Jeg skal gentage et javascript n-antal gan~
Fra : Jesper Schultz

Dato : 11-01-10 11:42

Hej,

Jeg har et javascript (banner) som skal gentages 10 gange. Jeg
plejer et blot at have copy-paste koden ti gange, men det må da
kunne gøres lidt smartere. Jeg synes jeg har prøvet at kigge på
en loop function, men har ikke kunnet få det til at fungere.

Scriptet som jeg gerne vil have til at blive gentaget ti gange
ser således ud:

<script type="text/javascript">
var uri =
'http://impdk.tradedoubler.com/imp?type(js)pool(373995)a(1058708)
' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('<sc'+'ript type="text/javascript" src="'+uri+'"
charset="ISO-8859-1"></sc'+'ript>');
</script>

Man må da kunne skrive "repeat" eller "loop" eller noget andet
håber på noget hjælp?

På forhånd tak
Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-01-10 12:44

Jesper Schultz wrote:
> [...]

'http://impdk.tradedoubler.com/imp?type(js)pool(373995)a(1058708)' + new
String (Math.random()).substring (2, 11);
for(i=0;i<=10;i++) {
document.write('<sc'+'ript type="text/javascript" src="'+uri+'"
charset="ISO-8859-1"></sc'+'ript>');
}
</script>

/Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-01-10 12:45

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
> String (Math.random()).substring (2, 11);
> for(i=0;i<=10;i++) {
> document.write('<sc'+'ript type="text/javascript" src="'+uri+'"

Ups - for-løkken skal være
for(i=0;i<10;i++) {

Altså fjerne = før 10 - ellers outputter den 11 stk ;)

/Johan

Fra : Jesper Schultz

Dato : 11-01-10 14:59

Takker, det virker :)

jeg ville prøve at flette en

document.write("<br>");

...ind i koden:

[...]

Men den vælger så at lave ti breaks og efterfølgende ti bannere, jeg vil
gerne have den til at lave <br> efter hvert loop.

hvad gør jeg galt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-10 16:31

Jesper Schultz skrev:

> [...]

> Men den vælger så at lave ti breaks og efterfølgende ti bannere, jeg vil
> gerne have den til at lave <br> efter hvert loop.

Du sætter document.write("<br>"); ind i den løkke der gentages 10
gange. Det skal udenfor.

--
Bertel

Fra : Jesper Schultz

Dato : 12-01-10 10:04

> Du sætter document.write("<br>"); ind i den løkke der gentages 10
> gange. Det skal udenfor.

Tænker du sådan her:

[...]

Men det virker ikke. Jeg vil jo gerne have at de ti bannere skal stå under
hinanden, i stedet for på samme række?

MVH

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-01-10 11:43

Jesper Schultz wrote:

> [...]
> </script>
>
> Men det virker ikke. Jeg vil jo gerne have at de ti bannere skal stå under

Umiddeltbart burde følgende virke:

[...]
charset="ISO-8859-1"></sc'+'ript><br />');
}
</script>

Ellers må du gerne lige sende et link til sitet, hvor koden bliver
indsat :) Så er det måske lidt nemmere.

Mvh
Johan

Fra : Jesper Schultz

Dato : 12-01-10 14:27

> Ellers må du gerne lige sende et link til sitet, hvor koden bliver
> indsat :) Så er det måske lidt nemmere.
>
> Mvh
> Johan

Hmmm,
Med den seneste kode laver den igen først 10 x <br> og derefter ti bannere

http://jesperschultz.dk/test/javascript/

Fra : Jesper Schultz

Dato : 12-01-10 15:55

> Hmmm,
> Med den seneste kode laver den igen først 10 x <br> og derefter ti bannere
>
> http://jesperschultz.dk/test/javascript/

Jeg har lige prøvet at sætte den til at skrive "linje" hver gang den
"breaker" og det virker underligt nok.

I realiteten er det jeg vil jo at loope et <script> n-antal gange - men det
skal åbenbart ikke være så nemt...

Fra : Jesper Schultz

Dato : 12-01-10 16:26

> Hmmm,
> Med den seneste kode laver den igen først 10 x <br> og derefter ti bannere
>
> http://jesperschultz.dk/test/javascript/
>
> --

jeg har tilføjet "document.write("linje " + i);" i loopet, og så kan man se
at den rigtig nok looper ti gange, men i stedet for at loope banner og brake
x 10, så lopper den 10 x break og derefter 10 gange banner.

Hvorfor er det så tricky at loope det banner. I princippet ønsker jeg jo blot
at loope et givent <script> ti gange.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-01-10 17:33

Jesper Schultz har bragt dette til os:

> [...]
> x 10, så lopper den 10 x break og derefter 10 gange banner.
>
> Hvorfor er det så tricky at loope det banner. I princippet ønsker jeg jo blot

For mig ser det ud somom du omhyggeligt undgår at sætte <br> efter
<script>, hver gang du looper over bannerne - men du går det når du
skriver linienummer.
Derfor virker det med numrene - men ikke med bannerne...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jesper Schultz

Dato : 15-01-10 09:53

> [...]
> skriver linienummer.
> Derfor virker det med numrene - men ikke med bannerne...

