Pop-up ved mouse-over - hvordan?
Fra : Mads Horndrup

Dato : 19-01-10 21:15

Hejsa.

Hvordan får jeg et billede til at komme op når man holder musen
hen over et andet billede?
Eller når man holder musen over noget tekst?

Jeg har set det gjort på dba.dk, med billeder og på runescape.com
hvor menuen er lavet på denne måde.

Hvordan kan det gøres med javascript?

-Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 19-01-10 21:52

Mads Horndrup wrote:
> [...]
> Eller når man holder musen over noget tekst?
>
> Jeg har set det gjort på dba.dk, med billeder og på runescape.com

Jeg gør det på samme måde som dba.dk.

Så se, hvordan de gør.

Leif

Fra : Mads Horndrup

Dato : 20-01-10 11:27

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Så se, hvordan de gør.

Og hvordan er det helt præcist?
Deres kode er ikke så nem at se på..

Fra : Anders M

Dato : 19-01-10 22:23

Mads Horndrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> Eller når man holder musen over noget tekst?
>
> Jeg har set det gjort på dba.dk, med billeder og på runescape.com

Du kan bruge attributerne onmouseover og onmouseout som så fint er
beskrevet på hjemmesideskolen.dk:
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/musover.php

Mvh ANders

Fra : Mads Horndrup

Dato : 20-01-10 16:00

Anders M wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Du kan bruge attributerne onmouseover og onmouseout som så fint er
> beskrevet på hjemmesideskolen.dk:
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/musover.php

Ja - men hvordan får jeg det til at poppe op i et lille vindue ved
siden af teksten/billedet, som det er på dba? :)

Fra : Anders M

Dato : 20-01-10 16:39

Mads Horndrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Ja - men hvordan får jeg det til at poppe op i et lille vindue ved
> siden af teksten/billedet, som det er på dba? :)
>

> -Mads

Noget i stil med:
http://dynamicdrive.com/dynamicindex5/stickytooltip.htm ?

Fra : Mads Horndrup

Dato : 20-01-10 21:11

Anders M wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Noget i stil med:
> http://dynamicdrive.com/dynamicindex5/stickytooltip.htm ?

Tusind tak Anders.
Lige det jeg behøvede :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-10 23:26

Mads Horndrup skrev:
> [...]
> Eller når man holder musen over noget tekst?
>
> Jeg har set det gjort på dba.dk, med billeder og på runescape.com

http://webdesign101.dk/rollover/eksempel_7.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-10 11:14

Jørgen Farum Jensen wrote:

> http://webdesign101.dk/rollover/eksempel_7.php

Nu er du jo grumme god til at smide malurt i bægeret, så tillad mig at
spørge:

Citat:
"Ved at anvende *mit* universalscript ..."

Når du skrivet *mit*, er det så noget du selv har lavet?, eller noget du har
fundet på nettet?

Derudover - hvad er så begrundelse for at bruge inline javascript?

Og sidst men ikke mindst, så opererer du med nodes, som ikke genbruges.

Du antager (hvilket også er korrekt), at en new Image preloader et billede,
men der er kun til cachen, og ikke til genbrug.

At udskifte .src genererer stadig en request til serveren (med mindre man
har sat browseren til 'automagic')

Er din holdning, at man skal forholde sig til det nyeste HTML/CSS, og det
ældste javascript?

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-10 13:28

Stig Johansen skrev:

> Nu er du jo grumme god til at smide malurt i bægeret, så tillad mig at
> spørge:

Hvad mener du egentlig med det - er jeg sædvanligvis meget kritisk?
> Citat:
> "Ved at anvende *mit* universalscript ..."
>
> Når du skrivet *mit*, er det så noget du selv har lavet?, eller noget du har
> fundet på nettet?

Alle disse artikler (om JavaScript rollovers) er stort set skrevet
omkring århundredets begyndelse, og ja, de scripts der beskrives er mine
egne så meget som man nu kan sige noget JavaScript er.

Min primære kilde dengang var The JavaScript Bible fra vistnok 1998.

Ændringene i 2006 var primært at bruge elementets id i stedet for at
bruge browserens image array, som mange løb sur i.

I tilfælde, hvor jeg stjæler ideer og scripts fra andre synes jeg er ret
flittig til at fortælle det,jf. for eksempel
http://webdesign101.dk/galleri/galleri.php

> Derudover - hvad er så begrundelse for at bruge inline javascript?

Ik' nogen. I 2006 havde jeg ikke hørt om
noget der hed unobtrusive scripting. Nu har
jeg hørt om det og også skrevet et par
artikler om konkrete emner hvor jeg bruger
DOM JavaScript.
> Og sidst men ikke mindst, så opererer du med nodes, som ikke genbruges.

Sikkert. Jeg skal ikke gøre mig særlig klog på JavaScript, og da slet
ikke moderne JavaScript. For mig er Ajax fortsat et vaskepulver.

Sagen er, at disse artikler for mig at se (at dømme efter den respons
jeg får privat og af og til også i denne gruppe) præsenterer en mulig og
let forståelig løsning på det problem mange har med at lave en grafisk
rollover med JavaScript.

Og så propaganderer jeg i øvrigt i mange artikler for at
bruge CSS rollovers. Der er i mine øjne ikke behov for
at bruge JavaScript til dette formål medmindre man har
bruge for en eller anden slags "eye candy".
> Du antager (hvilket også er korrekt), at en new Image preloader et billede,
> men der er kun til cachen, og ikke til genbrug.

Ja,men er det ikke lissom det der er formålet?
> At udskifte .src genererer stadig en request til serveren (med mindre man
> har sat browseren til 'automagic')

Sikkert. Og?
> Er din holdning, at man skal forholde sig til det nyeste HTML/CSS, og det
> ældste javascript?

Nej. Men i modsætning til dig (tror jeg da) har jeg nærmet mig faget
websidekonstruktion fra publicistens side, og ikke fra programmørens.

Det har betydet at jeg er mere interesseret i struktur/semantik-laget og
præsentationslaget end i funktionslaget.

Jeg har ikke noget imod at blive kritiseret, men jeg så sige at hvis du
synes mit forslag til Mads Horndrup er uantageligt, så burde du skrive
det lige ud og præsentere din egen løsning på en webside som Mads kan
studere.

PS ang. JavaScript: Jeg har ledt og ledt efter
en moderne og gerne dansksproget indføring i
/grundlæggende/ JavaScript der rækker ud over
billige tricks "lige til taste ind". Det bedste
jeg har er Kr. Hansens JavaScript programmering
fra 2004. Der kan du finde for eksempel udsøgte
browserdetektionsscripts - husk endelig at tage
hensyn til Netscape - og leder forgææves efter
forklaring på DOM level 0, 1 eller 2.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-01-10 13:54

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> synes mit forslag til Mads Horndrup er uantageligt, så burde du skrive
> det lige ud og præsentere din egen løsning på en webside som Mads kan

Du kommer med gode argumenter, som jeg langt henad vejen er ganske enig i.

Det handler nok dels om, hvor man ser der fra, for jeg kan også sagtens
følge Stig så langt, at man ser det som et generelt "problem".

Som jeg forstår Stig, så vil "forældet kode", hvis det oversættes til
"vores sprog" - altså folk udenfor clientside - svare til, at man bruger

Jeg tror ikke, det er din side som sådan, men den generelle opfattelse,
at JS har lavere prioritet i webdesign end HTML og CSS. Og det er jo
også korrekt, at folk interesserer sig for det, bl.a. godt båret frem at
folks ønsker om SEO-optimering (så lærer man opdeling af ens sider med
H-tags og betydningen af korrekt title, f.eks. samt brug af
alt-tekster). Dertil er HTML og CSS trods alt mere lettilgængeligt for
mange, end JS, og der er validatorer, så man umiddelbart kan se sine
(grundlæggende) fejl, og browserne er efterhånden også nogenlunde enige
om HTML og CSS.

JS _har_ ikke samme prioritet, men jeg er også godt klar over, du selv
anbefaler en del steder at bruge Unobtrusive design, hvilket er en god
ting. Der er bare ikke den samme udvikling i folks opfattelse indenfor
JS, som der er infenfor HTML og CSS. Hvis man får fat i et script, som
"virker", er det godt nok (for mange). At der i det hele taget er nogle
udenfor client-side, som anbefaler unobtrusive design, det er lidt af et
mirakel.

OBS: Jeg snakker generelt, da jeg ikke vil forholde mig til specifik kode.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-01-10 13:57

Rune Jensen skrev:

> Som jeg forstår Stig, så vil "forældet kode", hvis det oversættes til
> "vores sprog" - altså folk udenfor clientside - svare til, at man bruger

Her menes så, at naturligvis virker det, men det er bare ikke god
"kodeskik".

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-01-10 14:36

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> fra 2004. Der kan du finde for eksempel udsøgte
> browserdetektionsscripts - husk endelig at tage
> hensyn til Netscape - og leder forgææves efter

Måske dette er en hovedbegrundelse for den langsomme udvikling. Netop at
det er på dansk, ville være en fordel.

Det kunne være en idé at lave nogle online tutorials (jeg har overvejet
bl.a. indføring i Unobtrusive Scripting, som er et *stort* emne), men
det kræver tid - meget tid, tror jeg - samt den nødvendige viden/referencer.

Jeg kunne godt sætte noget sådant i værk (med lidt hjælp fra client
siderne bl.a.), men har det interesse?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-10 15:59

Rune Jensen skrev:

> [...]
> viden/referencer.
>
> Jeg kunne godt sætte noget sådant i værk (med lidt hjælp fra client

Du har i hvert fald en ivrig læser hos mig.
Især hvis du laver det sådan, at man kan
printe det ud. Jeg har det umanerlig svært
med at læse på skærmen, såsnart det bliver
en lille smule indviklet.
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-10 16:56

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message
> For mig er Ajax fortsat et vaskepulver.

Nu er det ikke lige Ajax, det her, men Ajax er ikke vaskepulver, men en
'Hvid tornado'.

(Har du ikke set de reklamer med Ajax med salmiak i tidernes morgen?).

> Og så propaganderer jeg i øvrigt i mange artikler for at
> bruge CSS rollovers.
..... se senere

> Sikkert. Og?
Giver en request til serveren for hver gang musen går ind/ud af billedet.

> Jeg har ikke noget imod at blive kritiseret, men jeg så sige at hvis du
> synes mit forslag til Mads Horndrup er uantageligt,

Det er ikke uantageligt, men måske lidt 'gammeldaws'.

> så burde du skrive
> det lige ud og præsentere din egen løsning på en webside som Mads kan
> studere.

Jeg har ikke sider med færdige løsninger, ud over det jeg selv bruger.
Der er ingen grund til vi hver især laver en side med det samme indhold, og
laver en slags 'konkurrence'.
Det var ment som et forslag til forbedring, og ikke som direkte kritik.

Men nu har jeg lavet et forslag med lidt mere CSS, og unobtrusive
javascript:
http://w-o-p-r.dk/test/rollover.html

> PS ang. JavaScript: Jeg har ledt og ledt efter
> en moderne og gerne dansksproget indføring i
> /grundlæggende/ JavaScript der rækker ud over
> billige tricks "lige til taste ind".

Det tvivler jeg på du finder, for javascript er 'just another language', og
jeg tror ikke der er marked for at lave/skrive sådan en 'bog'.

De fundamentale principper i programmering er de samme uanset sprog, så hvis
man skulle skrive om javascript er det som at starte forfra, eller skrive
det samme som i andre 'bøger'.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-01-10 15:58

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> [...]
> overvejet bl.a. indføring i Unobtrusive Scripting, som er et *stort*
> emne), men det kræver tid - meget tid, tror jeg - samt den

Prøv at snakke med SitePoint om at lave en dansk oversættelse af
nogle af deres bøger om javascript. For eksempel
<http://www.sitepoint.com/books/jsdesign1/>.

> Jeg kunne godt sætte noget sådant i værk (med lidt hjælp fra client
> siderne bl.a.), men har det interesse?

Det bliver et afsindigt stort arbejde at få lavet noget der er
helstøbt.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-10 18:51

Anders Wegge Keller wrote:

> Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:
> <http://www.sitepoint.com/books/jsdesign1/>.

> Det bliver et afsindigt stort arbejde at få lavet noget der er
> helstøbt.

Der er vel ikke snak om at lave 'helstøbte' værker, men en fundamental
indføring i emnet.
Hvis man behersker 'byggeklodserne', er det kun fantasien (og
javascript/dom), der sætter begrænsningerne.

Jeg ved ikke hvad Rune har tænkt sig, men jeg tvivler også på interessen.

Fra dit link:
<quote>Have some fun with draggable and sortable table columns.</quote>

Runes første skriv, hvor han bruger sortable tables blev mildest talt
modtaget 'mærkværdigt', da han spurgte om det var forståeligt i ris+ros,
ikke om scriptet var forståeligt, men forklaringen.

Ingen syntes det var interessant med sortable table, og vi blev næsten meldt
til 'kedsommelighedspolitiet', men alligevel anbefaler du ovennævnte 'bog'?

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-01-10 23:37

Stig Johansen <wopr.dk@gmail.com> writes:

> Der er vel ikke snak om at lave 'helstøbte' værker, men en
> fundamental indføring i emnet.

Uden at det skal opfattes som en fornærmelse mod nogen, så er der en
overflod af fundamentale indføringer, for hver gang der er noget der
kommer helt ud i hjørnerne, hvor tingene begynder at blive
interessante.

> Hvis man behersker 'byggeklodserne', er det kun fantasien (og
> javascript/dom), der sætter begrænsningerne.

<rant>
Der er alt for mange php scripts ude i verden, der er klodset sammen
af folk der sætter byggeklodser sammen, uden at forstå hvad der er
inde i dem.
</rant>

> [...]

> talt modtaget 'mærkværdigt', da han spurgte om det var forståeligt i
> ris+ros, ikke om scriptet var forståeligt, men forklaringen.

Ris+ros er mest brugt til det visuelle. Om fundatsen dækker mere end
det, har jeg ikke kontrolleret. Umiddelbart vil jeg dog mene at den
tekniske side nok har et mere naturligt tilhørsforhold her. Det er
trods alt her der er større sandsynlighed for at finde folk med
ekspertisen.

> Ingen syntes det var interessant med sortable table, og vi blev
> næsten meldt til 'kedsommelighedspolitiet', men alligevel anbefaler
> du ovennævnte 'bog'?

Ja?