Excel - indsætte billeder med makro
Fra : JensC

Dato : 21-01-10 13:01

Hej NG

Jeg har en mappe med billeder. Alle er JPG-billeder

Jeg har lavet en vareliste i et excel-ark og kunne nu godt tænke mig, at
hente billeder ind i arket. Varen står i kolonne A fra række 10 til 20 og
kan f.eks hedde AA12345. Det tilsvarende billede vil hedde
C:\billeder\AA12345.JPG.

Kan jeg lave en makro, der løber A10 - A20 igennem og henter tilhørende
billeder ind i arket?

mvh
Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-01-10 17:37

JensC wrote:
> [...]
> C:\billeder\AA12345.JPG.
>
> Kan jeg lave en makro, der løber A10 - A20 igennem og henter

Prøv med

Sub IndsaetBilleder()
On Error Resume Next
For Each c In Range("A10:A20").Cells
ActiveSheet.Pictures.Insert("C:\billeder\" & c.Value & ".jpg").Select
Next c
End Sub

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-01-10 17:39

Det er nok i virkeligheden bedre med

Sub Makro1()
On Error Resume Next
For Each c In Range("A10:A12").Cells
c.Offset(0, 1).Select
ActiveSheet.Pictures.Insert("F:\Billeder\1-10-Januar\" & c.Value).Select
Next c
End Sub

Jan

Fra : JensC

Dato : 22-01-10 11:08

Hej Jan

Tusind tak for hjælpen. Det var helt perfekt.

mvh
Jens

Fra : JensC

Dato : 22-01-10 11:47

Hej Jan

Jeg håber jeg må forstyrre dig igen.

Hvis jeg gerne vil have billederne placeret et bestemt sted f.eks 60 rækker
under varenr, kan det så lade sig gøre?

pft

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-01-10 17:26

JensC wrote:
> Hej Jan
>
> Jeg håber jeg må forstyrre dig igen.
>
> Hvis jeg gerne vil have billederne placeret et bestemt sted f.eks 60
> rækker under varenr, kan det så lade sig gøre?

Prøv

Sub IndsaetBilleder()
On Error Resume Next
For Each c In Range("A10:A20").Cells
c.Offset(60, 0).Select

Fra : JensC

Dato : 23-01-10 13:35

> [...]
> For Each c In Range("A10:A20").Cells
> c.Offset(60, 0).Select
> ActiveSheet.Pictures.Insert("C:\billeder\" & c.Value & ".jpg").Select

Det hjalp desværre ikke. Alle billeder bliver indsat i samme på i toppen af
arket ca svarende til top og venstre margin.

Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-01-10 15:29

JensC wrote:
> [...]
> Det hjalp desværre ikke. Alle billeder bliver indsat i samme på i
> toppen af arket ca svarende til top og venstre margin.

Det virker fint hos mig. Billederne bliver indsat en celle forskudt, 6+0
celler under den celle, hvor billedets navne står.
Billedeplacering under billedegrnskaber er stat til Flyt sammen med celle.

Jan

Fra : JensC

Dato : 23-01-10 17:16

> [...]
> celler under den celle, hvor billedets navne står.
> Billedeplacering under billedegrnskaber er stat til Flyt sammen med celle.

Nu er jeg prøvet i Excel 2002 og der virker det. I 2007 virker det ikke.

Jeg må finde ud af, hvad man gør i version 2007.

Tak for hjælpen
Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-01-10 22:47

> Nu er jeg prøvet i Excel 2002 og der virker det. I 2007 virker det
> ikke.
> Jeg må finde ud af, hvad man gør i version 2007.
>
> Tak for hjælpen

Velbekomme. Jeg må indrømme at jeg kun har testet 2003.

Jan