Bios Software
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 26-01-10 16:12

Hej

Lige en forespørgelse Ang. sikkerheds software til bios.

For et par år siden kom et dansk program på market, programmet ville lægge
sig i bios efter installation og i tilfælde af tyveri ville man kunne"hvis
tyven gik på nettet" lukke sin PC/Bærbar total ned via en commander.

Siger det dig/jer noget.....................hvis ja....hvad hed/hedder
programmet,og hvem lavet programmet.

På forhånd tak for svaret

Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 26-01-10 17:13

Den Tue, 26 Jan 2010 16:12:00 +0100 skrev Carsten Pedersen:
> [...]
> tyven gik på nettet" lukke sin PC/Bærbar total ned via en commander.
>
> Siger det dig/jer noget.....................hvis ja....hvad hed/hedder

Branchens største svindler.

Han kom med en masse påstande her i gruppen, og blev mødt af en række
kritiske spørgsmål, som han ikke kunne svare tilfredsstillende på. En
del af hans påstande var i kategorien teoretisk umuligt, og resten
var af typen der kan virke sålænge tyven opfylder en masse
forudsætninger - herunder at lade PC'en gå online inden han formaterer
harddisken.

Sæt DynDNS op i stedet, det giver cirka samme muligheder for at spore
PC'en, koster ikke noget, lover ikke noget, men holder til gengæld hvad
det lover.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-01-10 17:17

"Carsten Pedersen" <caraem@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> tyven gik på nettet" lukke sin PC/Bærbar total ned via en commander.
>
> Siger det dig/jer noget.....................hvis ja....hvad hed/hedder

Der er noget information her:
<http://snakeoil.dk/sager/20021218-1>. Beskrivelsen af "produktet"
indeholder en masse spændende krydsreferencer, der burde give et
fingerpeg om kompetencen bag.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 26-01-10 18:15

Nååå...................så går jeg udfra at han er historie.

Ved i om der findes et program der kan skjule sig i bios og sætte sin
pc/bærbar ud af spil hvis den skulle havne i de forkerte hænder.

Mvh

Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 26-01-10 18:22

Den Tue, 26 Jan 2010 18:15:23 +0100 skrev Carsten Pedersen:
> Nååå...................så går jeg udfra at han er historie.
>
> Ved i om der findes et program der kan skjule sig i bios

Det gør der ikke. BIOS er en lille chip der indeholder noget
hardware-specifik kode der er nødvendigt for at boote PC'en.

> og sætte sin
> pc/bærbar ud af spil hvis den skulle havne i de forkerte hænder.

Og hvor skulle den vide det fra? Fingeraftryk? Husk på at BIOS bruges
på et tidspunkt hvor hverken OS, netværksdrivere, IP-adresse eller
routing er aktivt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Frank Damgaard

Dato : 29-01-10 10:11

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Og hvor skulle den vide det fra? Fingeraftryk? Husk på at BIOS bruges
> på et tidspunkt hvor hverken OS, netværksdrivere, IP-adresse eller

Der kunne dog tænkes en kombineret hardwareløsning med egen BIOS.
F.eks. bruges på nogle PC en simpel linux i BIOS så man kan
komme på internet uden at skulle boot'e PC.
Men så er vi over i speciel hardware, og ikke noget generelt
på en std. PC med BIOS....

http://en.wikipedia.org/wiki/Splashtop

men tanken her var ikke at lave noget tyverisikring...

Bedre var måske et specielt wifi-kort i laptop med
egen bios og driver som laver lidt ekstra trace
når man bruger trådløst.
Men hvad så hvis man bruger Linux eller andet OS
eller blot anden alternativ driver ?
det bliver kompliceret, men teoretisk muligt.

Det simpleste er nok i windows at have noget software installeret
og håbe at tyven/hæleren ikke formaterer harddisken først inden brug.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-01-10 18:26

"Carsten Pedersen" <caraem@mail.tele.dk> writes:

>Ved i om der findes et program der kan skjule sig i bios og sætte sin
>pc/bærbar ud af spil hvis den skulle havne i de forkerte hænder.

Nu er BIOS jo et meget lille sted, og uanset hvad kan tyven jo
bare overskrive BIOS'en eller købe en ny chip at sætte i. Så i
praksis er sådan et tiltag ikke ret meget værd. Spørgsmålet er
desuden, hvordan BIOS'en skulle detektere, at den var kommet i
de forkerte hænder?

Det er noget mere gunstigt at sikre informationen på harddisken,
så tyven kun står med en "tom" pc, der ikke har data på, som kan
misbruges. Samtidig betyder det, at tyven ikke har fået Windows
eller andet OS med "i købet", hvilket nok gør den lidt mindre
værd. Hæleren skal jo til at finde og installere sådan et også.

Dermed er selve pc'en bare en forsikringssag, og de vitale data
har man naturligvis en backup af.

Til sikring af disken findes der adskillige udmærkede løsninger,
hvor TrueCrypt nok er et af de letteste at komme i gang med. Det
koster ikke engang penge.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 26-01-10 19:30

Siger lige tak til alle for god info

Mvh

Carsten

Fra : Thø

Dato : 26-01-10 21:25

On 26-01-2010 18:15, Carsten Pedersen wrote:

> Ved i om der findes et program der kan skjule sig i bios og sætte sin
> pc/bærbar ud af spil hvis den skulle havne i de forkerte hænder.

PC-Finder er 100% snake-oil - Det er der vist helt sikkert...

Men Intel har rodet med noget i samme retning (De kan imodsætning til en
lille dansk programmør, påvirke hvilken kode pc-producenter ligger i
deres BIOS) - Det kræver at softwaren er indbygget i PC'en, hvilket
virker logisk et program man installere, kan let slettes...

Om det virker ved jeg ikke, men forhåbentligt kan eksperterne her
afklare det. Marketing for Intel's ide findes her:
http://www.intel.com/technology/anti-theft/

--
Thø