Dato Dom +1 Dec 1758?
Fra : Jens N. Jensen

Dato : 05-01-10 12:41

Jeg har et problem med at forstå hvad Præstø Amt, Bårse Herred,
Kalvehave Kirkebog 1748-1783, opslag 145 mener med datoen "Dom +1 Dec"

Svaret lyder let: Søndag, den 1. december 1758
Der er blot det problem at 1. december 1758 var en fredag.
Læser jeg det rigtigt? Jeg har lagt klippet af kirkebogen
http://www.jtnj.net/sp02/sp02.html og vil være taknemmelig
for jeres bud.

Med venlig hilsen
og et fortsat Godt Nytår

Jens N. Jensen

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 05-01-10 14:43

> [...]
> Der er blot det problem at 1. december 1758 var en fredag.
> Læser jeg det rigtigt? Jeg har lagt klippet af kirkebogen

Der står ikke Dom +1 Dec.
Jeg tyder det som "Dend 1 Dec:"

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Henning Christensen

Dato : 05-01-10 16:37

Hej Jens!

Jeg tror, der står: Dend 1 Dec. Det, der ligner et +, er en del af det lille
'd'.

Har andre en anden forklaring?

Mvh.
Henning Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-01-10 23:13

"Jens N. Jensen" <roots@jtnj.net> skrev Tue, 05 Jan 2010 12:40:33 +0100

>Jeg har et problem med at forstå hvad Præstø Amt, Bårse Herred,
>Kalvehave Kirkebog 1748-1783, opslag 145 mener med datoen "Dom +1 Dec"

Jeg mener også der står "Dend". Sammenlign med indførslen 2 poster
længere nede - 15 dec - som heller ikke var en søndag.

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 06-01-10 00:52

Arne Feldborg wrote:
> "Jens N. Jensen" <roots@jtnj.net> skrev Tue, 05 Jan 2010 12:40:33 +0100

> Jeg mener også der står "Dend". Sammenlign med indførslen 2 poster
> længere nede - 15 dec - som heller ikke var en søndag.

Ja, jeg ser det nu, og er enig. Tak for hjælpen til at se rigtigt.

Bedste hilser og fortsat godt nytår.

Jens N. Jensen