Hej Birger,

Tænker du sådan her:

[...]

Det er tidligere foreslået, og det virker i hvertfald ikke i IE.

Men jeg hører gerne for dig, hvis du har et bedre bud :)

god weekend

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-01-10 17:11

Jesper Schultz forklarede:

> [...]
>
> Det er tidligere foreslået, og det virker i hvertfald ikke i IE.
>
> Men jeg hører gerne for dig, hvis du har et bedre bud :)

Ja, det er sådan jeg tænker.
På den testside du har givet link til, har du ikke prøvet det.. Du
skriver du gør det, men den faktisk anvendte js, mangler <br />.

Undtagen nederst, hvor du også skriver tekst - og der virker det
faktisk..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jesper Schultz

Dato : 18-01-10 10:29

> Ja, det er sådan jeg tænker.
> På den testside du har givet link til, har du ikke prøvet det.. Du
> skriver du gør det, men den faktisk anvendte js, mangler <br />.

Prøv at kigge her:

http://jesperschultz.dk/test/javascript/index1.html

> Undtagen nederst, hvor du også skriver tekst - og der virker det
> faktisk..

Men jeg kan ikke få det til at fungere i IE - tester du det i firefox?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-01-10 19:15

Jesper Schultz kom med følgende:

> Prøv at kigge her:
>
> http://jesperschultz.dk/test/javascript/index1.html

> Men jeg kan ikke få det til at fungere i IE - tester du det i firefox?

Jeg checker altid js med Firebug i FF.
Men siderne ser bestemt ikke ens ud i IE og FF.

Du har sat en XHTML doctype på. Og om ikke andet, så gør den i hvert
fald at dit js genererer temmelig mange valideringsfejl.
<script>
/* <![CDATA[ */
// dit js her
/* ]]> */
</script>
er den rigtige måde at skrive og markere inline script i XHTML - og det
kan ikke udelukkes at det er derfor, der er forskelle.

I øvrigt er der adskillige XHTML valideringsfejl og i hvert fald een
js-fejl i koden som den ser ud lige nu.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jesper Schultz

Dato : 20-01-10 11:02

> [...]
> kan ikke udelukkes at det er derfor, der er forskelle.
>
> I øvrigt er der adskillige XHTML valideringsfejl og i hvert fald een

jeg har nu fjernet al det dersens validerings-halløj. Jeg har egentlig kun
sat det på fordi jeg følger den html-tutorial som vises på html.dk under
validering.

Men efter jeg har fjernet det, så vises det stadig ikke som ønsket - hvad
kan der mon være galt?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-01-10 22:41

Jesper Schultz udtrykte præcist:

> [...]
> validering.
>
> Men efter jeg har fjernet det, så vises det stadig ikke som ønsket - hvad

Det er en misforståelse.
Du skal have en doctype. Den fortæller browserne, hvad det er for en
slags dokument der kommer. Uden doctype, er browserne i Quirks mode -
en slags "vi prøver at tolke som i gamle dage" - og der er ikke mange
af dem der tolker tingene ens.
DU havde valgth XHTML, som er den der er længst fra "gamle dage", og
den giver problemer med visse karakterer i din js.
Så prøv at sætte en almindelig HTML doctype - f.eks.:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Så bude browserne fortolke tingene ens.

Om det løser problemet, er en anden snak.

Jeg har eksperimenteret lidt
( http://bbsorensen.com/js-problem )
Jeg kan ikke se hvad der går galt, men det ser ud til at een af disse
er årsagen:
1) IE viser først js'en *efter* siden er loaded, og det får linkene til
at stå forkert i sammenhængen. Har prøvet med defer, hvilket får IE til
at gå helt i spåner, mens det stadig virker i FF.
2) IE laver en implecit document.open() når write kaldes - resten af
siden vises ikke.
3) Der er noget forkert i det script der hentes.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-10 03:15

Birger Sørensen wrote:

> Jeg har eksperimenteret lidt
> ( http://bbsorensen.com/js-problem )
> Jeg kan ikke se hvad der går galt, men det ser ud til at een af disse
> er årsagen:

Det ser ud som årsagen er, at IE først udfører 'second layer' script når det
første er færdigt.

Så loopet skriver først de 10 <script> i rækkefølge, og derefter udføres de
nye 10 <script>.

Jeg tog udgangspunkt i din side, og lavede denne her:
<http://w-o-p-r.dk/test/js.problem.html>

Nederst på siden er der et taexarea, der indeholder det genererede HTML.

Det er nemmer at copy/paste det over i en editor, og se forskellen - fremfor
jeg prøver at forklare.

Men jeg ser ikke rigtig anden udvej end at skrive 10 enkelte <script>
statements.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-10 03:18

Stig Johansen wrote:

> Men jeg ser ikke rigtig anden udvej end at skrive 10 enkelte <script>
> statements.

