"Valencia"
Fra : Henning Jensen

Dato : 04-02-10 23:26

Jeg har tidligere haft min daglige gang på denne indre del af Vesterbro.
I over 30 år.
Jeg har selvfølgelig også været i "Valencia". Jeg erindrer imidlertid
ikke, at det har været, som Mylius "skriver" på en af Dr's hjemmesider:
en luderbar.
Jeg vil vove den påstand at han husker fejl.
Luderbaren var, og er, på den modsatte side af Vesterbrogade, på hjørnet
af Abel Catrinesgade. I skrivende stund har jeg glemt hvad den
hed/hedder, selv om jeg har kendt ejeren.

Jeg har været i "Valencia" nogle gange. Til sidst må det vel nærmest
betegnes som noget a la "Damhuskroen", det tidligere "Københavnerkroen",
"Dansetten" i Tivoli og "Prater" i Stengade.
Et sted hvor man "fandt hinanden", også til enkeballer.

"Valencia" var et flot sted med Balkon og en dejlig scene. Ligesom i
"Prater" var der telefoner ved hvert bord. og bordene var tydeligt
nummereret. Sad man på balkonen og så en sød pige ved et bord i salen,
så kunne man ringe på nummeret og spørge om hun ville danse.

Men jeg husker ikke hvornår etablissementet lukkede. Jeg var derinde i
forbindelse med en istandsættelse engang sidst i 70'erne, og ikke så
mange år efter var der helt lukket.
Det var vistnok et reklamefilmstudie der dengang overtog stedet. Hvem og
hvad der er der nu, ved jeg ikke.

Hvem kan fortælle mere?

Henning Jensen.

--
----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-02-10 08:22

Henning Jensen skrev:

> [...]
> imidlertid ikke, at det har været, som Mylius "skriver" på en
> af Dr's hjemmesider: en luderbar.
> Jeg vil vove den påstand at han husker fejl.

Jørgen de Mylius er et gedigent vrøvlehoved.

> Luderbaren var, og er, på den modsatte side af Vesterbrogade,
> på hjørnet af Abel Catrinesgade. I skrivende stund har jeg
> glemt hvad den hed/hedder, selv om jeg har kendt ejeren.

Var det "Trekanten", Viktoriagade 7?

> [...]

> Det var vistnok et reklamefilmstudie der dengang overtog
> stedet. Hvem og hvad der er der nu, ved jeg ikke.

Valencia skulle have eksisteret i Vesterbrogade 32 1930-1964
ifølge denne side:

http://kkb.demo.ting.dk/raadhusbibliotekets-online-resurser/vaertshus-restaurationsnavne

Et andet sted læste jeg at der har været to biografer, Valencia
1+2, på adressen. Hvis du har nyeste version af Google Earth,
og tilvælger "gadevisning/streetview", kan du se bygningen,
hvis facade ser ret så forfalden ud, Den ligger mellem Hotel
Savoy, nr. 34 og Hotel Løven, nr. 30. I stuen til venstre ser
man en kaffebar som hedder Baresso.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-02-10 10:13

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jørgen de Mylius er et gedigent vrøvlehoved.

Så er det endda pænt sagt!

> Var det "Trekanten", Viktoriagade 7?

Jeg syntes, den hed noget andet, men okay. Noget med C?

Jeg har været i Valencia en enkelt gang omkr. 1962-62, men gik hurtigt
igen pga. drinkspriserne. Jeg vil ikke kalde etablissementet for en
luderbar. Vel var de der tydeligvis, men det var dyrere damer end på de
omkringliggende barer. I mange år var stedet vist også kendt som varieté
med internationale kunstnere, og så vidt jeg husker har Freddy Albeck og
Manja Mourier m.m.fl. optrådt i Valencia. Det var ikke kun enlige
herrer, men også mange par, som besøgte stedet.

Hvis Landsbyen og Lorry får 2 stjerner, og Prater og Københavnerkroen
får 3, så får Valencia 5 på min private hitliste over "elegante steder i
1960".

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-02-10 10:14

Jørgen Grandt skrev:

> Jeg har været i Valencia en enkelt gang omkr. 1962-62,

Læs: 1960-62.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 10:37

On 05-02-2010 10:13, Jørgen Grandt wrote:

> Jeg syntes, den hed noget andet, men okay. Noget med C?

Luderbaren var dengang Hotel Metropol's bar ud mod Vesterbrogade. Men
hvad hed den dengang? Lige nu kan jeg ikke huske det!
"I mange af "mine år" havde begge steder den samme ejer.

Denne "lange tarm" af en bar førte direkte ind i "hotellets" reception.
Dengang var mange af "hotelgæsterne" engangs-kunder fra baren. Det var,
på alle måder, "et dyrt sted". Det var forretningsfolk og håndværkere
der kom der. Ikke den lokale befolkning.
Jeg kan se, at stedet nu hedder "Leslie Night Club".

Henning Jensen.

--
----------

Fra : thl

Dato : 07-02-10 02:26

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der. Ikke den lokale befolkning.
> Jeg kan se, at stedet nu hedder "Leslie Night Club".

Orient bar ?

mvh
Throbjørn

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-02-10 05:00

On 07-02-2010 02:26, thl wrote:

> Orient bar ?

Du har ret Det er/var "Orientbar". Hvis jeg husker rigtigt, så var
"vartegnet" på taget, en kontur af en dame med strutskørter, lavet med
neonrør i forskellige farver???
Det var i øvrigt et meget lille "sted" dengang.
Baren fyldte det meste, og ved den var alle barstolene optaget af
"pigerne". Ud mod Viktoriagade var der så nogle få og små borde.
Det hele var slet ikke beregnet på, at man kun skulle sidde og drikke øl
og spiritus
Jeg bliver nødt til, i nærmeste fremtid, at arangere en excursion i
området, inden jeg har glemt alt.

Henning Jensen

--
----------

Fra : thl

Dato : 10-02-10 03:54

> [...]
> og spiritus
> Jeg bliver nødt til, i nærmeste fremtid, at arangere en excursion i

Det lader til at stilen er ændret ganske radikalt

http://ibyen.dk/restauranter/guide/article315238.ece

mvh
Thorbjørn

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-02-10 07:48

On 10-02-2010 03:54, thl wrote:

> Det lader til at stilen er ændret ganske radikalt
>
> http://ibyen.dk/restauranter/guide/article315238.ece

Det var noget af en ændring!!!
Jeg tror alligevel jeg "kigger ind" når jeg kommer forbi.
Hvis øllet er til at betale!

Henning Jensen

--
----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 10:09

On 05-02-2010 08:21, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Var det "Trekanten", Viktoriagade 7?

"Trekanten", på hjørnet af Viktoriagade og Abel Catrinesgade, var i
60'erne og 70'erne et ganske almindeligt Vesterbro-værtshus.
Så lukkede det, af grunde jeg ikke husker og blev genåbnet
(lejlighedsvis), til et sted, hvor man skulle have en form for
medlemskab for at komme ind, og blev så igen lukket.
Der var mange værtshuse i området i disse år, så det kan være almindelig
konkurrence der har været årsagen. "Fatty" lå næsten lige overfor og var
det bedste værtshus i de to gader.

> Valencia skulle have eksisteret i Vesterbrogade 32 1930-1964
> ifølge denne side:

"Valencia" har eksisteret efter 1964.

> Et andet sted læste jeg at der har været to biografer, Valencia
> 1+2, på adressen.

At der skulle have været biografer i "Valentia" stiller jeg mig
tvivlende overfor

> [...]
> hvis facade ser ret så forfalden ud, Den ligger mellem Hotel
> Savoy, nr. 34 og Hotel Løven, nr. 30. I stuen til venstre ser

"Valencia" er ikke bygningen ud mod vejen. Denne bygning blev opført
omkring århundredeskiftet (1900) i "Valencia"'s forhave.

--
----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 10:47

On 06-02-2010 10:08, Henning Jensen wrote:

> "Valencia" er ikke bygningen ud mod vejen. Denne bygning blev opført
> omkring århundredeskiftet (1900) i "Valencia"'s forhave.

Jeg må hellere skynde mig at tilføje, at det er før min tid
Så langt tilbage i tiden havde stedet flere navne, nogle af dem er
"Thors Hal" og "Figaro".

Henning Jensen

--
----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-02-10 12:04

Henning Jensen skrev:

> Jeg må hellere skynde mig at tilføje, at det er før min tid
> Så langt tilbage i tiden havde stedet flere navne, nogle af
> dem er "Thors Hal" og "Figaro".

Ja, det ser jeg også på Hother Waagensens kort fra 1886.
Der ligger "Figaro" lidt tilbagetrukket fra Vesterbrogade. Og
Stenosgade er slet ikke etableret endnu.

Men indgangen til "Valencia" var i en "portal" i den bygning,
som du omtaler som bygget i "forhaven". Denne "port/portal"
kan anes på de Google-billeder, jeg tidligere omtalte. Og på
Googles luftbilleder ser man også tydeligt Valencia-bygningen
inde i gården.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 12:27

On 06-02-2010 12:04, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> kan anes på de Google-billeder, jeg tidligere omtalte. Og på
> Googles luftbilleder ser man også tydeligt Valencia-bygningen

Ja. Jeg var ikke uddybende nok

Henning Jensen

--
----------

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-02-10 10:49

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.

> Valencia skulle have eksisteret i Vesterbrogade 32 1930-1964
> ifølge denne side:
>
> http://kkb.demo.ting.dk/raadhusbibliotekets-online-resurser/vaertshus-restaurationsnavne

Jeg kan godt se, der står nr. 32 i den kommunale liste, og måske passer
det (selvom der er mange slåfejl i oversigten). Jeg husker bare
Valencias placering som lidt nærmere teatergaden, omkr. nr. 38. Men jeg
kan huske forkert.

> Et andet sted læste jeg at der har været to biografer, Valencia
> 1+2, på adressen.

I det gedigne værk "Københavns Biografer" (1997) er der tilsyneladende
ikke omtalte nogen Valencia-biografer.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-02-10 11:01

Okay, så var det i husnr. 32: http://www.winni-anders.dk/id48.htm

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 11:15

On 06-02-2010 11:00, Jørgen Grandt wrote:
> Jørgen Grandt skrev bl.a.:
>
> Okay, så var det i husnr. 32: http://www.winni-anders.dk/id48.htm

Det var et spændende link du sendte. Jeg vil kigge lidt på det. Måske
kan det sætte lidt gang i hukommelsen

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-02-10 11:36

Jørgen Grandt skrev:
> Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.

> I det gedigne værk "Københavns Biografer" (1997) er der
> tilsyneladende ikke omtalte nogen Valencia-biografer.

Jeg fandt det på denne side:
http://www.biografmuseet.dk/bibliotek/opslag/lukkede_biografer.htm

Valencia 1&2 1 Vesterbrogade 32 197x 198x

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 12:25

On 06-02-2010 11:35, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg fandt det på denne side:
> http://www.biografmuseet.dk/bibliotek/opslag/lukkede_biografer.htm
> Valencia 1&2 1 Vesterbrogade 32 197x 198x

Jeg må give dig ret. Det står på listen.
Men vil alligevel vove indsigelser.

Der er antydet årstal 187? til 198?.
Efter at stedet lukkedede som forlystelsesetablissement, blev det, som
jeg tidligere har antydet, overtaget af et firma der (vistnok) lavede,
altså indspillede reklamefilm. (Slet ikke pornofil).
Dette firma, med mennesker i pænt tøj og deres ansatte ligeså, satte sig
slet ingen spor i lokalområdet. Så hvad de foretog sig, vidste man ikke
og bekymrede sig heller ikke om det. De var helt usynlige.

Biograferne i området havde det skidt i disse år. Carlton levede sin
sidste tid udelukkende af at vise pornofil. Og Vesterbros bio, lidt før
på Vesterbrogade (29) på den modsatte side, gjorde det samme. Skiftende
pornofil, tyrkiske familiefilm og rædselsfilm.

Nu skal man aldrig være 100 procent sikker på noget, for jeg oplever
tit, at hukommelsen "spiller mig et puds".
Så jeg bøjer mig selvfølgelig hvis jeg tager fejl.

Men jeg vil stadig hævde, at der ikke har været offentlig biograf i
"Valencia" i disse år.
Det må være en fejl.

Henning Jensen

--
----------

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-02-10 13:11

Henning Jensen skrev bl.a.:

> Jeg må give dig ret. Det står på listen.
> Men vil alligevel vove indsigelser.

Jeg tror også - indtil det modsatte er bevist eller sandsynliggjort - at
der er tale om en fejl eller erindringsforskydning hos den kilde, hvor
Biografmuseet har sin oplysninger fra. Blandt andet virker der underligt
at man ikke, for så nye biografers vedkommende, kender deres præcise
levetid, endsige kan forevise billeder el.lign. af deres facade osv.

Filmmuseets bibliotek eller arkiv alias Det Danske Filminstitut må vide
om bifhistorien om Valencia 1+2 holder vand.

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 13:17

On 06-02-2010 13:11, Jørgen Grandt wrote:

> Filmmuseets bibliotek eller arkiv alias Det Danske Filminstitut må vide
> om bifhistorien om Valencia 1+2 holder vand.

Ja det skal selvfølgelig, og ikke for at få ret eller uret, undersøges.
Henning Jensen.

--
----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-02-10 15:12

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jørgen de Mylius er et gedigent vrøvlehoved.

[sidespring]:

Jeg vender lige tilbage til Jørgen de Mylius. Retfærdigvis
bruger han ikke *direkte* ordet "luderbar", som det står
på DR's hjemmeside. (På det tidspunkt, som det ses af
andre indlæg, var Valencia et etablissement med bl.a.
striptease). Nu har jeg set hele det program, hvor Mylius
fortæller om MGP afviklingen i Valencia den 28. februar
1981.

Sjovt nok havde jeg 28. aug. 2008 en tråd i dk.medier.tv,
med overskriften "tv-vært, som ikke kunne stoppe en
sangerinde", hvor jeg spurgte efter et program med Jarl
Friis Mikkelsen, som var var optaget i Valencia samme
dag som melodigrandprixet. Det var det program, som
ifølge medierne endte i en skandale, da Jarlen ikke
kunne få den engelske sangerinde, Joan Turner, til at
stoppe. Jarlen gav hende blomster og sagde tak osv.,
men hun blev ved. Først da han overrakte hende en
kæmpestor bregne i potte, som stod ved scenen, holdt
hun fornærmet op med at synge.

Link til tråden med Jarl Friis Mikkelsen:

<
http://groups.google.dk/group/dk.medier.tv/browse_thread/thread/ab36e0f564f8f167/f2c5bc2e9d80916c?hl=da&q=herluf+holdt+Jarl+Friis+Mikkelsen

Link til Jørgen de Mylius, "Da Grand Prix'et var på luderbar":
http://www.dr.dk/melodigrandprix/Artikler/2010/myliusafsnit3.htm

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 16:29

On 06-02-2010 15:11, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg vender lige tilbage til Jørgen de Mylius. Retfærdigvis
> bruger han ikke *direkte* ordet "luderbar", som det står
> på DR's hjemmeside.

Jeg kan godt se, at artiklen er skrevet af Søren Bygbjerg som "har
digtet lidt videre" på Mylius's udsagn
Jeg må derfor naturligvis undskylde, at jeg tillagde Mylius hele æren.

> Sjovt nok havde jeg 28. aug. 2008 en tråd i dk.medier.tv,
> med overskriften "tv-vært, som ikke kunne stoppe en
> sangerinde",

Spændende link. Jeg havde helt glemt epesoden Tak.

Jeg må hellere stærkt understrege, at jeg ikke er i familie med, eller
andet, der har med "Valencia" at gøre.
Det ikke derfor jeg forsvarer etablissementets rygte.

Jeg er tilfældigvis ved at samle og skrive lidt, om et af de andre små
forstadsteatre, som i slutningen af 1800 tallet lå på Vesterbrogade.
"Kjøbenhavns Aquarium, "Theatre Elysium" og "Harmonien" i nr 33.

Da jeg så samtidig, har boet og arbejdet på dette indre stykke af
Vesterbro, er/har jeg været lidt kendt med personerne og
etablissementerne netop i det område.

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-02-10 16:59

Henning Jensen skrev bl.a.:

> Jeg er tilfældigvis ved at samle og skrive lidt, om et af de
> andre små forstadsteatre, som i slutningen af 1800 tallet lå
> på Vesterbrogade. "Kjøbenhavns Aquarium, "Theatre Elysium"
> og "Harmonien" i nr 33.

Det lyder spændende. Jeg undrede mig netop over en
bygning på førnævnte Waagensen-kort fra 1886, som
hed "Concert du Boulevard". Den ligger tilbagetrukket
fra Vesterbrogade, lige midt mellem Viktoriagade og
Helgolandsgade. Er det måske tæt på nr. 33?

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 17:47

On 06-02-2010 16:59, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> fra Vesterbrogade, lige midt mellem Viktoriagade og
> Helgolandsgade. Er det måske tæt på nr. 33?

Nej "Concert du Boulevard" er ikke "Aquarie" bygningen.
"Concert du Boulevard" er det, som så sørgeligt endte som "Vesterbros
Bio", "Vester Bio" og "City Bio" og vist nok flere navne endnu.
Teatret blev, på skammelig vis, revet ned "i nattens mulm og mørke", med
Københavns kommunes billigelse, lige før den store Saga renovering. En
fredningssag ville have umuliggjort renoveringen der fulgte.

Jeg vedlægger et billede af "Concert du Boulevard" set indefra.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Concert_du_Boulevard.jpg

("Artisten". Det Kgl. Bib. 32-155 Fol. No. 6. 1888).

Fantastisk nok så biografen stadig sådan ud indvendig, da den blev nedrevet.
Jeg har sidder derinde og set rædselsfilm i bioens sidste leveår. Ofte
som eneste gæst, og glædet mig ovet dette stykke teaterhistorie. Man
kunne købe øl ved billetlugen og billetten gjalt hele dagen.

"Aquariet", senere "Theater Elysium" og derefter dansesalonen
"Harmonien" blev bygget i 1872 og blev revet ned igen 1878. Den
nuværende bygning, Vesterbrogade 33, blev efterfølgende opført.
Der eksisterer kun eet foto af "Aquariebygning" og det er på Bymuseet.
Det er gengivet flere steder blandt andet i "København Før og Nu"

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-02-10 17:57

Henning Jensen skrev bl.a.:

> og billetten gjalt hele dagen.

Nemlig fordi Vester Bio - eller hvad biffen nu hed på det tidspunkt -
var en af de få, måske den eneste, biograf som havde
nonstopforestillinger.

--
Jørgen Grandt

Hellere bide førerulvene i haserne
- end tingene i sig og tænderne sammen!

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-10 18:01

On 06-02-2010 17:56, Jørgen Grandt wrote:

> Nemlig fordi Vester Bio - eller hvad biffen nu hed på det tidspunkt -
> var en af de få, måske den eneste, biograf som havde nonstopforestillinger.

Ja

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 16:00

> [...]

> hed "Concert du Boulevard". Den ligger tilbagetrukket
> fra Vesterbrogade, lige midt mellem Viktoriagade og

Du henviser til, og jeg har også før set, at der bliver henvist til
Waagesens kort. Er det lagt på Nettet, og hvis ja, vil du give et link?

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-10 16:20

Henning Jensen skrev:

> Du henviser til, og jeg har også før set, at der bliver
> henvist til Waagesens kort. Er det lagt på Nettet,
> og hvis ja, vil du give et link?

Jeg har aldrig set kortet på nettet. Jeg købte mit i
Antikvariatet på Blågårds Plads for 20 kr. i 1998.
Det er et genoptryk, indbundet, lommeformat, 3. oplag:
udgivet af Waagensen-Fonden på Strandbergs Forlag,
1995.

Fra indholdsfortegnelsen:

A. Forklaring til Kortet
B. Telegrafxæsenet
C. Postvæsenet
D. Jernbaner
E. Dampskibe
F. Sporveje
G. Omnibusrouter
H. Drosker
I. Færger
K. Telefon-Selskabet
L. Byposten
M. Bybude
N. Alfabetisk Register over Gader, Veje og Pladser

Kan varmt anbefales.
--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-02-10 16:41

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> [...]
> Det er et genoptryk, indbundet, lommeformat, 3. oplag:
> udgivet af Waagensen-Fonden på Strandbergs Forlag,

Ha! Så det er det kort. Jeg har faktisk aldrig rigtig studeret det,
selvom det står i en kassette to meter fra mit arbejdsbord sammen med en
masse (og alligevel for få) årgange af Kraks og Politikens
københavnerkort. Jeg har tit mødt den lille indbundne, lysegrå sag i
antikvariater og på loppemarkeder.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 16:57

On 09-02-2010 16:20, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> Det er et genoptryk, indbundet, lommeformat, 3. oplag:
> udgivet af Waagensen-Fonden på Strandbergs Forlag,

Tak for svar. Jeg skal "til byen", en af de kommende dage, og vil spørge
i et par antikvariater.
Desværre er de "gode gamle" næsten alle lukket.

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 09-02-10 18:16

Henning Jensen skrev 09-02-2010 16:56:

> Tak for svar. Jeg skal "til byen", en af de kommende dage, og vil spørge
> i et par antikvariater.
> Desværre er de "gode gamle" næsten alle lukket.
>
> Henning Jensen.

Hej

Du kan søge efter Waagensen-kort her.

http://www.antikvariat.net/

--
Mvh.
Flemming Aasklint

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 18:39

On 09-02-2010 18:15, Flemming Aasklint wrote:

> Du kan søge efter Waagensen-kort her.
> http://www.antikvariat.net/

Tak for linket som jeg har "bogmærket".

Kaabers Antikvariat i Skindergade 34 vil passe mig helt vel.

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-02-10 19:18

Henning Jensen skrev bl.a.:

> Kaabers Antikvariat i Skindergade 34 vil passe mig helt vel.

Næsten alle de gode gamle er lukket, siger du. Det lyder da ikke godt.
Er der ikke stadig adskillige i Fiolstræde og de omkringliggende gader
plus ligeledes adskillige i alle brokvartererne og på Frederiksberg?

Det er ganske vist 3-4 år siden at jeg sidst daskede omkring i
Københavns centrum, men dengang syntes jeg, der stadig var
antikvarboghandlere at få øje på.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 19:52

On 09-02-2010 19:18, Jørgen Grandt wrote:

> Næsten alle de gode gamle er lukket, siger du. Det lyder da ikke godt.
> Er der ikke stadig adskillige i Fiolstræde og de omkringliggende gader
> plus ligeledes adskillige i alle brokvartererne og på Frederiksberg?

