Validering af EAN13 chekciffer
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-09 01:47

Hejsa

Jeg skal have lavet noget validering af datainput mere specifikt EAN
lokationsnumre (EAN 13)
Beregningen skulle være standard modulus 10
http://www.gs1.org/barcodes/support/check_digit_calculator#gtin

Som udgangspunkt har jeg sakset denne kode fra
http://www.merlyn.demon.co.uk/js-misc1.htm

----------
function CheckDigit(Str) { var J, Sum = 0, T
for (J=0 ; J<=11 ; J++) { T = +Str.charAt(J)
Sum += J%2 ? 3*T : T }
Sum %= 10 ; if (Sum) Sum = 10-Sum
return Sum == +Str.charAt(12) }
----------

Nogen gode ideer til hvordan jeg kommer i gang med firebug i FF så jeg
kan lave lidt t&t?

Min function skal bare returnere true/false så focus bibeholdes på
feltet hvis data er forkerte :)

- Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-12-09 12:56

Hmm. OE og quotes.. jeg prøver at adskille med .....

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
Jeg skal have lavet noget validering af datainput mere specifikt EAN
lokationsnumre (EAN 13)
Beregningen skulle være standard modulus 10
http://www.gs1.org/barcodes/support/check_digit_calculator#gtin
Helt så simpelt er det ikke, se f.eks:
http://www.barcodeisland.com/ean13.phtml
Det er nok 15+ år siden jeg rodede med EAN, men så vidt jeg husker, så har
det første ciffer en betydning.

----------
[...]

Jo, men så skal du ligesom returnere true eller false fra din funktion, og
ikke en sum.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-09 06:05

Stig Johansen skrev

> Jo, men så skal du ligesom returnere true eller false fra din funktion, og
> ikke en sum.

Der skal også lidt ekstra strenghåndtering med - aht andre inddata i
samme felt

Men spørgsmålet gik mere på hvordan man arbejder med at teste/debugge
en funktion i firebug :)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-09 06:15

Stig Johansen

> Hmm. OE og quotes.. jeg prøver at adskille med .....

OE? Jeg bruger Google Groups af nød

> Helt så simpelt er det ikke,

I dette helt specifikke tilfælde er det
Jeg skal bruge funktionen til at stoppe tastefejl og forbedre
datakvaliteten

> Det er nok 15+ år siden jeg rodede med EAN, men så vidt jeg husker, så har
> det første ciffer en betydning.

Det er globale lokationsnumre GLN jeg arbejder
http://www.gs1.org/1/glnrules/

De to første cifre er landekoden
Eg 57 for Danmark eller 70 for Norge

- Peter

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-12-09 16:40

Peter Lykkegaard sendte dette med sin computer:
> Stig Johansen

> OE? Jeg bruger Google Groups af nød

> I dette helt specifikke tilfælde er det
> Jeg skal bruge funktionen til at stoppe tastefejl og forbedre
> datakvaliteten

Installer FF og hent FireBug tilføjelsen.
^^
Under Javascript, kan du vælge om der skal stoppes ved fejl, klik i
ventre margen sætter breakpoints, og der er knapper øverst til at
singlesteppe, skippe funktioner, pause og fortsætte. I panelet til
højre, vises variable - og du kan også til føje selv.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-09 19:31

Birger Sørensen skrev

> Installer FF og hent FireBug tilføjelsen.

Er allerede installeret

> [...]
> skippe funktioner, pause og fortsætte. I panelet til højre, vises
> variable - og du kan også til føje selv.

Jow det fremgår også af dokumentationen
Nu har jeg (siden) en større mængde javascripts samt anden data der bruges
på klientsiden, det generes af serverside asp.net script (coolite/extjs) så
det er en kende uoverskuelig det hele

Man har ikke mulighed for at tilføje en funktion/metode runtime og prøve den
lidt af, mens man retter lidt hist og pist?

- Peter

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-12-09 19:55

Peter Lykkegaard forklarede:
> [...]
>
> Man har ikke mulighed for at tilføje en funktion/metode runtime og prøve den
> lidt af, mens man retter lidt hist og pist?

Øverst til venstre kan du vælge hvilken fil du vil se - over koden, ved
siden af alle, der står over linienumrene.
Der er en logger (i Konsol), der viser "uregelmæssigheder", og der er
callstack..
Rette i koden kan man vist ikke, med mindre den er del af html filen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-09 20:23

Birger Sørensen skrev

> Rette i koden kan man vist ikke, med mindre den er del af html filen.

Ahh ok, jeg laver en lille html form ting med et par felter til at teste
scriptet
Det må være måden at gøre det på

Når scriptet spiller så er det ikke noget større issue at lægge det ind hvor
det skal bruges

Tak /Peter

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-12-09 20:49

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> Det må være måden at gøre det på
>
> Når scriptet spiller så er det ikke noget større issue at lægge det ind hvor

Prøvede lige, bare for sjov.
Man kan ikke gøre sådan længere (min version hedder 1.5X.06b).
Jeg ville egentlig komme med en lille advarsel om, at der så vidt jeg
husker var problemer med linienumre og opdatering af variable - men man
kan altså slet ikke i de nye versioner...

Jeg var så en tur gennem tilføjelserne - og alle der har med js at gøre
understreger debugging - ikke development.
Så det du leder efter, findes nok slet ikke...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-12-09 21:03

Peter Lykkegaard wrote:

> Stig Johansen

> OE? Jeg bruger Google Groups af nød

Ja, det er OE, der ikke kan finde ud af at quote på indlæg med
quoted-printable (Som Google groups bruger).

> I dette helt specifikke tilfælde er det
> Jeg skal bruge funktionen til at stoppe tastefejl og forbedre
> datakvaliteten

Ok - ...tastefejl...
Det jeg rodede med var udskrift og scanning af barcodes, og der mener jeg,
at der var et eller andet ged med det første ciffer, som ikke fremgår af
barkoden.

Så vidt jeg husker, så skulle det udledes af de andre cifre, OG indgå i
checkciffer beregningen.

Men det havde som sagt noget med print og scanning at gøre, så det er ikke
relevant her.

Stig Johansen