Badmintonhaller
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-12-09 18:09

Jeg havde besøg af en god bekendt og ville vise hende nogle billeder fra
Aarhus Badmintonklubs hal.

Et af mine fotos har jeg lagt ud på denne midlertidige webside:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

Min gæst var ikke det mindste imponeret, for - som hun sagde - den slags
haller med den form for konstruktion er ikke det mindste unik! Dem er
der /mange/ af rundt om i landet. Blandt andet er der en tilsvarende hal
i Odense, fortalte hun.

Har hun ret i det? Jeg troede faktisk, at den måde som 'min' smukke hal
blev bygget på i 1935 var forholdsvis sjælden.

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : Arne Nielsen

Dato : 29-12-09 22:05

Der findes eksempelvis lignende haller i Hvidovre og i Lyngby.

Arne

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-12-09 23:13

Arne Nielsen skrev:

> Der findes eksempelvis lignende haller i Hvidovre og i Lyngby.

Ved du, hvor de ligger og/eller hedder? Lyngby Badminton Klubs hal ser
anderledes ud indvendig end den på mit billede; men jeg er lidt i tvivl
om Hvidovre Badminton Clubs.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Per Tolbøll

Dato : 29-12-09 23:10

> [...]
>
> Har hun ret i det? Jeg troede faktisk, at den måde som 'min' smukke hal
> blev bygget på i 1935 var forholdsvis sjælden.

Du kan prøve at google lidt efter "OBK Hallen" og konstatere, at den faktisk
er bygget i - Tada - 1935.

Jeg har ikke lige kunnet finde et foto af hallen set udefra, men den ligner
nøjagtigt dén på dit foto.

Der er et indendørs-billede her, der giver en antydning af konstruktionen:
http://images.fyens.dk/74/457674_800_645.jpg

Kan der være et firma, der har fundet ud af at lave limtræs-spær eller
tilsvarende lige på det tidspunkt ?

Godt Nytår!
/Per

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-12-09 23:22

Per Tolbøll skrev bl.a.:

> Jeg har ikke lige kunnet finde et foto af hallen set udefra, men den
> ligner nøjagtigt dén på dit foto.

Ikke forstået. Hvis du hentyder til min midlertidige webside, så er
billedet fra hallen jo taget inde fra den, ikke udefra.

> Der er et indendørs-billede her, der giver en antydning af
> konstruktionen: http://images.fyens.dk/74/457674_800_645.jpg

Du driller? Konstruktionen på det billede som du linker til ligner da
overhovedet ikke det indvendige af AB-hallen!

> Kan der være et firma, der har fundet ud af at lave limtræs-spær eller
> tilsvarende lige på det tidspunkt ?

Måske. Aner det ikke.

> Godt Nytår!

Tak i lige måde.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Per Tolbøll

Dato : 30-12-09 17:27

> Du driller? Konstruktionen på det billede som du linker til ligner da
> overhovedet ikke det indvendige af AB-hallen!

Jamn - da jeg kiggede på din hjemmeside var der et billede af en
rundbue-hal, taget udefra - billedet vekslede med et andet jeg ikke lige kan
huske ...

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-12-09 17:43

Per Tolbøll skrev:

> Jamn - da jeg kiggede på din hjemmeside var der et billede af en
> rundbue-hal, taget udefra - billedet vekslede med et andet jeg ikke
> lige kan huske ...

Nårhhh! Du har kigget på selve forsiden af mit omfangsrige websted. Det
var ikke den jeg linkede til, men til en midlertidig underside. Ja, der
er mildest talt mange rundbuehaller rundt omkring; og måske også stadig
'boblehaller', som den jeg spillede i i Sundby Idrætspark i 70'erne.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 30-12-09 08:29

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
>
> Har hun ret i det? Jeg troede faktisk, at den måde som 'min' smukke
> hal blev bygget på i 1935 var forholdsvis sjælden.

Hej

Der er lidt baggrunds historie om hallen her
http://www.kvinfo.dk/side/597/bio/1240/origin/170/
og ud fra det må man formode at der kun findes denne ene hal med den
konstruktion.
Der er også et billede af hallen under opførelse på Århusbilleder.

M.v.h
Niels

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-12-09 10:56

Niels Jacobsen skrev:

> [...]
> konstruktion.
> Der er også et billede af hallen under opførelse på Århusbilleder.

Tak, Niels! Jeg mente nok, jeg engang havde set den KVINFO-artikel. Så
AB-hallen /er/ formentlig en ener. Herligt.

Mvh.: Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-12-09 10:58

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
>
> Har hun ret i det? Jeg troede faktisk, at den måde som 'min'
> smukke hal blev bygget på i 1935 var forholdsvis sjælden.

Jeg har billedgooglet på badmintonhaller, og ikke fundet én
eneste som 'din'. Alle de andre har tydeligt bærende
buekonstruktioner af forskellig art. Det som undrer mig
ved hallen på dit billede, er hvordan de der rhombeformede
strukturer overhovedet kan bære hallens tag.

Jeg tror, som Niels Jacobsen, at arkitekt C.F. Møller har
fundet på (fundet, anvendt) en sjælden eller måske ligefrem
unik konstruktionsform. Måske kan du finde noget mere frem
om arkitekten og byggeriet.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-12-09 11:52

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Jeg har billedgooglet på badmintonhaller, og ikke fundet én
> eneste som 'din'.

Også jeg, og heller ikke jeg. Men tak alligevel.

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet