Uslettelig _scott_
Fra : Stefan783326

Dato : 08-02-10 11:41

Jeg har de sidste stykke undret mig over eksistensen af en mappe på
mit C-drev med navnet "_scott_". Jeg har ikke selv kendskab til den og
finder den også noget mærkelig. Den har et indhold på 1,2 mb, som dog
ikke er synligt. Hvis man sletter den, kommer den automatisk igen
efter få sekunder.
Da min computer synes langsommere end normalt, tænker jeg, at denne
scott-mappe må have indflydelse på det.

Der kommer en gang imellem en besked op i et vindue, der informerer
mig om, at et program forsøger at få adgang til mine beskyttede data.
Ønsker man mere information, kommer et vindue med følgende tekst op:

"
Beskyttet lager hjælper dig med at sikre de data, du vil bevare som
private. Her vises, hvilket program der forsøger at få adgang til dine
beskyttede data.

Program: C:/_scott_/_scott_/_scott_svchost.exe
Beskrivelse: Ā
Adgangstype: Forsøger at åbne et beskyttet element.
"

Jeg mindes ikke at have foretaget noget særligt, som kan have været
medvirkende til disse tilsyneladende unormale handlinger.
Min virus-scanner har ikke fundet noget, ligesom der heller ikke er
tegn på spyware.

Jeg har også kørt Sophos Anti-Rootkit, som skulle kunne identificere
rootkits og hackerlignende tegn. Programmet har som ventet fundet en
masse uskadelige emner, men også _scott_. Samtlige tilfælde kunne
fjernes, men var ikke anbefalet. Jeg har derfor kun fjernet scott-
programmet via programmet, men ligesom alle de foregående gange er det
kommet igen.

Jeg håber nogen herinde har et bud på, hvordan man kommer _scott_ til
livs.

Mvh. Stefan

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-10 19:56

Den Mon, 8 Feb 2010 10:41:26 -0800 (PST) skrev Stefan783326:
> [...]
> kommet igen.
>
> Jeg håber nogen herinde har et bud på, hvordan man kommer _scott_ til

"I say we take off, and nuke the site from orbit. It's the only way to
be sure" - Ellen Ripley (Aliens).

Også kaldet: Komplet geninstallation.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ole C

Dato : 08-02-10 23:02

Stefan783326 skrev blandt andet:

> [...]
> kommet igen.
>
> Jeg håber nogen herinde har et bud på, hvordan man kommer _scott_ til

SuperAntiSpyware kan somme tider udrette mirakler...ikke mindst hvis det
køres efter at Systemgendannelse er slået fra og i Fejlsikker tilstand.

--
vh
Ole C

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-02-10 08:05

Stefan783326 <stefansksk@gmail.com> crashed Echelon writing news:be59d774-
6f01-4e2f-92ed-32e2c6b8d28d@21g2000yqj.googlegroups.com:

> Da min computer synes langsommere end normalt, tænker jeg, at denne
> scott-mappe må have indflydelse på det.

Det er næppe mappen der får din computer til at køre langsommere men mere
programmet som evt. anvender mappen.

> [...]
> medvirkende til disse tilsyneladende unormale handlinger.
> Min virus-scanner har ikke fundet noget, ligesom der heller ikke er

Hvad er din virus-scanner?

Prøv evt. et par online scannere. Lavasoft Ad-aware, Spy-Bot search and
destroy. Hijackthis er også et dejligt tool, men kræver at brugeren ved
hvad han/hun foretager sig. Sidstnævnte kan give indblik i hvornår
ovennævnte program startes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Stefan783326

Dato : 09-02-10 08:38

On 9 Feb., 08:04, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:
> [...]
> destroy. Hijackthis er også et dejligt tool, men kræver at brugeren ved
> hvad han/hun foretager sig. Sidstnævnte kan give indblik i hvornår

Jeg kan meddele, at jeg nu har kunnet slette _scott_. Mappen fyldte da
heller ikke noget mere.
Jeg tager selvfølgelig dens forsvinden med optimisme (også fordi
computeren ikke er så langsom som før), men har stadig lidt
bekymringer. Man kunne godt forestille sig, at der stadig ligger
noget, eller at det bare er flyttet til et andet sted på
computeren...

Jeg brugte AVG som virusscanner, men kunne måske også prøve dine
forslag på trods af den forbedrede situation

Mvh. Stefan

Fra : N/A

Dato : 01-04-10 00:48

Fra : N/A

Dato : 01-04-10 00:48

Fra : Stefan783326

Dato : 31-03-10 15:17

On 9 Feb., 17:37, Stefan783326 <stefans...@gmail.com> wrote:

> [...]
> computeren...
>
> Jeg brugte AVG som virusscanner, men kunne måske også prøve dine
> forslag på trods af den forbedrede situation

Jeg vender lige tilbage med scott-problemet.
Efter at have købt nyt hardware inkl. ny harddisk og installeret
Windows ser jeg med det samme mappen _scott_ på C-drevet. Så det må jo
være noget, computeren selv genererer. Bare underligt at ingen ved,
hvad det er...

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-03-10 22:26

Den 31-03-2010 23:16, Stefan783326 skrev:

> [...]
> Windows ser jeg med det samme mappen _scott_ på C-drevet. Så det må jo
> være noget, computeren selv genererer. Bare underligt at ingen ved,

Hvis det er det samme som dette:

http://www.computing.net/answers/security/can-someone-tell-me-if-this-is-a-virus/28249.html

...så har Kent ret - efter min mening. Jeg ville aldrig forsøge at fjerne
en root-kit, men simpelthen reinstallere.

OBS: Iøvrigt at nævnte link er helt specifikt, og man derfor ikke kan
følge samme fremgangsmåde selv, hvis man ikke vil reinstallere, men
forsøge at fjerne det selv.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-03-10 23:06

Den 31-03-2010 23:26, Rune Jensen skrev:

> [...]
>

> ..så har Kent ret - efter min mening. Jeg ville aldrig forsøge at fjerne
> en root-kit, men simpelthen reinstallere.

Jeg undrer mig dog over, at ingen antivirusproducenter har labeled den
endnu?

Hvis det er en virus?

MVH
Rune Jensen

Fra : Ole C

Dato : 31-03-10 23:05

> [...]

> Windows ser jeg med det samme mappen _scott_ på C-drevet. Så det må jo
> være noget, computeren selv genererer. Bare underligt at ingen ved,

Du har vel ikke alene installeret Windows, men også nogle programmer? - og
det er sandsynligvis et af dem, der er synderen....

--
vh
Ole C

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-03-10 23:08

Den 01-04-2010 00:04, Ole C skrev:

> Du har vel ikke alene installeret Windows, men også nogle programmer? -
> og det er sandsynligvis et af dem, der er synderen....

Det er nok så interessant at finde ud af, hvor den er kommet fra. For
der er nul info på nettet fra de store AV-producenter om den.

MVH
Rune Jensen

Fra : N/A

Dato : 01-04-10 04:03

Fra : N/A

Dato : 01-04-10 04:03

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-04-10 10:17

On 2010-04-01 00:08:19 +0200, Rune Jensen said:

> Det er nok så interessant at finde ud af, hvor den er kommet fra. For
> der er nul info på nettet fra de store AV-producenter om den.

Kan det være en virus i BIOS? Det kunne forklare hvorfor den bliver ved
med at komme igen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 22:26

Fra : Stefan783326

Dato : 31-03-10 16:25

On 1 Apr., 00:08, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Det er nok så interessant at finde ud af, hvor den er kommet fra. For
> der er nul info på nettet fra de store AV-producenter om den.
>
> MVH
> Rune Jensen

Den var der lige efter Windows-installationen - på en helt ny disk. Så
jeg havde ikke nået at installere nogle programmer...

Jeg har fornylig testet den for virus med Avast!, som siger, at det er
en stor trussel.
Derudover informerer den bl.a. om følgende:
Infection: Win32:Malware-gen
Process: C:\WINDOWS\Explorer

Avast! har derfor fået besked på at 'blocke' den, men da den hele
tiden dukker op igen, øges antallet af blockede filer konstant.

Fra : /John

Dato : 01-04-10 00:43

"Stefan783326" <stefansksk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Infection: Win32:Malware-gen

http://forum.avast.com/index.php?topic=51642.0

John

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-04-10 00:48

Den 01-04-2010 00:24, Stefan783326 skrev:

> Den var der lige efter Windows-installationen - på en helt ny disk. Så
> jeg havde ikke nået at installere nogle programmer...

Ny disk direkte fra udpakning?

Gad vide, om det er en Win7-fil. Det kan måske forklare, der ingen
information er rigtigt på nettet, for Win7 er forholdsvist ny.

Der er for så vidt information flere steder, men ingen lader til at vide
nøjagtigt, hvad den så gør. De gætter nærmere udfra symptomer, lader det
til.

> [...]
> en stor trussel.
> Derudover informerer den bl.a. om følgende:

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=Win32%3AMalware-gen+_scott_&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=fdc5fd10d4f9014a

Det giver ikke meget nyt... ordet _scott_ forekommer slet ikke.

Jeg har aldrig prøvet selv, men man kan uploade den til
http://www.virustotal.com/dk/, så kan man få en masse andre AVers syn på
filen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stefan783326

Dato : 31-03-10 18:53

On 1 Apr., 01:47, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Ny disk direkte fra udpakning?

Jep

> Gad vide, om det er en Win7-fil. Det kan m ske forklare, der ingen
> information er rigtigt p nettet, for Win7 er forholdsvist ny.

Jeg kører XP.
Jeg har geninstalleret XP mange gange før - også efterhånden en del
gange på en ny disk, men har aldrig set _scott_ fra starten. Først for
nogle måneder siden stiftede jeg pludselig bekendtskab med den.

> Der er for s vidt information flere steder, men ingen lader til at vide
> n jagtigt, hvad den s g r. De g tter n rmere udfra symptomer, lader det
> til.

> http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=Win32%3AMalware-gen+_scott_&m...
>
> Det giver ikke meget nyt... ordet _scott_ forekommer slet ikke.
>
> Jeg har aldrig pr vet selv, men man kan uploade den tilhttp://www.virustotal.com/dk/, s kan man f en masse andre AVers syn p
> filen.

Jeg kan ikke selv se filen, selv om jeg har slået visning af skjulte
filer til - så jeg kan desværre ikke uploade den der.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-04-10 04:03

Den 01-04-2010 02:53, Stefan783326 skrev:

> Jeg kører XP.

OK, my bad.

> Jeg har geninstalleret XP mange gange før - også efterhånden en del
> gange på en ny disk, men har aldrig set _scott_ fra starten. Først for
> nogle måneder siden stiftede jeg pludselig bekendtskab med den.

Var det en medfølgende Windows? Eller købt for sig?

Hvilken producent var computeren fra? Samme i begge tilfælde, før og
efter Scott?

Og så idfb. lidt om de dér medfølgende "hjælpe"programmer (som jeg
plejer at kalde ADware, men som ikke er det officielt), som f.eks. Acer
installerer bunkevis af sammen med windows... sådanne installeret?

MVH
Rune Jensen

Fra : N/A

Dato : 01-04-10 11:31

Fra : Stefan783326

Dato : 01-04-10 04:24

On 1 Apr., 05:02, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> OK, my bad.

> Var det en medf lgende Windows? Eller k bt for sig?

Jeg har købt den sammen med andet hardware.

> Hvilken producent var computeren fra? Samme i begge tilf lde, f r og
> efter Scott?

Da scott dukkede op for nogle måneder siden, havde jeg ikke foretaget
mig noget.
Denne gang har jeg udskiftet bundkort, cpu, køler, ram, strømforsyning
og harddisk. Det kommer ikke fra nogen bestemt producent, og det er
heller ikke helt samme slags som det gamle hardware.

> Og s idfb. lidt om de d r medf lgende "hj lpe"programmer (som jeg
> plejer at kalde ADware, men som ikke er det officielt), som f.eks. Acer
> installerer bunkevis af sammen med windows... s danne installeret?

Der er vist ikke medfulgt noget af den slags, da jeg ikke har købt en
færdig computer.

Tilgengæld har jeg gjort mig en anden bemærkelsesværdig opdagelse, da
den ene af mine WD-harddiske (den gamle, 7-8 mnd.) efter
Windowsinstallationen kun har kunnet vises som PENDRIVE. (PENDRIVE
vises som drevets navn, selv om jeg har givet den et andet navn.) Jeg
kan ikke åbne drevet på normal vis, men kun gennem stifinder - og kan
tilsyneladende ellers bruge drevet normalt. Efter at have kørt Avast!
og forsøgt at slette scott er det i dag lykkedes at slette den, tilmed
manuelt, og uden at den kommer igen.
Nu får jeg følgende meddelelse, når jeg prøver at åbne harddisk-drevet
på normal vis:
Windows kan ikke finde 'RECYCLER\S-1-5-21-1282 [og ca. 20 tal mere]
\_scott_svchost.exe
Selv om scott ligger på den anden og helt nye harddisk (C-drevet), har
'Pendrive-harddisken' (D-drevet) altså på en eller anden måde
reference til scott, som tidligere er blevet smidt i papirkurven under
mine forsøg på at slette den.

Jeg vil nok prøve at formatere pendrive-harddisken for at se, om jeg
kan disken kan blive normal igen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-04-10 11:31

Den 01-04-2010 12:23, Stefan783326 skrev:

> [...]
> 'Pendrive-harddisken' (D-drevet) altså på en eller anden måde
> reference til scott, som tidligere er blevet smidt i papirkurven under

Google har haft travlt, denne er helt ny:
http://www.mypcsafe.com/tag/_scott_svchost-exe-remover

Foreløbig kun til information, men ligner det en trojaner?

