I bil til Trysil
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-01-10 09:46

Vi skal i 2 biler til Trysil i uge 6 men er blevet i tvivl om ruten derop.

For mange år siden var jeg selv deroppe om sommeren - og der blev jeg
anbefalet at køre så langt op i
Sverige som muligt og så lige krydse ind.

Men rejsebureauet anbefaler: Göteborg mod Oslo. E6 mod Tronheim - Riksvei 3
mod Elverum.
Riksvei 25 mod Trysil.

Hva' vej plejer I at køre derop?

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 01-01-10 11:09

Claus Rasmussen skrev:
> [...]
> anbefalet at køre så langt op i
> Sverige som muligt og så lige krydse ind.

Helt klart det rigtige om sommeren. E45 til Stöllet ved Klarelven,
derfra RV 62 (på den norske side 26) langs med Klarelven til Trysil.
Herlig tur en sommerdag.

Om vinteren afhænger det jo noget af snerydningen. Jeg kan dog ikke
forestille mig, at RV 62 i Sverige ikke er ryddet mindst lige så godt
som RV 25 i Norge. (Jeg kender ikke disse veje af egen erfaring om
vinteren - kun vejen til Sälen, der altid har været problemfri)

Derimod ville jeg ikke køre over Sälen uden at være sikker på, at vejen
op over fjeldene ind i Norge er ordentlig ryddet også efter det sidste
ferieanlæg i Tandådalen - og at den er ryddet og gruset/saltet på den
norske side, hvor nedkørslen til Trysilelven (Klarelven på svensk) ikke
er nogen spøg, hvis det er glat.

> Men rejsebureauet anbefaler: Göteborg mod Oslo. E6 mod Tronheim - Riksvei 3
> mod Elverum.
> Riksvei 25 mod Trysil.

Min oplevelse er masser af tung trafik hele vejen til Elverum. På den
svenske rute stilner det meget af efter Vänersborg, og efter Grums ved
E18 / E45 er trafikken behersket med kun få lastbiler.

Med venlig hilsen,
godt nytår og god tur
Jens Chr. Jensen