Position i et element med scroll
Fra : Anders M

Dato : 20-12-09 12:51

HEy,

Jeg har lavet en div der er 400px høj, og med overflow:auto; (så
der kommer en scroll på hvis indholdet fylder mere)..

Jeg har så lavet en meget simpel contextmenu som vises under
elementet. Den vises fint hvis man har scrolleren øverst, men
hvis man piller ved den bliver det helt forfærdeligt. Jeg har
prøvet med elm.scrollTop men den retunerer 0..

Nogen forslag?

Mvh Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-09 15:58

Anders M wrote:

> Nogen forslag?

Ja, kom med et link, så vi kan se problemet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders M

Dato : 20-12-09 16:06

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Ja, kom med et link, så vi kan se problemet.

http://agmweb.dk/admin/

brugernavn: htmldk
kode: 0123456

tryk på "Sider" og højreklik på plusserne så der kommer scroll
på. scroll derefter ned i bunden så vil du/i se problemet..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-09 16:22

Anders M wrote:

> tryk på "Sider" og højreklik på plusserne så der kommer scroll
> på. scroll derefter ned i bunden så vil du/i se problemet..

Jeg får ikke nogen forfatterdefineret kontekstmenu. Kun den, FF selv kommer
med. Den er altid placeret så den kan bruges.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders M

Dato : 20-12-09 16:43

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Jeg får ikke nogen forfatterdefineret kontekstmenu. Kun den, FF selv kommer
> med. Den er altid placeret så den kan bruges.

Så se i Explorer..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-09 16:54

Anders M wrote:

> Så se i Explorer..

Nej, lad være med at ændre i den browserbestemte kontekstmenu. Den menu er
brugerens værktøj, ikke en del af din side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders M

Dato : 20-12-09 17:31

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Nej, lad være med at ændre i den browserbestemte kontekstmenu. Den menu er
> brugerens værktøj, ikke en del af din side.

SOm du nok allerede har lagt mærke til er det et administrations værktøj, så
hvorvidt contextmenuen skal være der eller ej er ikke til diskussion..
spørgsmålet var bare hvordan man kan finde elementets position når der er
scroll på..

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-12-09 21:16

"Anders M" <ads@ads.com> wrote in message

> [...]

> hvorvidt contextmenuen skal være der eller ej er ikke til diskussion..
> spørgsmålet var bare hvordan man kan finde elementets position når der er

Jeg er enig med Erik i, at det er en dum måde at lave det på, men det er dit
problem.

I min IE(6) står det som røv og nøgler - 'træet' i bunden, hvor der skal
scrolles for at se det. I første omgang troede jeg slet ikke der skete noget
ved klik, men de popper op i toppen, så man skal scrolle op for at se
menuen.

Når jeg logger på får jeg fejl i dit JS i linie 30:
document.getElementById("pagesoverview_tree").innerHTML =
xmlhttp.responseText;
- Data not ready

Du skal sætte onreadystate efter open, og før send.
Endvidere tester du ikke på status.

Om det har betydning for dit problem, ved jeg ikke, men noget må der mangle.

Mht. positioner og scroll, så kig efter disse properties:
scrollLeft
scrollTop

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Anders M

Dato : 21-12-09 09:52

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> så
>
> Jeg er enig med Erik i, at det er en dum måde at lave det på, men det er dit

Det er jeg også, men lige i dette tilfælde var det den mest praktiske og
lige-til metode..

> [...]
> menuen.
>
> Når jeg logger på får jeg fejl i dit JS i linie 30:
> document.getElementById("pagesoverview_tree").innerHTML =

Har jeg prøvet, men det ændrer sig ikke..

> Du skal sætte onreadystate efter open, og før send.
> Endvidere tester du ikke på status.
>
> Om det har betydning for dit problem, ved jeg ikke, men noget må der mangle.

Jeg er meget dårlig til Javascript, men så lærte jeg da følgende:

   var top = elm.offsetTop - tree.scrollTop;
   var left = elm.offsetLeft - tree.scrollLeft;
jeg havde noget i stil med
   var top = elm.scrollTop;
   var left = elm.scrollLeft;

men nu virker det :) tak for hjælpen..

Mvh Anders M

Fra : Anders M

Dato : 21-12-09 10:16

> [...]
> Endvidere tester du ikke på status.
>
> Om det har betydning for dit problem, ved jeg ikke, men noget må der mangle.

nu har jeg sat nogle tests på, så det virker perfekt.. endnu engang tak :)

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-01-10 18:15

Anders M skrev:
> [...]
> hvorvidt contextmenuen skal være der eller ej er ikke til diskussion..
> spørgsmålet var bare hvordan man kan finde elementets position når der er

Hvis det kun er til eget brug, er den holdning også fin nok. Men hvis
det er noget du laver for andre, og i særdeleshed, hvis det er noget du
vil sælge, så skal det være brugbart i ALLE browsere. Eller i hvertfald
de større af slagsen (IE, Firefox, Safari og Chrome vil være mit bud på
et minimum)

- Chano Andersen