Test for cookie fejler på nogle maskiner.
Fra : Leif Neland

Dato : 16-12-09 12:51

Jeg har hentet et cookietestscript på
http://techpatterns.com/downloads/javascript_cookies.php

Det prøver at sætte og hente en cookie.
På nogle maskiner fejler den, selvom cookies ser ud til at virke.
Altså, der påstås at cookies er slået fra, selvom de ikke er.
På resten fungerer det som ønsket.
To, der fejler kører IE7(?) på Vista og XP.

navigator.cookieEnabled har værdien true.

Scriptet er:
<script type="text/javascript" src="/inc/javascript_cookies.js"></script>
<script type="text/javascript">
Set_Cookie( 'test', 'none', '', '/', '', '' );
if ( Get_Cookie( 'test' ) ){
document.write( 'cookies are currently enabled.' );
Delete_Cookie('test', '/', '');
}
// if the Get_Cookie test fails, cookies are not enabled for this session.
else{
document.write( 'Din browser supporterer ikke cookies, eller du har
slået cookies fra.' );
}
</script>

Jeg har lavet en testside på http://paradiss.dk/cookietest.html

Da navigator.cookieEnabled ikke er til at stole på, er tilsyneladende
altid true i IE, vil jeg gerne i javascript teste om det rent faktisk er
muligt at sætte og hente en cookie.

Når dette script ikke fungerer, er der andre, der er bedre?

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-12-09 16:25

Leif Neland wrote:

> Jeg har lavet en testside på http://paradiss.dk/cookietest.html

Jeg kan bekræfte, at det heller ikke 'virker' på min Konqueror.
Siden starter med at skrive, at 'cookies er OK', og derefter får jeg min
velkendte dialogboks med spørgsmål om jeg vil acceptere cookies fra denne
side, og der siger jeg nej, så cookie _enabled_ er sikkert ok, men det er
ikke det samme som jeg _accepterer_ cookies.

> Da navigator.cookieEnabled ikke er til at stole på, er tilsyneladende
> altid true i IE,

Det er den åbenbart også i Konqueror - altså _enabled_.

> vil jeg gerne i javascript teste om det rent faktisk er
> muligt at sætte og hente en cookie.
>
> Når dette script ikke fungerer, er der andre, der er bedre?

Jeg bruger selv cookies, men det er under forudsætning af, at det er slået
til.

Men et umidelbart gæt ville være at forsøge at sætte en cookie, og derefter
gå til en anden side, og se om den stadig eksisterer.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-12-09 13:32

Stig Johansen wrote:

> [...]
> fra denne side, og der siger jeg nej, så cookie _enabled_ er sikkert
> ok, men det er ikke det samme som jeg _accepterer_ cookies.

Man kan vel ikke sige, at cookie er enabled, hvis du har sat browseren til
at spørge dig om lov hver gang. Jeg opfatter i hvert fald enabled minimum
som at cookie fra samme adresse sættes uden videre.

Mine browsere er sat op til at afvise cookies fra tredjepart - hvis jeg går
ind på domæne-a skal domæne-b ikke kunne sætte en cookie, bare fordi de har
lavet en lokumsaftale med indehaveren af domæne-a.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk