Gennemtving cashing af elementer
Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 19:42

Nu har jeg brugt lidt tid på at optimere webdesigngruppen.dk, men af en
eller anden grund, så føles den nu LANGSOMMERE end før...

Jeg har en mistanke om, det er fordi at sidens elementer, dem som bruges
på hver side, ikke cashes. Det vil sige specielt pyntebillederne, som er
ret store.

Er der noget, man kan gøre for at gennemtvinge en cashing at disse
elementer, som aldrig ændrer sig? En eller anden (helst generel)
kodeblock eller kommando?

Problemet er især i Firefox, men også Chrome, synes jeg...

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 20:21

Rune Jensen wrote:

> Nu har jeg brugt lidt tid på at optimere webdesigngruppen.dk, men af en
> eller anden grund, så føles den nu LANGSOMMERE end før...

Det r jo nok svært subjektivt, medmindre du har nogle målinger.

> Jeg har en mistanke om, det er fordi at sidens elementer, dem som bruges
> på hver side, ikke cashes. Det vil sige specielt pyntebillederne, som er
> ret store.

Det bliver de sådan set her.
Jeg får fint en 304 not modified på disse elementer, hvilket betyder at
cachen bliver brugt.

> Er der noget, man kan gøre for at gennemtvinge en cashing at disse
> elementer, som aldrig ændrer sig? En eller anden (helst generel)
> kodeblock eller kommando?

Ikke andet end at sørge for at Last-modified er sat, men det gør serveren
automatisk på disse filer.

> Problemet er især i Firefox, men også Chrome, synes jeg...

Hvis du synes den er blevet langsommere, skal du nok kigge i din ASP kode,
for billeder/js7css bliver serveret som flade filer direkte fra disken, så
der er ingen ændringer i det.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 21:41

Stig Johansen skrev:

> Det r jo nok svært subjektivt, medmindre du har nogle målinger.

Ikke, når man kan sidde og se hvert element blive tegnet ganske langsomt
op fra toppen og ned. Man kan følge bogstaveligt hver enkelt ting der
sker, clearing af skærmen, baggrundsfarven kommer på, derefter tegnes
baggrundsbilledet op, så de andre billeder... Det plejer den overhovedet
ikke at gøre, og det er vildt frustrerende..

Men hvis alt bliver cashet, som skal cashes, så må jeg nok se på, hvad
det er, jeg har gjort galt med ASPen, som du siger. Det her holder i
hvert fald ikke :(

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 22:21

Stig Johansen skrev:

> Det r jo nok svært subjektivt, medmindre du har nogle målinger.

Måske det har noget at gøre med, at cashen var sat til : slået fra i
firefox. Jeg aner ikke, hvordan jeg har fået den setting, sikkert netop
i forbindelse med min optimering (jeg har nok været nysgerrig), men der
er så mange extensions efterhånden med så mange settings, det er svært
at holde styr på, hvilke er on og hvilke off.

Det lader til at køre nu, men vil lige teste det igennem nogle gange.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 22:28

Rune Jensen wrote:

> Måske det har noget at gøre med, at cashen var sat til : slået fra i
> firefox.

Det er et ganske godt bud :)
Gad vide hvor du slår den fra og til, for sådan en har jeg ikke i min FF,
kun valg af størrelse.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 22:44

Stig Johansen skrev:

> Det er et ganske godt bud :)
> Gad vide hvor du slår den fra og til, for sådan en har jeg ikke i min FF,
> kun valg af størrelse.

Jeg aner ærligt ikke hvor den hører til. Men det ser sådan her ud:

http://www.webdesigngruppen.dk/test/ff_cashe_off.jpg

Jeg må nok hellere også sige tak for hjælpen, for du ledte mig faktisk
på rette spor, da du skrev, det SKULLE være cashed. Og så vil jeg
samtidig advare imod at slå cashen fra. Livet er for kort til at se
ikke-cashede hjemmesider ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 22:54

Rune Jensen skrev:

> Jeg aner ærligt ikke hvor den hører til. Men det ser sådan her ud:

Den hører til Web Developer, tror jeg.