Jo det er der da. Men for år siden, havde jeg nogle favoritter. F.eks.
Knagsted i Kompagnistræde og så midt på Gammel Kongevej. Sidstnævnte kan
jeg heller ikke huske hvad hed, men du ved sikkert hvilket jeg hentyder
til, for ejeren var en berømthed.
Her lå bøgerne i bunker og høje stabler på gulv og borde, både i
stueetagen og i kælderen, tilsyneladende helt uden orden.
Men han vidste hvad han havde!
Der har jeg købt en del historie og topografi, og selvfølgelig også andet.

Jeg spurgte ham engang, om han havde noget så kuriøst som "Dansk
Mykologisk Exkurtionsflora" udgivet omkring 1890 (Vistnok Raunkjærs).
Hans svar var noget i retning af: "Gå ned i kælderen og i den anden
bunke til højre, 1/2 meter nede, der ligger et eksemplar".

Hos ham har jeg også købt den lille bog, som mit tidligere omtalte
"Kjøbenhavns Aquarium", udgav ved/efter åbningen i 1872.

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 20:15

On 09-02-2010 19:51, Henning Jensen wrote:

> Jeg spurgte ham engang, om han havde noget så kuriøst som "Dansk
> Mykologisk Exkurtionsflora"

Exkursionsflora

Når jeg skriver hurtigt, laver jeg en del dumme skrivefejl.
Jeg må hellere få sat stavekontrollen ind her i Thunderbird.

Henning.

--
----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-10 20:20

Henning Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> Gammel Kongevej. Sidstnævnte kan jeg heller ikke huske
> hvad hed, men du ved sikkert hvilket jeg hentyder til, for

Det var Leif Nørballe, Gl. Kongevej 120. Han var fantastisk.
Han havde en hukommelse som en kæmpecomputer. I dag
er der en sushi-restaurant på stedet.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 20:28

On 09-02-2010 20:20, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det var Leif Nørballe, Gl. Kongevej 120. Han var fantastisk.
> Han havde en hukommelse som en kæmpecomputer. I dag
> er der en sushi-restaurant på stedet.

Ja det var Nørballe. Jeg citerer det du skrev: "Han var fantastisk".

Hvis jeg husker rigtigt, så var det vist antikvariatet i Nansensgade,
der købte bøgerne efter ham?
Eksisterer det i øvrigt endnu?

Henning Jensen.

--
----------

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-02-10 20:21

Henning Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> kan jeg heller ikke huske hvad hed, men du ved sikkert hvilket jeg
> hentyder til, for ejeren var en berømthed.

Jeg erindrer heller ikke, hvad ejeren hed, men hvem husker ikke
Frederiksberg Antikvariat! Det var som at komme ind i Aladdins Hule, og
ganske rigtigt kunne indehaveren straks udpege i hvilken af de enorme
stakke den og den bog lå. I Århus har vi en mindre udgave af samme slags
imponerende roderi, Pihlmarks Antikvariat på Frederiks Allé.

Google fortæller at han hed Jess Jessen, det ældre bogorakel på
Frederiksberg. Jeg syntes nu, navnet var et andet, men okay.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 20:34

On 09-02-2010 20:21, Jørgen Grandt wrote:

> I Århus har vi en mindre udgave af samme slags
> imponerende roderi, Pihlmarks Antikvariat på Frederiks Allé.

Jeg har, "desværre", samlet bøger altid.
Det sker, at jeg kommer på de egne, så jeg vil "kigge ind".
Jeg har noteret adressen ned. Tak.

Henning Jensen

--
----------

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-02-10 21:03

Henning Jensen wrote:

> [...]
>
> Hos ham har jeg også købt den lille bog, som mit tidligere omtalte
> "Kjøbenhavns Aquarium", udgav ved/efter åbningen i 1872.

Manden var bindegal og berygtet for at overfuse folk, hvis de spurgte ham om
noget, der ikke passede ham - men derudover har du ret.

Per V

--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-02-10 21:05

On 09-02-2010 21:02, Per Vadmand wrote:

> Manden var bindegal og berygtet for at overfuse folk, hvis de spurgte ham om
> noget, der ikke passede ham - men derudover har du ret.

Også ja til det

Henning Jensen.

--