News via Sunsite i Thunderbird3
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-01-10 18:31

Hej

Ville lige lege lidt med Thunderbird 3, og forsøget at opsætte en konto
til news via sunsite.

Jeg har et brugernavn (email) og password til den, men kan i thunderbird
ikke finde noget sted selv at sætte brugernavnet ind. Den har helt af
sig selv fundet ud af at mit brugernavn skal sættes til 'mads' i stedet
for 'mads@gartneriet.dk'
Password kommer den fint og spørger efter, men med forkert brugernavn
kommer jeg aldrig igennem til sunsite.

Er Thunderbird bare så meget klogere end mig at den helt selv ved hvad
mit brugernavn bør være og det skal jeg helt holde mig fra at ændre på?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-01-10 20:04

Mads Lie Jensen wrote, On 01-01-2010 18:31:
> Den har helt af
> sig selv fundet ud af at mit brugernavn skal sættes til 'mads' i stedet
> for 'mads@gartneriet.dk'

Ja det er jo desværre det, der kan ske, når tingene bliver for
automatiserede. Lige efter den automatiske detektering kan man vælge at
kontrollere indstillingerne i stedet for at acceptere dem.

> Er Thunderbird bare så meget klogere end mig at den helt selv ved hvad
> mit brugernavn bør være og det skal jeg helt holde mig fra at ændre på?

Du kan slette det nuværende user name og password ved at vælge:

Tools -> options -> security -> passwords -> saved passwords,

og derefter enten udpege et user name eller password og trykke på
"remove" eller trykke på "remove all".

Det anbefales for øvrigt at bruge news.dotsrc.org i stedet for
news.sunsite.dk.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-01-10 20:20

On Fri, 01 Jan 2010 20:03:33 +0100, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Ja det er jo desværre det, der kan ske, når tingene bliver for
>automatiserede. Lige efter den automatiske detektering kan man vælge at
>kontrollere indstillingerne i stedet for at acceptere dem.

Den 'detekterer' så vidt jeg kan se ikke noget ....
Når jeg går ind i Tools -> Account Settings og neders vælger 'Add other
account', vælger Newsgroup account, trykker next, her kan jeg indtaste
mit navn og min emailadresse. Trykker Next. Her indtastes
server-adressen, trykker Next. Nu kan angives en lokalt navn for denne
server. Trykker Next. Så viser den hvad jeg har indtastet, og jeg får
mulgheden for at trykke 'back' for at ændre noget, trykke cancel for
helt at afbryde eller trykke Finish.
Ingen mulighed for at ændre noget ud over hvad jeg har tastet ind. Den
angiver selv:

Outgoing User Name: mads

Men jeg har ikke haft mulighed for at indtaste det nogle steder.

> [...]
>
>Tools -> options -> security -> passwords -> saved passwords,
>
>og derefter enten udpege et user name eller password og trykke på

Den liste er tom - jeg vil tro det skyldes at jeg ikke kan få en
forbindelse med dotsrc.org, da mit brugernavn jo er forkert og
Thunderbird formentlig er smart nok til først at gemme
brugernavn/password når man er kommet igennem med det?

>Det anbefales for øvrigt at bruge news.dotsrc.org i stedet for
>news.sunsite.dk.

Det gjorde jeg nu også
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-10 20:13

Mads Lie Jensen skrev:

> Ville lige lege lidt med Thunderbird 3, og forsøget at opsætte en konto
> til news via sunsite.

Jeg har Thunderbird 2 (portable).

> Jeg har et brugernavn (email) og password til den, men kan i thunderbird
> ikke finde noget sted selv at sætte brugernavnet ind.

Det kan jeg heller ikke. Det angiver man første gang man vil
tilgå newsserveren, og hvis det er blevet forkert, tror jeg ikke
man kan rette det. Prøv at nedlægge serveren og opret den igen.
Når du så skal have fat i listen over grupper, bliver du spurgt
om brugernavn og kodeord. Da skal du bruge dem du har fået af
dotsrc.org.

Og husk at de anbefaler at man kalder serveren news.dotsrc.org.

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-01-10 20:48

On 01-01-2010 8:12, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Når du så skal have fat i listen over grupper, bliver du spurgt
> om brugernavn og kodeord. Da skal du bruge dem du har fået af

Jeg gjorde som de skrev på http://dotsrc.org/usenet/clientconfig/ under
'Thunderbird', og det så sådan set lige sådan ud hos mig som på deres
eksempler.
Men det virkede ikke .... så lukkede jeg thunderbird ned, kiggede lidt i
prefs.js i min profil osv.
Startede thunderbird igen, og igen spurgte den kun om password. Troede
jeg. For den skrev åbenbart username i den første boks .....

Nå, nu virker det i hvert fald, så vil det vise sig om jeg kan forliges
med thunderbird og få min Agent skiftet ud.

(Er meget glad for Agent, men det er et mareridt at søge i den - den er
aaaalt for langsom til det, og med 10+ års mail deri er det ved at blive
et problem....)

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-01-10 21:32

Nu nævner du mails i stedet for nyheder. "Reply all" på en mail i TB 3
fungerer ikke, som den skal. Jeg fortsætter selv med TB 2 indtil videre.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-01-10 22:11

Jens Jensen skrev:
> Nu nævner du mails i stedet for nyheder. "Reply all" på en mail i TB 3
> fungerer ikke, som den skal. Jeg fortsætter selv med TB 2 indtil videre.

Hvad sker der, når du prøver at bruge funktionen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus, spyware og andet snavs:

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-01-10 00:04

Kim Ludvigsen skrev, Den 01-01-2010 22:10:

> Hvad sker der, når du prøver at bruge funktionen?

Nogle gange vises knappen ikke, selvom den burde. Ofte, måske altid,
smides en af svaradresserne væk.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 03-01-10 12:27

Jens Jensen skrev:

> Nogle gange vises knappen ikke, selvom den burde. Ofte, måske altid,
> smides en af svaradresserne væk.

Uha, det lyder ikke godt. Er det en kendt bug? Måske man skal vente på
3.1 til april.

Mon TB3 kommer i distribution gennem automatisk opdatering (det er vel
en opgradering og ikke en opdatering)?

Mikkel

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-01-10 18:46

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote, On 03-01-2010 12:26:
> Uha, det lyder ikke godt. Er det en kendt bug? Måske man skal vente på
> 3.1 til april.

Ved nærmere undersøgelse viser det sig, at det slet ikke er så slemt, så
jeg skifter nok til TB 3, når den danske version er klar (forventet 20.
januar).

Hvis man sender en mail til een anden adresse med CC til sig selv, vises
knappen "reply all" ikke, når man læser den mail, man selv modtog på CC.
Det synes jeg er forkert.

Jeg troede, at der manglede en adresse ved nogle reply alls, men det var
ikke korrekt. Derimod blev der nogle gange tilføjet en ekstra adresse,
men det skyldtes forkert indstilling af TB til test.

den som "CC". SÃ¥ vidt jeg husker, bevarer Outlook "til"- og
"CC"-listerne. Jeg foretrækker Outlooks måde at gøre det på, men der kan
argumenteres for begge måder. Måske kan det ændres i config editoren.

> Mon TB3 kommer i distribution gennem automatisk opdatering (det er vel
> en opgradering og ikke en opdatering)?

Det går nok ikke an at ændre TB's udseende automatisk.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-01-10 10:10

Jens Jensen skrev:

> Hvis man sender en mail til een anden adresse med CC til sig selv, vises
> knappen "reply all" ikke, når man læser den mail, man selv modtog på CC.
> Det synes jeg er forkert.

Jeg vil også helst have den tilgængelig altid, men nej, det er kan vel
ikke kaldes en bug.

> den som "CC".

Sådan er det også i TB2. Det irriterer mig lidt, men er gjort med fuldt
overlæg, da nogle foretrækker det sådan.

> SÃ¥ vidt jeg husker, bevarer Outlook "til"- og
> "CC"-listerne. Jeg foretrækker Outlooks måde at gøre det på, men der kan
> argumenteres for begge måder. Måske kan det ændres i config editoren.

Det må jeg undersøge.

> Det går nok ikke an at ændre TB's udseende automatisk.

Nej.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-10 22:16

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Mon TB3 kommer i distribution gennem automatisk opdatering (det er vel
> en opgradering og ikke en opdatering)?

Den skal hentes manuelt. Men jeg tror nok, at fremtidige
versioner kan opdateres automatisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computer og internet:

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-01-10 10:09

Kim Ludvigsen skrev:

> Den skal hentes manuelt. Men jeg tror nok, at fremtidige versioner kan
> opdateres automatisk.

Det lyder rimeligt, en opgradering bør normalt ikke ske automatisk. Men
man kunne forvente at blive orienteret om at der er en opgradering
tilgængelig.

Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-10 01:24

Mads Lie Jensen skrev:

> (Er meget glad for Agent, men det er et mareridt at søge i den - den er
> aaaalt for langsom til det, og med 10+ års mail deri er det ved at blive
> et problem....)

Jeg aner ikke om Thunderbird er bedre på det punkt - men hvorfor
arkiverer du ikke bare alle mailene? I Agent kan du eksportere
dem i Unixformat hvilket betyder at de til enhver tid kan hentes
ind magen til - og i øvrigt ligger de som ren tekst, blot med
alle headers inkluderet.

--
Bertel

Fra : Carl Drud

Dato : 01-01-10 20:39

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> [...]
> angiver selv:
>
> Outgoing User Name: mads
>
> Men jeg har ikke haft mulighed for at indtaste det nogle steder.

Det er vist også helt efter bogen iht. deres egen guide til
Mozilla/Thunderbird konfiguration. Se i linket nedenfor (halvt nede på
siden)

http://dotsrc.org/usenet/clientconfig/

Det er først når du klikker på "Manage newsgroup subscriptions" at du
vil blive spurgt efter brugernavn og derefter password.

--
Carl