Jo forresten, glemte lige.
Jeg prøvede også med noget display:block, og så kan man godt få
'linieskift', men så fylder det hele skærmens bredde.

Måske kan css hajerne(Birger?) trylle med noget der.

Stig Johansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-01-10 18:18

Jesper Schultz wrote:

> [...]
>
> Det er tidligere foreslået, og det virker i hvertfald ikke i IE.
>
> Men jeg hører gerne for dig, hvis du har et bedre bud :)

En nasty løsning kunne være at lave en break.js fil som blot indeholder
document.write('<br />');

Og så lave loopet om til
[...]
document.write('<sc'+'ript type="text/javascript" src="break.js"
charset="ISO-8859-1"></sc'+'ript>');
}
</script>

Jeg tror årsagen er at IE først evaluerer alle document.write direkte i
koden - og derefter alle i inkluderede de sted (eller omvendt).

Ovenstående burde give breaket og banneret samme "rangorden".

Mvh
Johan

Fra : Jesper Schultz

Dato : 18-01-10 10:33

> En nasty løsning kunne være at lave en break.js fil som blot indeholder
> document.write('<br />');

Den virker desværre ikke i IE, men tak for forsøget.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-01-10 18:15

Jesper Schultz wrote:

> [...]
> x 10, så lopper den 10 x break og derefter 10 gange banner.
>
> Hvorfor er det så tricky at loope det banner. I princippet ønsker jeg jo blot

Lyder som et browserissue - er det IE du sidder i? I Firefox (på Linux)
fungerer det i hvert fald fint...

/Johan

Fra : Jesper Schultz

Dato : 15-01-10 10:24

> Lyder som et browserissue - er det IE du sidder i? I Firefox (på Linux)
> fungerer det i hvert fald fint...
>
> /Johan

Hej Johan,
Jamen det er jo verdensklasse, jeg mener før at have hørt at IE og Firefox ikke
er enige om hvordan man skal knække nøden.

Men hvad så nu - skal man så opgive? Eller kan man finde på en finte som narrer
IE, så den fatter hvad man vil ha'? ;)

Du har nok opdaget at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen hvad angår
programmering. Jeg har dog tænkt lidt over, om den javastcript code jeg har fået
fra tradedoubler, at den er "hellig" så man ikke skal ændre noget i hele
scriptet. Så jeg har tænkt lidt på en høker-løsning:

Hvad nu hvis man deklarer tradedoubler-scriptet som en variabel i et loop-script?

Jeg forestiller mig noget i den stil:

<script type="text/javascript">
var i=0
var T=<tradeoublerscriptet>

for(i=0;i<10;i++) {
document.write(<tradeoublerscriptet>);
document.write("<br />");
}

giver ovenstående nogen mening, eller er det noget vås?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-01-10 21:01

Jesper Schultz <123@jesperschultz.dk> writes:

> [...]
>
> Men den vælger så at lave ti breaks og efterfølgende ti bannere, jeg vil
> gerne have den til at lave <br> efter hvert loop.

Det er fordi du ikke indsætter ti bannere, men ti script-elementer der
hver indsætter et banner. De bannere bliver document.write'et efter
de <br>'er du selv har indsat.

For at få det til at virke kan du, fx, indsætte et script der skriver
en <br> i stedet for <br>'en selv:

<script type="text/javascript">
(function(){
var uri =
'http://impdk.tradedoubler.com/imp?type(js)pool(373995)a(1058708)'
+ String(Math.random()).substring(2, 11);
for (var i = 0; i < 10; i++) {
document.write('<script type="text/javascript" src="'+uri+
'"charset="ISO-8859-1"><\/script>');
document.write('<script type="text/javascript">document.write("<br>");'+
'<\/script>');
})();
</script>

(Pakket ind i en funktion for ikke at efterlade variable på det
globale objekt).

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Jesper Schultz

Dato : 18-01-10 10:28

> [...]
> })();
> </script>
>
> (Pakket ind i en funktion for ikke at efterlade variable på det

Hej Lasse,

Tak for forsøget - den skriver en fejl, som jeg ikke lige kan gennemskue hvad er
:(

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-10 23:27

Jesper Schultz <123slet@jesperschultz.dk> writes:

> Tak for forsøget - den skriver en fejl, som jeg ikke lige kan gennemskue hvad er
> :(
>
> http://jesperschultz.dk/test/javascript/index1.html

Der er et par fejl I det jeg fik kopieret ind her, men det største problem
er at der mangler et "\" i det sidste '<\/script>'
Prøv med:

[...]
document.write('<script type="text/javascript" src="'+uri+'"><\/script>');

Fra : Jesper Schultz

Dato : 20-01-10 11:06

> [...]
> document.write('<script type="text/javascript">document.write("<br>");'+

Hej Lasse,

Tak for din udholdenhed :)

Jeg har kopieret koden ind som du skrev:

http://jesperschultz.dk/test/javascript/index1.html

det virker dog stadig ikke i IE - hvad i hulen kan der være galt... det virker da
næsten for underligt, hvis man ikke kan loope et javascript?