Med andre ord, kunne man måske spørge, om du har lignende filer.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-04-10 11:35

Den 01-04-2010 12:30, Rune Jensen skrev:

> [...]
>
> Foreløbig kun til information, men ligner det en trojaner?
>
> Med andre ord, kunne man måske spørge, om du har lignende filer.

Lige et PS, så kender jeg ikke siden "Spywaredoctor", fundet via Google.
Lidt udtalelser fra andre om den, inden man konkluderer noget, ville
måske være godt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rado

Dato : 03-04-10 18:08

On Thu, 1 Apr 2010 03:23:58 -0700 (PDT), Stefan783326
<stefansksk@gmail.com> wrote:

Prøv evt. at installere Anvir Taskmanager Pro, den kan fortælle en
masse om alle de filer og processer der kører på systemet:

http://www.anvir.com/download.htm

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Stefan783326

Dato : 01-04-10 04:31

On 1 Apr., 11:17, Kurt Brixen <kbri...@gmail.invalid> wrote:

> Kan det være en virus i BIOS? Det kunne forklare hvorfor den bliver ved
> med at komme igen.

Jeg har også udskiftet bundkortet, så det burde ikke være problemet.
Men måske ikke helt ved siden af, når scott også refererer til en af
mine harddiske (jf. ovenstående indlæg).

Fra : Stefan783326

Dato : 01-04-10 14:12

On 1 Apr., 12:35, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Lige et PS, så kender jeg ikke siden "Spywaredoctor", fundet via Google..
> Lidt udtalelser fra andre om den, inden man konkluderer noget, ville
> [...]

Jeg har nu formateret harddisken, der før optrådte som PENDRIVE. Det
fungerer heldigvis normalt nu, men oplevede før at drevene var byttet
om uden for Windows (hvor jeg formaterede). Jeg spekulerer på, om det
kan være årsagen til Windows' PENDRIVE-navn - måske fordi den ikke
havde registreret det som det drev, den egentlig er.
Men undrer mig over, at man i BIOS' indstillinger skal sætte "OnChip
SATA Type" til "Native IDE" for at kunne bruge harddiskene - når det
nu er SATA-harddiske.

Fra : Ole C

Dato : 01-04-10 22:51

Stefan783326 skrev blandt andet:

> Men undrer mig over, at man i BIOS' indstillinger skal sætte "OnChip
> SATA Type" til "Native IDE" for at kunne bruge harddiskene - når det
> nu er SATA-harddiske.

Du har tidligere fortalt, at dit OS er XP - og så er der ikke noget at sige
til det, for XP indeholder ingen SATA-drivere

--
vh
Ole C

Fra : Kent Friis

Dato : 01-04-10 23:57

Den Thu, 1 Apr 2010 23:51:12 +0200 skrev Ole C:

> Du har tidligere fortalt, at dit OS er XP - og så er der ikke noget at sige
> til det, for XP indeholder ingen SATA-drivere

Er det ikke noget man installerer ved siden af? Der var da drivere med
til min SATA controller. Men det kræver jo selvfølgelig at man
har installeret dem.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ole C

Dato : 02-04-10 09:04

Kent Friis skrev blandt andet:

> Er det ikke noget man installerer ved siden af?

Jo, hvis man har dem.....

> Der var da drivere med
> til min SATA controller. Men det kræver jo selvfølgelig at man
> har installeret dem.

Og det er et område hvor XP afslører sin alder, da den forlanger at driverne
hentes fra en diskette, selvom kun meget få efterhånden har diskettedrev på
deres maskine. Det kan da også omgås på forskellige måder, men spørgsmålet
er om det er ulejligheden værd....

--
vh
Ole C

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-10 09:09

Den Fri, 2 Apr 2010 10:03:30 +0200 skrev Ole C:

> [...]
> deres maskine. Det kan da også omgås på forskellige måder, men spørgsmålet

Det er kun under installationen XP forlanger drivere på diskette.

(Hvordan den så har det med pludselig at skulle finde sin primære disk
på SATA er nok mere usikkert).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ole C

Dato : 02-04-10 09:45

Kent Friis skrev blandt andet:

> Det er kun under installationen XP forlanger drivere på diskette.

Ja da - men jo også der hvor folk oplever, at harddisken er usynlig,
medmindre de piller i BIOS.

--
vh
Ole C

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-10 09:59

Den Fri, 2 Apr 2010 10:44:44 +0200 skrev Ole C:

> Ja da - men jo også der hvor folk oplever, at harddisken er usynlig,
> medmindre de piller i BIOS.

Hvis ellers Windows kan finde sin disk når man installerer driveren
bagefter, skulle det ikke være noget problem at ændre BIOS indstillingen
tilbage.

Mvh
Kent
--