Andet multimedie
Rammer om billeder
Fra : Kert Rats

Dato : 24-12-09 01:36

Jeg har flere gange prøvet at lægge en sort, tynd ramme om jpg-billeder i
Paint Shop Pro, og det lykkes også, men nogle gange bliver jeg nødt til at
gøre rammens stregtykkelse 0,4 mm, for at det slår igennem, hvilket er ret
meget, når jeg kun vil lægge en hairline som ramme.
Hvorfor vil Paint Shop Pro (nogen gange) ikke lægge tynde rammer?

Når jeg efterfølgende lægger billedet med ramme over i mit dtp-program
(PageMaker version 7.0 - ja, det ER et meget gammelt program), så bliver
rammen pludselig tykkere, men kun på nogle af siderne af billedet. På de
andre sider er rammen væk.
Hvorfor søren er rammer nu skævt fordelt rundt om billedet?

Kan nogen her i gruppen hjælpe med mine rammespørgsmål?
På forhånd mange tak for hjælpen.

Venligst

Stefan

Fra : emjeppesen

Dato : 24-12-09 07:39

Kert Rats skrev:

> [...]
>meget, når jeg kun vil lægge en hairline som ramme.
>Hvorfor vil Paint Shop Pro (nogen gange) ikke lægge tynde rammer?

Jeg bruger som regel 2 pixel som ramme. Det virker da hver gang.
Hvis du ikke kan se rammen, kan du prøve at sætte en ramme hvid på 1
pixel yderst.
Men tro mig - rammer på ned til 1 pixels ses
Hvorfor vælger du rammetykkelsen i mm?
Brug pixels, det ved man da, hvad er

Hilsen emj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-12-09 21:51

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse
> Kert Rats skrev:

> Hvorfor vælger du rammetykkelsen i mm?
> Brug pixels, det ved man da, hvad er

Når man nu som spørgeren anvender Pagemaker som slutprogram, så er der en
meget høj sandsynlighed for, at man er i gang med en tryksag.
Og er man det, så er der ikke meget sjov ved at angive størrelser i
pixels, - det er simpelthen den forkerte bane at spille på.
Til tryk er en fysisk størrelse det rigtige, - enten mm som alle kan
forholde sig til eller punkter eller point, som man nok skal være hel eller
delvis fagmand for at kunne forholde sig til.

Så vidt jeg husker, så kan man også lægge en ramme om billederne i selve
Pagemaker*. Det ville jeg foretrække at gøre, og dermed frigøre rammens
tykkelse helt fra evt. skaleringer der måtte ske af billedet.
* Eller også var det noget med at lægge en gennemsigtig kasse med en ramme
oven over billedet? Det fortaber sig lidt, for jeg tror ikke, jeg har brugt
Pagemaker i dette årtusinde

/Per

Fra : emjeppesen

Dato : 29-12-09 22:55

Per Christoffersen skrev:

> [...]
>Og er man det, så er der ikke meget sjov ved at angive størrelser i
>pixels, - det er simpelthen den forkerte bane at spille på.

Vel er det da ej.
PSP er et billedbehandlingsprogram og ikke et DTP program.

>Til tryk er en fysisk størrelse det rigtige

Ja og som du skriver, bør han så lave sin ramme i pagemaker.

Hilsen emj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-12-09 13:27

> Vel er det da ej.
> PSP er et billedbehandlingsprogram og ikke et DTP program.

Når man målretter sit grafiske arbejde mod tryk er det temmelig hovedløst at
anvende pixels til definition af rammebredden. Medmindre altså man gider at
regne om fra pixels til DPI i slutudkørslen.

/Per

Fra : emjeppesen

Dato : 31-12-09 14:38

Per Christoffersen skrev:

>Når man målretter sit grafiske arbejde mod tryk er det temmelig hovedløst at
>anvende pixels til definition af rammebredden. Medmindre altså man gider at
>regne om fra pixels til DPI i slutudkørslen.

Hvabehva?
Hvad er det for noget nonsens.

Hilsen emj