C++ Initialisering af static array
Fra : Michael

Dato : 05-01-10 21:05

Hej Gruppe

Jeg har "arvet" et større projekt hvor jeg skal lave lidt ændringer.
GCC version 3.2.2 bruges som compiler.

I en statisk funktion har jeg brug for et statisk array.
Mit problem er med initialiseringen af dette statiske array.
Arrayets størrelse bliver fastsat af en enum.
Jeg vil gerne sikre mig at hvis der ændres i denne enum at
initialiseringen af arrayet stadig er korrekt.
Jeg har prøvet med bool myClass::myArray[3] = {false, false, false};
Ved denne metode får jeg kun compiler-fejl hvis jeg angiver flere "init-
værdier" end arrayets størrelse og ingen fejl hvis jeg angiver færre
"init-værdier" end arrayets størrelse.
Compileren burde vist implicit initialisere arrayet til false men jeg vil
gerne ha' det eksplicit.

Klassen har ikke en constructor der bliver kaldt ved brug af klassens
metoder og jeg ved heller ikke hvornår jeg "manuelt" skulle initialisere
arrayet og jeg vil undgå at skulle bruge et init-flag hver gang arrayet
skal læses.

Er der nogle herinde der har et godt råd til hvordan jeg får
initialiseret mit statiske array og får compiler-fejl hvis arrayets
størrelse (enum) ændrer sig uden at "init-værdierne"

På forhånd tak
Michael

Fra : Bertel Brander

Dato : 05-01-10 23:05

Michael skrev:
> [...]
> initialiseret mit statiske array og får compiler-fejl hvis arrayets
> størrelse (enum) ændrer sig uden at "init-værdierne"

Der er vist ikke nogen vildt elegant måde at gøre det på.
Det smarteste er nok at lave en constructor der initialiserer
objekterne. Det kan så enten gøres ved at du laver en class
der arver fra bool men som initialiserer objectet til false,
eller du kan lave en container der gør det for dig. Den
hurtige måde er at lave dit array om til en std::vector,
som kan sættes til at initialicere objekterne.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-01-10 08:34

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det kan så enten gøres ved at du laver en class
> der arver fra bool men som initialiserer objectet til false,

En klasse kan ikke arve fra bool (eller andre primitive typer som int,
float)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-10 23:37

On Tue, 05 Jan 2010 23:04:50 +0100
Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> hurtige måde er at lave dit array om til en std::vector,
> som kan sættes til at initialicere objekterne.
Kunne man ikke også lave en template klasse, der havde størrelse som
parameter.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-10 01:07

On Wed, 06 Jan 2010 00:41:01 +0100
Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> overveje exceptions, osv. Men der er måske ikke vundet
> ret meget i forhold til en std::vector
Hvis vi kun skal have en liste af bool, kan man for relativt små data
mængder vinde meget ved at anvende unsigned int som en bit sekvens.

unsigned int b_array = 0; // alle elementer er false
int b_array = UINT_MAX; // alle elementer er true

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-01-10 08:34

"Michael" <not_valid@noemail.com> wrote in message
> [...]
> initialiseret mit statiske array og får compiler-fejl hvis arrayets
> størrelse (enum) ændrer sig uden at "init-værdierne"

Kan du skrive lidt kode der illustrerer dit problem og design ?
Det står ikke helt tydeligt for mig, hvad dit problem er

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael

Dato : 06-01-10 20:03

Alle: Tak for inputs indtil videre, jeg vil prøve at kigge lidt på
templates.

Her er et eksempel jeg håber der viser mit "problem":
I private-delen af header filen er flg definition:
static bool myArray[];

I starten af c++ filen har jeg flg initialisering:
bool myClass::myArray[ARRAYSIZE] ={false, false, false, false};

I dette tilfælde er ARRAYSIZE lig 4.
Hvis ARRAYSIZE bliver lig 3 så advarer compileren mig med at jeg
initialiserer med for mange værdier.
Hvis ARRAYSIZE derimod bliver større end 4 får jeg ingen fejl/warnings.

Jeg vil gerne lave det lidt sikkert/elegant så at hvis ARRAYSIZE ændres
så gøres initialiseringen så det passer med den nye array-størrelse eller
at compileren i det mindste giver en compile fejl/advarsel.
Er der nogen der ved om dette er muligt ?

På forhånd tak
/Michael

Fra : Asger Joergensen

Dato : 12-02-10 04:20

Hi Michael

Michael wrote:

> [...]
> initialiseringen af arrayet stadig er korrekt.
> Jeg har prøvet med bool myClass::myArray[3] = {false, false, false};

Det er godt nok lidt sent, men jeg kom først forbi i dag.
Jeg har lige testet det her

#define C 200000
if(true)
{
bool test[C] = {0};
int i;
for(i = 0; i < C; ++i)
test[i] = true;
}

bool test[C] = {0};
for(int i = 0; i < C; ++i)
if(test[i])OutputDebugStringW(L"True");

og med det ser det ud til at man kan gøre det samme som med en
struct, altså = {0}; og så bliver det hele sat til 0, men bruger man
f.eks 1 i stedt for 0 så er det kun den første der bliver sat
til værdien.
Hvis jeg fjerner = {0}; så er de fleste true.

testet i CB 2009.

Venlig hilsen
Asger