Landkort over Danmark?
Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-10 09:22

Hejsa!

Kan man for dælen ikke finde detaljekort over danmark til rimelige penge!?
Jeg kunne egentligt godt tænke mig nogle kort over dele eller hele fyn i
1:25.000 eller måske 1:50.000... Men det eneste sted jeg har kunnet finde
noget er ved nordisk korthandel (www.scanmaps.dk) og deres priser er nu
noget voldsomme sammenlignet med hvad jeg har givet for vandrekort i
udlandet!

139 kr for de forud definerede kort, eller 189 hvis man selv vil bestemme
området... Jeg er vant til at betale 30-60 kr for et lignende kort!

Det bliver sgu hurtigt dyrt, især hvis jeg skal dække hele fyn for så har
jeg brug for 25 kort eller noget i den stil! Kunne nok godt nøjes med
1:50.000 men det findes åbenbart ikke...

Nogen der har nogle bedre bud end hvad jeg selv har fundet?

Brian

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-01-10 10:07

Brian Lund skrev:
> [...]
> 1:50.000 men det findes åbenbart ikke...
>
> Nogen der har nogle bedre bud end hvad jeg selv har fundet?

Nok ikke..

Da Geodætisk Institut / KMS / GS for nogle år siden ophørte med at
trykke og sælge kort, overgik restlageret og måske også rettighederne
til Nordisk Korthandel.

Krak har en kortbog med hele danmark i 1:75000, men den topografiske
nøjagtighed er sådan tja-bum..

Er du heldig kan du finde en lokal landinspektør, der abonnerer /
abonnerede på CD-udgaven af 2- og 4 cm kortene og så få lov til at
udskrive det du har brug for..

Fra : Leo_Jensen

Dato : 06-01-10 02:44

On 6 Jan., 09:21, "Brian Lund" <br...@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:
> [...]
> 1:50.000 men det findes åbenbart ikke...
>
> Nogen der har nogle bedre bud end hvad jeg selv har fundet?

Det levende Danmarkskort (PC-program) er i 1:50.000 som fineste
opløsning, men jeg forstår godt at du hellere vil have rigtige kort.
Mærkeligt at det ikke findes, men det gør det nok ikke. Sådan et kort
er noget af det første jeg køber når jeg ankommer til en ny
feriedestination i Sydeuropa

Leo

Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-10 21:10

> [...]
> Mærkeligt at det ikke findes, men det gør det nok ikke. Sådan et kort
> er noget af det første jeg køber når jeg ankommer til en ny

Det levende danmarkskort blev udgivet sidste gang i 2002 og jeg tror jeg får
svært ved at finde det idag
(Havde jeg nemlig også søgt efter om der fandtes en ny udgave)

Men ja jeg foretrækker nu også et "rigtigt" kort, så slipper jeg for at
rende rundt med en håndfuld kort i A4 som jeg selv har printet! Den bærbare
slæber man sgu ikke med ud på en 10km lang gåtur!

Nå der er åbenbart ikke meget andet at gøre end at købe gamle kort, eller
punge ud... Jeg har fundet kort fra 9x-01 til 50 kr/stk...

Brian

Fra : Jet

Dato : 06-01-10 14:10

> [...]
> 1:50.000 men det findes åbenbart ikke...
>
> Nogen der har nogle bedre bud end hvad jeg selv har fundet?

Måske kan du finde kortene her i små "bidder" http://www.kms.dk/
vha. et PSP program, kan du sætte kortene sammen og udprinte i A4 og
så er det gratis, koster kun papir og farveprint

Jet

Fra : John S. Thomsen

Dato : 06-01-10 22:15

Brian Lund wrote:
> [...]
>
> Det bliver sgu hurtigt dyrt, især hvis jeg skal dække hele fyn for så har
> jeg brug for 25 kort eller noget i den stil!

Jeg har 15 stk 4cm-kort (1:25.000) over Fyn til salg, da jeg ikke
længere bor på Fyn. De fleste kort er fra år 1997 ser det ud til. 12 er
mere eller mindre helt nye, mens 3 er slidt.

Jeg købte dem på Odense Centralbibliotek til en overkommelig sum, så
hvis du eller andre er interesseret i at købe dem alle for 300 kr samlet
(20 kr/stk) har jeg mine penge hjemme og er af med dem.