Hæjreklik -> Web developer -> slå fra, og du har de samme muligheder.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 22:57

Rune Jensen wrote:

> Jeg aner ærligt ikke hvor den hører til. Men det ser sådan her ud:
>
> http://www.webdesigngruppen.dk/test/ff_cashe_off.jpg

Nåh - dér ligger den, så har jeg den alligevel.
'Slå fra' - ?

Min hedder disable.
Mon ikke det ville have været bedre med at oversætte det til deaktiver?

Minder mig om dengang jeg første gang så en dansk version af Wordstar,
save and reedit -> Gem og genret :- )

Men det er nok billigt, og det minder mig så om dengang HP fandt ud af, at
det var billigere at få oversat ERP systemet til Dansk i Israel.

Resultatet var, at vi måtte lave stort set hele lortet om.

> Livet er for kort til at se
> ikke-cashede hjemmesider ;)

Eller for langsomme linier;)
Jeg prøvede lige uden cache, og den var ikke så slem endda, blot lidt blink,
og måske 2 sekunder før den var færdig.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 23:23

Stig Johansen skrev:

> 'Slå fra' - ?
>
> Min hedder disable.
> Mon ikke det ville have været bedre med at oversætte det til deaktiver?

Jo - specielt hvis man tænker på det modsatte "slå til". Det lyder som
et tilbud.

> Minder mig om dengang jeg første gang så en dansk version af Wordstar,
> save and reedit -> Gem og genret :- )

Lyder som en Google Translate ;)

> Men det er nok billigt, og det minder mig så om dengang HP fandt ud af, at
> det var billigere at få oversat ERP systemet til Dansk i Israel.
>
> Resultatet var, at vi måtte lave stort set hele lortet om.

Ja, det kan jeg forestille mig. Så mange er der vel heller ikke af
Israelere, som er uddannet oversættere til lige dansk.

Jeg mindes en artikel i "COMputer", et C64 magazin fra 80'erne, hvor de
gjorde tykt grin med kinesiske oversættelser af spil-instruktioner til
dansk. Den artikel var ret morsom, for det var nogle ret elendige
oversættelser, og de var mere vildledende end vejledende. Til gengæld
har det nok været billigt, for alle spilproducenter gjorde det.

> Eller for langsomme linier;)
> Jeg prøvede lige uden cache, og den var ikke så slem endda, blot lidt blink,
> og måske 2 sekunder før den var færdig.

Nu sidder jeg godt nok på en 2mbit, men den var altså 10-15 sekunder om
det..

Jeg ved så godt, min udbyder ikke er verdens mest stabile i at holde
hastigheden, den svinger nok i virkeligheden imellem 1mbit og 2, og de
har da også fra tid til anden mindre "glimt" af et par sekunders
varighed, som gør, jeg lige skal hente netradioen ind igen.. men jeg
bliver også kun hos dem, fordi de ikke har haft et eneste rigtigt
nedbrud over et år. Men korrekt, når hastigheden stiger og falder, kan
det også være lidt frustrerende..

BTW, så kan man måske teste ens side (en worst scenario), hvordan den
vil opføre sig på browsere/medier, som ikke har god udbygget cashe og en
smal linje, med den setting i Web Developer (mobiler?). Det kunne godt
få mig til at overveje, om man skullle lave en fallback af en art. Opera
Mini henter ikke baggrundsbilleder i mobilvisning (og jeg vil tro, andre
mobiler heller ikke gør), det kan man måske bruge til en løsning.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-01-10 15:57

Rune Jensen skrev:

> Nu har jeg brugt lidt tid på at optimere
> webdesigngruppen.dk, men af en eller anden
> grund, så føles den nu LANGSOMMERE end før...

Der er ikke noget galt hos mig, testet i IE8, Crome
og Firefox.

Er du sikker på at din pc ikke er slammet til, har
orm, heste eller andre dårligdomme?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk