Andet multimedie
bentjuul 3670
Gøre baggrund gennemsigtig
Fra : Kurt G

Dato : 19-01-10 10:27

Jeg hr nogle små billeder, hvor jeg gerne vil have den hvide baggrund gjort
gennemsigtig.
Jeg har følgende programmer til rådighed:
Adope Photoshop element2, IrfanView og Paint.

Mvh Kurt

Fra : smileymax

Dato : 19-01-10 10:58

Kurt G wrote:
> [...]
> gennemsigtig.
> Jeg har følgende programmer til rådighed:
> Adope Photoshop element2, IrfanView og Paint.

Tillykke med det - og spørgsmålet er..?
Paint er måske ikke sagen men de aNDRE
kan nok klare opgaven, prøv at læse
hjælpefilerne, søg efter tutorials
og eller invester i nogle bøger..
Hva var spørgsmålet. -max-

Fra : emjeppesen

Dato : 19-01-10 11:09

Kurt G skrev:

>Jeg hr nogle små billeder, hvor jeg gerne vil have den hvide baggrund gjort
>gennemsigtig.
>Jeg har følgende programmer til rådighed:
>Adope Photoshop element2, IrfanView og Paint.

For det første, skal det helst være *.gif-filer
JPG-filer kan ikke have gennemsigtig baggrund.
Man KAN også bruge *.png, men de er ikke så egnede på en hjemmeside,
da ikke alle browsere kan håndtere dem.

Jeg kender ikke de programmer, du har til rådighed.

Hilsen emj

Fra : smileymax

Dato : 19-01-10 11:15

emjeppesen wrote:

> [...]
> da ikke alle browsere kan håndtere dem.
>
> Jeg kender ikke de programmer, du har til rådighed.

Gif - uhmm.. ikke smart til fotos. -max-

Fra : emjeppesen

Dato : 19-01-10 12:09

smileymax skrev:

>Gif - uhmm.. ikke smart til fotos. -max-

Enig, men hvad vil du så selv foreslå`
Jeg har selv valgt en ensfarvet hjemmesidebaggrund og så brugt den
samme baggrundsfarve til nogle småfotos, men nu spørges der jo efter
gennemsigtighed her.

Hilsen emj

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 19-01-10 14:55

emjeppesen skrev:

> Enig, men hvad vil du så selv foreslå`
> Jeg har selv valgt en ensfarvet hjemmesidebaggrund og så brugt den
> samme baggrundsfarve til nogle småfotos, men nu spørges der jo efter
> gennemsigtighed her.

Hvilke browsere kan ikke vise png?

Skal vi ikke tilbage til IE6 osv?

Mikkel

Fra : emjeppesen

Dato : 19-01-10 15:50

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

>Hvilke browsere kan ikke vise png?

hvilke kan?

>Skal vi ikke tilbage til IE6 osv?

Aner det ikke, det må du sørge om i en mere relevant gruppe.
Jeg mener man skal ud i en masse ekstra kodning uden det alligevel
bliver særlig overbevisende. Det er ikke bøvlet værd at bruge png til
hjemmesider .

Hilsen emj

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-10 18:07

emjeppesen <emj@> wrote:

> [...]
> Jeg mener man skal ud i en masse ekstra kodning uden det alligevel
> bliver særlig overbevisende. Det er ikke bøvlet værd at bruge png til

Det er noget fjol - den eneste browser, der ikke håndterer .png er
Internet Explorer, som er den eneste browser, der _aldrig_ har overholdt
standarder på nettet.

..png er ganske glimrende.

Der skal ikke kodes nogetsomhelst ekstra - bøvl, vrøvl, fjol...

M.

Fra : emjeppesen

Dato : 19-01-10 18:32

Morten Lind skrev:

>Det er noget fjol - den eneste browser, der ikke håndterer .png er
>Internet Explorer,

Som dog stadig bruges af de fleste.

Hilsen emj

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-01-10 09:48

emjeppesen skrev:

> Som dog stadig bruges af de fleste.

Virker fint med .png og IE hos mig.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-01-10 10:18

emjeppesen skrev:

> hvilke kan?

Stort set alle.

> Aner det ikke, det må du sørge om i en mere relevant gruppe.

Ok, så du ved altså ikke hvad du taler om.

Mikkel

Fra : emjeppesen

Dato : 20-01-10 10:31

>Ok, så du ved altså ikke hvad du taler om.

Jo, det er netop det jeg gør.
Jeg VED at man ikke uden specielle koder kan bruge *.png på
hjemmesider, hvis det skal virke i alle browsere og at *,gif er
problemløst desangående.
Derfor henviser jeg til en mere relevant gruppe, da det intet har med
grafik at gøre.

Hilsen emj

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-01-10 17:48

emjeppesen wrote:

> Jo, det er netop det jeg gør.
> Jeg VED at man ikke uden specielle koder kan bruge *.png på
> hjemmesider, hvis det skal virke i alle browsere og at *,gif er
> problemløst desangående.

Jeg er sikker på at jeg har set websider med indsatte billeder i png på
min IE8, men jeg ved også at IE8 ikke kan vise et enkeltstående billede
i png.

> Derfor henviser jeg til en mere relevant gruppe, da det intet har med
> grafik at gøre.

Med al respekt, så har det noget med grafik at gøre hvilket filformat
man bør gemme sit arbejde i.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-01-10 18:06

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev :

>Jeg er sikker på at jeg har set websider med indsatte billeder i png på
>min IE8, men jeg ved også at IE8 ikke kan vise et enkeltstående billede
>i png.

Alle (nyere) IE'er kan vise *.png indlejret i en hjemmeside, der
hvor problemet er når det er transparente png'er i IE 6.

Jo IE 8 kan godt vise et *.png, det er bare lidt bøvlet, man skal
opdatere siden (eller gå i adresselinjen og så [Enter]).
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : emjeppesen

Dato : 20-01-10 18:39

Erik Olsen skrev:

>Med al respekt, så har det noget med grafik at gøre hvilket filformat
>man bør gemme sit arbejde i.

Overhovedet ikke.

Hilsen emj

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-01-10 18:46

emjeppesen wrote:

> Overhovedet ikke.

Bemærk gruppens navn: edb og grafik. Her hører filtypen afgjort med.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-01-10 19:16

Erik Olsen skrev:

> Jeg er sikker på at jeg har set websider med indsatte billeder i png på
> min IE8, men jeg ved også at IE8 ikke kan vise et enkeltstående billede
> i png.

Kan din IE8 ikke vise dette:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/PNG_transparency_demonstration_2.png/280px-PNG_transparency_demonstration_2.png
?

> Med al respekt, så har det noget med grafik at gøre hvilket filformat
> man bør gemme sit arbejde i.

Selvfølgelig, meget endda.

Mikkel

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-01-10 19:31

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Kan din IE8 ikke vise dette:
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/PNG_transparency_demonstration_2.png/280px-PNG_transparency_demonstration_2.png
> ?

Ikke umiddelbart, derfor har jeg fået sat IE8 op til at vise png ved
hjælp af QuickTime.

Nu er jeg imidlertid blevet mindet om at man skal reloade for at vise
png i IE8, så vil jeg fjerne brugen af QuickTime. Men hvordan gør man
det?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-01-10 19:37

> [...]

>Nu er jeg imidlertid blevet mindet om at man skal reloade for at vise
>png i IE8, så vil jeg fjerne brugen af QuickTime. Men hvordan gør man

Sæt markøren i adresselinjen og så [Enter].

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-01-10 20:21

Kerim Ellentoft wrote:

> Sæt markøren i adresselinjen og så [Enter].

Æh, jeg tror du misforstår mit spørgsmål. Hvordan fjerner jeg brugen af
Quicktime til at vise png?

Hvis jeg sætter markøren i adresselinjen og taster enter, reloader jeg
bare den aktuelle side.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-01-10 21:03

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev :

>Æh, jeg tror du misforstår mit spørgsmål. Hvordan fjerner jeg brugen af
>Quicktime til at vise png?

Rediger => Instillinger => QuickTime Indstillinger => Filtyper =>
Billeder => Fjern flueben ved png bør gøre det.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-01-10 21:13

Kerim Ellentoft wrote:

> Rediger => Instillinger => QuickTime Indstillinger => Filtyper =>
> Billeder => Fjern flueben ved png bør gøre det.

Der er *ikke* flueben ved png. Det er heller ikke som stand-alone at
Quicktime viser png, men som plugin i IE8.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-01-10 22:57

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev :

>Der er *ikke* flueben ved png. Det er heller ikke som stand-alone at
>Quicktime viser png, men som plugin i IE8.

Så må du i IE kunne gøre det i Internetindstillinger =>
Programmer => Administrer tilføjelsesprogrammer.

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-01-10 09:55

Kerim Ellentoft wrote:

> Så må du i IE kunne gøre det i Internetindstillinger =>
> Programmer => Administrer tilføjelsesprogrammer.

Jeg kan kun deaktivere eller ændre på hvilke websider
tilføjelsesprogrammet må benyttes. Det virker ikke at slette alle
websider, for IE8 kalder alligevel Quicktime for at vise png-filen, nu
er Quicktime bare blokeret.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-01-10 20:59

Erik Olsen skrev:

> Ikke umiddelbart, derfor har jeg fået sat IE8 op til at vise png ved
> hjælp af QuickTime.

Jeg har ingen problemer med at se billedet i IE8, uden hjælp af Quicktime.

Mikkel

Fra : Hagar

Dato : 24-01-10 19:27

> Kan din IE8 ikke vise dette:
> [...]

Båe 32 og 64 bit IE8 viser det fint her hos mig, så jeg forstår ikke andres
problem.

Hagar

Fra : Tom Andersen

Dato : 20-01-10 12:16

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Stort set alle.

> Ok, så du ved altså ikke hvad du taler om.
>
> Mikkel

emj ved en del om grafik - det er mit indtryk efter at være her jævnligt
igennem nogle år - og så deler emj gerne sin viden med andre, hvilket jeg
personligt har haft meget glæde af igennem tiden. At emj afstår fra at
udtale sig om div. browsere, og henviser til en relevant gruppe om dette er
da lige efter bogen for en velfungerende nyhedsgruppe.

Har du overhovedet noget at bidrage med i forhold til det oprindelige
indlæg?

Tom

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-01-10 13:37

Tom Andersen skrev:

> emj ved en del om grafik - det er mit indtryk efter at være her jævnligt
> igennem nogle år - og så deler emj gerne sin viden med andre, hvilket jeg
> personligt har haft meget glæde af igennem tiden.

Jeg er helt enig.

> At emj afstår fra at
> udtale sig om div. browsere, og henviser til en relevant gruppe om dette er
> da lige efter bogen for en velfungerende nyhedsgruppe.

Nu var der bedre det at hun faktisk udtalte sig om browsere, og dermed
gav et misvisende indtryk, som jeg forsøgte at korrigere med et kort og
seriøst spørgsmål i mit første indlæg.

> Har du overhovedet noget at bidrage med i forhold til det oprindelige
> indlæg?

Det har jeg allerede gjort: Det er kun IE6 som har problemer med at vise
..png-formatet. IE7 og IE8 skulle ikke give problemer. Så kan man
foretage sine valg ud fra den viden.

Mikkel

Fra : emjeppesen

Dato : 20-01-10 14:22

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

>Det har jeg allerede gjort: Det er kun IE6 som har problemer med at vise
>.png-formatet. IE7 og IE8 skulle ikke give problemer. Så kan man
>foretage sine valg ud fra den viden.

Jeg vil stadig fastholde at det kræver specielle koder at bruge png på
hjemmesider og at ikke alle browsere kan vise gennemsigtige *.png
korrekt.

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.php#png100

Hilsen emj

Fra : Anders

Dato : 24-01-10 17:30

emjeppesen skrev:

> Jeg vil stadig fastholde at det kræver specielle koder at bruge png på
> hjemmesider og at ikke alle browsere kan vise gennemsigtige *.png
> [...]
Den side du henviser til fortæller jo netop meget tydeligt at det
kun er IE6 (el. tidl.) der har problemer med transparente .png
billedfiler. En browser der er omkring 10 år gammel og ikke rigtig
er i brug længere.

Idag kan man roligt bruge alle slags .png billeder på sine
internetsider. De kræver ikke andre koder på internetsider end andre
accepterede formater.

Fra : emjeppesen

Dato : 24-01-10 18:40

Anders skrev:

>Idag kan man roligt bruge alle slags .png billeder på sine
>internetsider. De kræver ikke andre koder på internetsider end andre
>accepterede formater.

Det glæder mig da, hvis jeg tager fejl, da jeg altid har syntes at PNG
var et rigtig godt format og bude have større udbredelse end det rent
faktisk har.

Hilsen emj

Fra : smileymax

Dato : 19-01-10 15:36

emjeppesen wrote:

> [...]
> Jeg har selv valgt en ensfarvet hjemmesidebaggrund og så brugt den
> samme baggrundsfarve til nogle småfotos, men nu spørges der jo efter

Ja problemet er vel at spørgsmålet er uklart..
Jeg kan godt huske frustrationerne i gamle dage
med gennemsigtighed.. Faktisk er det ikke muligt
at svare fornuftigt på spørgsmålet som det er
stillet - men hva faen, vi har åbentbart ikke
noget bedre at foretage os
-max-

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-01-10 17:52

emjeppesen wrote:

> Enig, men hvad vil du så selv foreslå`
> Jeg har selv valgt en ensfarvet hjemmesidebaggrund og så brugt den
> samme baggrundsfarve til nogle småfotos, men nu spørges der jo efter
> gennemsigtighed her.

Det er nemmest at lave en gennemsigtig baggrund på grafik som indeholder
få farver, dvs. at overgangene er skarpe. Det er sværere at lave det på
et billede (fotografi) med mange farver fordi overgangene indeholder
mange forskellige farver.

Fra : emjeppesen

Dato : 19-01-10 18:35

Erik Olsen skrev:

> [...]
>få farver, dvs. at overgangene er skarpe. Det er sværere at lave det på
>et billede (fotografi) med mange farver fordi overgangene indeholder

Det er ikke blot sværere, men umuligt, da et foto dårligt kan koges
ned på max 256 farver uden at lide voldsm skade

Hilsen emj

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-01-10 18:56

emjeppesen wrote:

> Det er ikke blot sværere, men umuligt, da et foto dårligt kan koges
> ned på max 256 farver uden at lide voldsm skade

Jeg nævnte intet om 256 farver.

Fra : emjeppesen

Dato : 19-01-10 19:23

Erik Olsen skrev:

>Jeg nævnte intet om 256 farver.

Nej, men det er altså betingelsen, hvis man vil lave gennemsigtig
baggrund.
Hilsen emj

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-01-10 09:49

emjeppesen wrote:

> Nej, men det er altså betingelsen, hvis man vil lave gennemsigtig
> baggrund.

Også i png?

Fra : Rado

Dato : 22-01-10 15:39

On Thu, 21 Jan 2010 09:48:50 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Også i png?

Nej, det går det fint med 24 bit farver, den transparente bagrund
ligger så bare i en separat 8 bit alpha kanal, altså 32 bit ialt.

Der er et eksempel her jeg lavede i forbindelse med en tidligere
diskussion:

http://zantra.dk/public_html/temp/transp/index.html

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-01-10 18:19

Rado wrote:

> http://zantra.dk/public_html/temp/transp/index.html

The page cannot be found

Fra : Rado

Dato : 23-01-10 05:45

On Fri, 22 Jan 2010 18:18:36 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>The page cannot be found

Har selv samme problem nogle gange - muligvis fordi det er en Windows
server. Lav en Refresh af siden så skulle det virke.

Fra : Rado

Dato : 23-01-10 05:53

On Sat, 23 Jan 2010 05:45:25 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Har selv samme problem nogle gange - muligvis fordi det er en Windows
>server. Lav en Refresh af siden så skulle det virke.

Nå, det var ikke det der var problemet, det var linket der var
forkert, beklager. Det her skulle virke (men du skal muligvis stadig
lave en Refresh):

http://zantra.dk/temp/transp/index.html

Det er iøvrigt en demonstration af gradient transparency i Paint.NET.

Fra : Tom Andersen

Dato : 19-01-10 16:14

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> Jeg hr nogle små billeder, hvor jeg gerne vil have den hvide baggrund
> gjort gennemsigtig.
> Jeg har følgende programmer til rådighed:
> Adope Photoshop element2, IrfanView og Paint.

Kender ikke lige de to første programmer, men glem Paint i denne forbindlse.

Prøv at se om der en funktion á la "Export GIF" - en Wizard af en slags - i
de to andre programmer.
Hvis der er det, skal du i exportforløbet her vælge den baggrundsfarve -
hvid -, som du ønsker skal være gennemsigtig.

Tom

Fra : Kurt G

Dato : 22-01-10 13:20

> [...]
> gjort gennemsigtig.
> Jeg har følgende programmer til rådighed:
> Adope Photoshop element2, IrfanView og Paint.

Uha, det var dog noget af en diskution, som mit spørgsmål forårsagede.
Som der er blevet sagt undervejs, har jeg udtrykt mig for uklart.

For at tage det hele med, så bruger jeg til en menu en trekantet pil til at
vise, at der er en undermenu.
Når musen er over menupunktet skifter menubaggrunden farve og det kan da
ses, at trekanten er med hvid baggrund og ikke er gennemsigtig.
For at undgå dette vil jeg gerne gøre den hvide baggrund omkring trekanten
gennemsigtig.

Jeg har forstået på svarene, at IrfanView skulle kunne gøre det, så den vil
jeg prøve at anvende til det.
Men jeg aner ikke rigtig hvordan, så jeg må i gang med manuale, hvis der er
en!

Tak for alle indlægene!

Mvh Kurt

Fra : Jørgen

Dato : 27-01-10 16:42

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> gjort gennemsigtig.
> Jeg har følgende programmer til rådighed:
> Adope Photoshop element2, IrfanView og Paint.

Start Adobe Photoshop, Filer, Ny, sæt den f.eks. bredde 700 højde 700, klik
indhold Gennemsigtig.
Ny, Filer, Åben de billeder som du vil have. (du kan have flere billeder
åben) brug lassoværktøj eller tryllestavværktøj,
kopier, indsæt i det første "billede" som du satte til at være gennemsigtig.
gør det samme fra de andre billeder. o.s.v.

Jørgen

har lige lave en prøve
http://www.oz7aik.dk/faglig/

Fra : emjeppesen

Dato : 27-01-10 22:34

Jørgen skrev:

>Start Adobe Photoshop

Manden har kun en oldgammel Photoshop element2
Hilsen emj

Fra : Edmund

Dato : 30-01-10 09:44

Den 27-01-2010 22:33, emjeppesen skrev:

> Manden har kun en oldgammel Photoshop element2

Selv Photoshop Elements 1 kan gøre som beskrevet

Mvh Edmund