Kopiering!
Fra : Margit Olsen

Dato : 23-12-09 16:49

Tak for svaret men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gøre når
jeg har trykket på "gem som". Jeg er ikke så helbefaren
Mvh Margit

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-12-09 21:32

"Margit Olsen" <margitolsen@mail-telia.dk> skrev i meddelelsen
> Tak for svaret men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gøre når
> jeg har trykket på "gem som". Jeg er ikke så helbefaren
> Mvh Margit

Hvilket operativsystem bruger du (XP? Vista? Windows 7?)
Forstår du at lave nye mapper?

Du bør have en mappe hvor du gemmer fx dine kopier fra kirkebøger eller
måske alle dine genealogiske oplysninger.
Nogle gemmer rub og stub i "Dokumenter", men det kan hurtigt bliver
uoverskueligt.

At gemme en fil er ikke så svært hvis du følger Finn Holbeks vejledning.
Når du klikker på "Gem som" øverst i venstre hjørne, kommer der en lille
boks frem med alle dine mapper, samt et forslag til hvad filen skal hedde.
Den skal have endelse så du kan åbne den. Finn har to forslag.
Du vælger måske at kalde den noget andet end hvad Arkivalier Online selv
foreslår. Så kan du døbe den om, og hvis du vil huske hvor du har fundet
den, kan du evt. kalde den: Xby sogn, 1908-1920, opslag 12, nr. 7, sluttende
af med tiff eller jpg, altså fx

Xby sogn, 1908-1920, opslag 12, nr. 7.tiff

Der må ikke være tomrum mellem 7 og punktum og tiff
Det er vigtigt!
Og der må ikke være punktum efter tiff - eller efter jpg
Det er lisså vigtigt

Man døber om ved at slette det oprindelige og skrive sit eget valg -
sluttende med .tiff eller .jpg
Så gemmer vi:
Hvis du har oprettet en mappe der hedder fx Familien Olsen, klikker du på
den, og klikker så på "Gem" og så gemmes filen med navnet Xby sogn,
1908-1920, opslag 12, nr. 7.tiff i mappen Familien Olsen.

Prøv så bagefter om du kan åbne den.

Du kan bare øve dig. Der sker ikke alverden ved det. Det aller-
allervigtigste er at du kan finde filen igen.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.