if (felter[n].type=="text" && felter[n].accessKey=="S") {
felter[n].accessKey="";
}
};
felt.accessKey="S";
}

Fjern alle accessKey="S" og føj det til det felt, der er focus på, så Alt+S
ikke flytter focus.

Leif

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-10 12:34

Leif Neland wrote:

> propagate er sat til false, gjorde ingen forskel.

Nå, øv.

> [...]
> }
>
> Fjern alle accessKey="S" og føj det til det felt, der er focus på, så Alt+S

Hvor mange felter har du? Nu kender jeg ikke app'en eller brugen af den,
men at fedte rundt i DOM'en på den måde, hver gang fokus rammer et felt
lyder som noget, der kan give dårlig performance?!

- Peter

Fra : Leif Neland

Dato : 11-02-10 14:40

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange felter har du? Nu kender jeg ikke app'en eller brugen af den,
> men at fedte rundt i DOM'en på den måde, hver gang fokus rammer et felt
> lyder som noget, der kan give dårlig performance?!

Det er kun 5-10 felter højst, og der skal alligevel laves en ajax-request,
hver gang en stregkode er læst.

Fra stregkoden er læst til den er afleveret som simulerede tastetryk og der
submittes, når jeg at tælle "en-"
Derefter er svaret returneret og det næste felt har fået focus, når jeg at
tælle "og"

Altså under et halvt sekund, hvis jeg forsøger at tælle "enogtyve -
toogtyve" osv
Ajaxrequest har svartid på omkring 50 ms iflg firebug.

Leif

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-10 16:02

Leif Neland wrote:

> Det er kun 5-10 felter højst, og der skal alligevel laves en ajax-request,
> hver gang en stregkode er læst.

Fair nok. Det var ikke for at pege fingre. Det er bare den type
løsninger, som kan give problemer, hvis man bokser rundt i en 'stor' app.

> [...]
> submittes, når jeg at tælle "en-"
> Derefter er svaret returneret og det næste felt har fået focus, når jeg at

Hvis det ikke volder problemer er det jo fint. Hvis du en gang får brug
for at tilføje 1000 felter til app'en er det nok en anden historie ;)

- Peter