/John

Fra : Leo_Jensen

Dato : 07-01-10 04:06

On Jan 6, 10:14 pm, "John S. Thomsen" <john.s.thom...@gmail.com>
wrote:

> Jeg har 15 stk 4cm-kort (1:25.000) over Fyn til salg, da jeg ikke
> l ngere bor p Fyn. De fleste kort er fra r 1997 ser det ud til. 12 er
> mere eller mindre helt nye, mens 3 er slidt.
>
> Jeg k bte dem p Odense Centralbibliotek til en overkommelig sum, s
> hvis du eller andre er interesseret i at k be dem alle for 300 kr samlet
> (20 kr/stk) har jeg mine penge hjemme og er af med dem.
>
> /John

Det var billigt. A2-størrelse ??

Jeg har købt sådan et kort over området jeg bor i, det kostede vist 85
kr hos boghandleren. Middelfart 'sydøst' hvis der skulle være
interesse i en kopi...

Leo

Fra : John S. Thomsen

Dato : 07-01-10 21:04

Leo_Jensen wrote:
> Det var billigt. A2-størrelse ??

A2 (= dobbelt bredde og højde af A4) er det ikke, men det er da i den
størrelsesorden.

> Jeg har købt sådan et kort over området jeg bor i, det kostede vist 85
> kr hos boghandleren. Middelfart 'sydøst' hvis der skulle være
> interesse i en kopi...

Jo tak, men tilfældigvis er 1213 II SØ Middelfart et af de kort, som jeg
allerede har. Måske du kunne være interesseret i 1213 II NØ Fredericia,
som blandt andet dækker Fredericia, Strib, Røjle og Røjle Klint.

----

Hvis læseren af dette er i området nær Middelfart en varm sommerdag og
mangler et sted at tage hen og se solnedgang kan en gåtur i skoven og
langs kysten ved Røjle Klint anbefales.

Et smukkere og mere romantisk sted findes ikke. Her kan man gå så
langsomt at man ingen steder kommer og falde i staver i en uendelighed
indtil solen går ned og aftenen bliver kølig og man indser at man bliver
nødt til at tænke på at tage hjem.

/John

Fra : Geronimo

Dato : 07-01-10 17:01

> [...]
> hvis du eller andre er interesseret i at k be dem alle for 300 kr samlet
> (20 kr/stk) har jeg mine penge hjemme og er af med dem.

Joh, hvor er du flyttet hen af, kunne jeg evt. komme forbi og se på
dem? Jeg ville jo egentligt helst have nye kort men til 300 kr kan det
jo ikke gå helt galt!

Ellers må jeg jo forbi biblioteket og høre ad om de stadigvæk har
landkort til salg!

Brian

Fra : John S. Thomsen

Dato : 08-01-10 20:59

Geronimo wrote:
> Joh, hvor er du flyttet hen af, kunne jeg evt. komme forbi og se på
> dem?

Aalborg. Nej, men du kan få dem på prøve i 14 dage. Hvis ikke du vil
have dem, får du de 300 kr tilbage (men taber 2 x 50 kr i porto), når
jeg har fået dem retur til Nordjylland.

> Jeg ville jo egentligt helst have nye kort men til 300 kr kan det
> jo ikke gå helt galt!

De vejer 700 gram og stakken af papir er en anelse tykkere end 2 cm , så
de skal sendes som maxibrev op til 1000 g. Det koster 50 kr, så samlet
regning bliver 350 kr. Alternativt, hvis du har bekendte i Aalborg, som
jeg kan aflevere dem til, så gør jeg gerne det uden beregning for så
slipper jeg for at lede efter eller lave en indpakning til dem.

En nærmere beskrivelse af kortene er som følger. 9 kort virker helt nye
og er på snehvidt papir - 8 stk 1997 og 1 stk 1993. 5 kort er brugte,
men absolut brugbare - 1 stk 1979, 2 stk 1983, 2 stk 1987. Et enkelt er
slidt, snavset og fra 1985.

> Ellers må jeg jo forbi biblioteket og høre ad om de stadigvæk har
> landkort til salg!

Det er lige omkring 10 år siden, at jeg købte dem. Det var da
biblioteket holdt bogudsalg.

Ifølge [1] har de bogudsalg disse dage frem til og med i morgen, så hvis
du er heldig, kan det da være, at du kan finde nogle kort der.

Før jeg købte mine kort, brugte jeg en stak A3 kopier af kort fra
biblioteket, så det kunne være en anden løsning.

/John

[1] http://www.odensebib.dk/