basal forståelse af scripting events (hænd~
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 03-02-10 21:18

Hej/

Jeg har noget kode, der virker ganske fortrinligt. Men jeg
forstår ikke rigtigt hvad der sker - og har derfor googlet rundt
uden at finde svaret.

Til sagen:

For at beskytte e-mails mod spamrobotter har jeg fundet vedlagte
kode:
onmouseover="this.href='mai' + 'lto:' + 'JR%52' + '@' +
'vi%6Evenn%65r.d%6B?subject=VinNyt'" onfocus="this.href='mai' +
'lto:' + 'JR%52' + '@' +
'vi%6Evenn%65r.d%6B?subject=VinNyt'">VinNyt</a>

Jeg fandt ud af, at onmouseover er en fælles attribut til de
fleste html-tags, og at disse attributter har syntaksen
attribut="script"

Altså må "this.href='mai' ..." være scriptet. Men jeg har jo ikke
erklæret et script. Bruger ikke <script>...</script>, har ikke
fortalt om det er VBscript eller javascript. Så hvordan hulen ved
browseren, hvad den skal gøre med det/hvilken engine der skal
fortolke det?

"this.href" kender jeg heller ikke. Igen kan jeg finde mange
eksempler - men har pt. ike fundet definitionen af hvad dette er.

Udfra mit ringe kendskab til HTML, ville jeg forvente at når jeg
klikkede på linket, ville jeg hoppe til
href="uden_javascript.asp" - men det gør jeg kun, når
browseren/pc'en ikke tillade javascripts. jeg hopper til
this.ref.

Det får mig til at gætte på at "This.Ref" er en grundliggende
standard i javascripts, som ikke behøver at specificeres og som
overruler href, sålænge det går godt.

Nå slut med gætterierne, kan nogle, please viser mig den rette
vej til at forstå dette

VinNyt</a>

altså hvorfor jeg ikke skal specificere min scripting? forklare
hvorfor der står "this.href" og ikke blot "href", ....

mvh.
/jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-10 22:30

Jens R. Rasmussen skrev:

> For at beskytte e-mails mod spamrobotter har jeg fundet vedlagte
> kode:

Jeg plukker lige en linje:

   onmouseover="this.href='mai' + 'lto:' + 'JR%52' + '@' +

Læg mærke til at der står href='mailto:' hvis man ophæver et
plus. Det er et indbygget HTML-kald i browseren til systemets
mailprogram (hvis der er sat et op som standard).

Hele fidusen er at man splitter en mailadresse op i småbidder og
koder nogle af dem om, så det ikke er indlysende for en robot at
der er en mailadresse den kan høste.

Der findes bedre metoder, men så længe botterne ikke er smartere,
er det Godt Nok (tm).

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-02-10 22:39

Jens R. Rasmussen wrote:

> [...]
>
> altså hvorfor jeg ikke skal specificere min scripting? forklare
> hvorfor der står "this.href" og ikke blot "href", ....

href er en attribut til <a> elementet, og derfor eksisterer den her.
Den sættes til "uden_javascript.asp" - dvs browseren vil sende dig derhen.

Denne attribut ændres via javascript i onmouseover="..
Man angiver ikke <script>, for indholdet er pr. definition javascript.

Når man bruger this, så refererer det til det kaldende element, altså a
tagget, så du kan betragte det som en slags a.href=, eller
dette_element.href=

Så virkemåden er, at href udskiftes med 'mailto..' ved mouseover, og vil
derfor være aktiv ved klik.

Med hensyn til dine gætterier, så er this.href ikke en 'global standard',
men this er.

Attributterne (her href) er defineret under elementerne, og du kan bruge
this.id,this.name,this.style.color osv.

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 04-02-10 16:47

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> men this er.
>
> Attributterne (her href) er defineret under elementerne, og du kan bruge

Tusind tak Stig, hvis jeg forstår dig ret så

- forudsætter 'onmouseover' et javascript
- og dette javascript er "indbygget i browseren"
- det indbyggede script siger(se bort fra at dette næppe er javasyntaks):
_IF_ 'Tillad javascript' er slået til i browseren, så udfør scriptet, dvs. i
mit tilfælde lav mailto og dermed overskriv <a>'s href.
_ELSE_ udfør <a>'s href dvs. hop til "uden_javascript.asp"
_end_

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-02-10 18:18

Jens R. Rasmussen wrote:

> Tusind tak Stig, hvis jeg forstår dig ret så
>
> - forudsætter 'onmouseover' et javascript

Ja.

> [...]

> i mit tilfælde lav mailto og dermed overskriv <a>'s href.
> _ELSE_ udfør <a>'s href dvs. hop til "uden_javascript.asp"

Ja sådan cirka.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-02-10 00:02

Stig Johansen udtrykte præcist:

> Ja.

> Ja.

> Ja sådan cirka.

Det kan godt være, at browserne er enige om, at default script skal
være javascript.
Men sådan behøver det ikke være, og man *bør* selv sætte det...

http://www.w3.org/TR/html401/interact/scripts.html#default-script

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-02-10 04:23

Birger Sørensen wrote:

> Det kan godt være, at browserne er enige om, at default script skal
> være javascript.
> Men sådan behøver det ikke være, og man *bør* selv sætte det...

Ja, det har du ret i.

Jeg tvivler dog på der bliver brugt(eller kommer til at blive brugt) andet
en javascript.

Bortset fra vbscript i IE, der er eminent til at installere malware ;)

Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-02-10 11:32

Birger Sørensen wrote:
> [...]
> javascript.
> Men sådan behøver det ikke være, og man *bør* selv sætte det...

Det er heldigvis ikke tilfældet for HTML5:

http://dev.w3.org/html5/spec/Overview.html#script

- Peter

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-02-10 12:13

Peter Farsinsen har bragt dette til verden:

> Det er heldigvis ikke tilfældet for HTML5:
>
> http://dev.w3.org/html5/spec/Overview.html#script
>
> - Peter

Udd over at vi alle sammen skal til at begynde forfra, er der vist
meget at glæde sif til, når HTML5 engan kommer.

Birger

http://bbsorensen.dk