Andet multimedie
Farve laserprinter til privat brug
Fra : Anette

Dato : 30-01-10 13:06

Jeg overvejer at investere i en laserprinter, men vil sikre mig, at jeg får
en fornuftig print-kvalitet ud af det.

Grunden til at jeg gerne vil laser-printe er fordi, jeg vil efterbehandle
billederne med limlak. Når jeg bruger print fra en blækprinter, flyder
farverne ud, og det er jo ikke fikst

En kollega havde købt en laserprinter og ham fik jeg til at lave et
test-print. Der var for mange svage lodrette linjer til, at jeg synes det
ville være anvendeligt.

Jeg har ikke brug for print på fotopapir - print på alm. kopipapir-tykkelse
er "godt nok".

Så nu er spørgsmålene:

- Er der et bestemt mærke jeg bør gå efter? (Vil gerne undgå et stort
skrummel.)
- Er det overhovedet realistisk at kunne erhverve en anvendelig for under
kr. 2000,-?
- Den skal stå i et værelse, hvor jeg sover. Er det stadig et issue med
laser-printere, at de ikke må være i opholdsrum?
- Er det måske blot nogle (manglende) indstillinger, som gør at printet hos
min kollega ikke var optimalt? Kan desværre ikke huske mærket.
- Er der andre ting jeg bør være opmærksom på, når jeg afsøger markedet?

Hilsen A.

Fra : Mogens

Dato : 30-01-10 13:13

Anette wrote:
> [...]
> hos min kollega ikke var optimalt? Kan desværre ikke huske mærket.
> - Er der andre ting jeg bør være opmærksom på, når jeg afsøger markedet?

Farvelaserprintere er generelt imho et helvede. Du kan fint finde en som
printer i en god kvalitet, men du kan stort set ikke lave andet end at
bestille nye tonerpatroner som koster spidsen af en jetjager. Typisk
koster 4 nye tonerpatroner det samme som printeren inkl. de 4 patroner
der fulgt med ved købet. Dog er der lidt større kapacitet på de nye
patroner du køber.

Mit forslag er at du prøver at frekventere multimedieværkstedet på dit
lokale bibliotek og ser om de evt. har en anstændig printer hvor du kan
printe mod betaling. Betal roligt 5-10 kroner pr. kopi - det vil være
langt dyrere for dig selv at erhverve en printer. I hvert fald så længe
du har et beskedent printbehov så er denne løsning langt at foretrække.

Har man stort printbehov er det formodentligt bedre at sende sine pdf'er
til et printbureau.

Fra : Rado

Dato : 30-01-10 15:15

On Sat, 30 Jan 2010 13:13:05 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

>Farvelaserprintere er generelt imho et helvede. Du kan fint finde en som
>printer i en god kvalitet, men du kan stort set ikke lave andet end at
>bestille nye tonerpatroner som koster spidsen af en jetjager.

Hvorfor egentlig? Med sort-hvid lasere holder patroneren vist temmelig
længe, så vidt jeg ved. Men det er måske fordi de mest bruges til
tekst og farvedækningen normalt er relativt lav her, i forhold til
fotos?

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Mogens

Dato : 30-01-10 16:36

Rado wrote:

> [...]
>

> --
> Rado
>

> Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
Det er min erfaring at der ikke er voldsomt mange kopier i de
farvepatroner der følger med ved købet af printeren. Måske en 3-400
sider ialt. Afhængigt af de forskellige motivers farvedækning "står"
patronerne af på varierende tidspunkter. Jeg har eks. en Oki 3450 (får
lov at dø næste gang den kalder på toner) og her koster farvepatronerne
ca. 680 kr stykket. Jeg vil vurdere at det ca. bliver 2 kroner pr.
farvepatron pr. kopi (ud fra de usle tal den præsterer), så i nabolaget
af 8-10 kr pr. kopi plus investeringen i skrumlet.

De 2500 sider der står specificeret på nye patroner holder efter min
mening ingen steder. Der står ved 5% dækning, men mine motiver er så
åbenbart nærmere 100%'s dækning, selv om det ofte er print med en del
S/H tekst og lidt billeder.

Fra : Erik Andersen

Dato : 30-01-10 18:24

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mening ingen steder. Der står ved 5% dækning, men mine motiver er så
> åbenbart nærmere 100%'s dækning, selv om det ofte er print med en del S/H

Jeg har en HP colorlaser Jet 2500 som jeg er enormt glad for. Den har bare
kørt siden den dag den blev sat til og er ikke vanvittig dyr i drift. Den
laver bare et fint stykke arbejde.

Du kan jo også købe noget vandfast fotopapir til din blækprinter. Det vil
ihvertfald ikke løbe ud.
/Erik

Fra : Rado

Dato : 30-01-10 18:32

On Sat, 30 Jan 2010 18:23:48 +0100, "Erik Andersen"
<erik-andersen@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har en HP colorlaser Jet 2500 som jeg er enormt glad for. Den har bare
>kørt siden den dag den blev sat til og er ikke vanvittig dyr i drift. Den
>laver bare et fint stykke arbejde.

Kan det måle sig med inkjet i kvalitet, når det drejer sig om fotos?

Fra : Max

Dato : 30-01-10 20:05

Hej Rado

> Kan det måle sig med inkjet i kvalitet, når det drejer sig om fotos?

Laser kan ikke måle sig med blæk så længe vi snakker printere
under 100.000 kr.

På store proffesionelle maskiner regner man med 6 øre for en
sort/hvid udskrift og omkring 4 kr. for en farve udskrift.

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 30-01-10 21:13

OK.

Fra : Anette

Dato : 30-01-10 19:19

> [...]
> laver bare et fint stykke arbejde.
>
> Du kan jo også købe noget vandfast fotopapir til din blækprinter. Det vil

Tak for svaret - glad for den ikke er dyr i drift. Kan du huske hvad du gav
for selve printeren?

Har ikke før hørt om vandfast fotopapir - hvor køber du det henne?

Anette Linnea

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 02-02-10 12:14

Erik Andersen wrote:

> [...]
> drift. Den laver bare et fint stykke arbejde.
>
> Du kan jo også købe noget vandfast fotopapir til din blækprinter. Det

Jeg har også været tilfreds med min HP Colorlaser Jet 1600 (købt i Netto for
vistnok 1.200 kroner), men den har fået en - vistnok - mekanisk fejl, der
gør at jeg ikke får magenta på papiret, selv om patronen er spritny - og
ergo følger jeg også tråden her nøje med henblik på en godtilprisen-laser,
der kan supplere blækprinteren, som vi bruger til foto. Tvivler på, at
reparation kan svare sig.

Fra : Rado

Dato : 30-01-10 18:31

On Sat, 30 Jan 2010 16:36:10 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
>farvepatron pr. kopi (ud fra de usle tal den præsterer), så i nabolaget
>af 8-10 kr pr. kopi plus investeringen i skrumlet.

Men mon det er meget dyrere end inkjet?

Et sæt originale farve patroner til en Canon IP4200 f.ex. kommer vel
op på over 300 kr. og kan man mon lave mere end 30 A4 kopier med et
sådan sæt, hvis man overhovedet kan lave så mange?

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 03-02-10 09:32

Anette wrote:
> Jeg overvejer at investere i en laserprinter, men vil sikre mig, at
> jeg får en fornuftig print-kvalitet ud af det.

Er denne lille bandit her helt tosset?

Samsung CLP-315 / 315W til 1150,-

http://alatest.dk/anmeldelser/printere/samsung-clp-315-315w/po3-57006444,31/

Fra : smileymax

Dato : 03-02-10 09:46

3140 Abildgaard wrote:

> Er denne lille bandit her helt tosset?
>
> Samsung CLP-315 / 315W til 1150,-
>
> http://alatest.dk/anmeldelser/printere/samsung-clp-315-315w/po3-57006444,31/

Ja den er helt tosset til den pris sku man da
købe en hel palle.. -max-