Fjernelse af kalk på akvarium
Fra : Jan

Dato : 07-01-10 11:01

Hej

Hvordan fjerner man kalk fra et akvarium ?
Jeg har fået et 250 liters akvarium hvor der er flere mm tykt lag af kalk.
Der er tale om et akvastabil i sølvgråt.
Den tidligere ejer har ikke holdt det særligt pænt.
Jeg lidt bange for at skrabe på det, af hensyn til overfladebehandlingen.
Men tænkte på om man kunne et eller andet på ?

Mvh. Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-01-10 11:15

On Thu, 7 Jan 2010 11:00:44 +0100, "Jan" <Spørgi@gruppen.dk> wrote:

>Hej
>
>Hvordan fjerner man kalk fra et akvarium ?
Først skal du sikre dig at der er tale om kalk.

>Jeg har fået et 250 liters akvarium hvor der er flere mm tykt lag af kalk.
Hvor sidder det kalklag ?

>Jeg lidt bange for at skrabe på det, af hensyn til overfladebehandlingen.
>Men tænkte på om man kunne et eller andet på ?

Jeg ville forsøge med en mild opløsning af kalkfjerner og så lade det
virke i lang tid. Jeg ville ikke begynde med at skrabe for at fjerne
det og slet ikke med skarpe genstande.

Men pas på med at få det på evt. aluoverflader, det ætser.

/Hans

Fra : Jan

Dato : 07-01-10 15:57

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det og slet ikke med skarpe genstande.
>
> Men pas på med at få det på evt. aluoverflader, det ætser.

Hej

Det er kalk og sidder netop på alu-delen.
Og hvordan har du tænkt dig at påføre den milde kalkfjerner ?
Det letteste ville jo være at skrabe. Men det tør jeg ikke.
Og det er tykke lag.

Mvh. Jan

Fra : S. Borring

Dato : 07-01-10 18:34

"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hej
>
> Det er kalk og sidder netop på alu-delen.
> Og hvordan har du tænkt dig at påføre den milde kalkfjerner ?

Med vat og evt. sætte det på med maler tape, der er nemt at få af igen.
Husk også at give akvariumet en ny fuge.

Sune
..