Hvilket bundkort har jeg?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-12-09 21:04

Hvilket program jeg fortælle mig hvilket bundkort jeg har? Med msinfo32.exe
i Windows XP (eller Ubuntu) kan jeg se, at maskinen hedder HP Pavilion 061
og at modellen hedder DT389A-ABY A409.dk.

Jeg skal finde ud af hvilket nyt grafikkort jeg kan tilslutte ((agp
x2/x4/x8, PCI, PCIexpress etc. etc.).

Under Windows har jeg længe haft problemer med bl.a. Photoshop, som
meddeler at der er et problem med "the display driver" og at GPU udvidelser
derfor er disabled. I Linux/Ubuntu oplever jeg jævnligt, at systemet fryser
helt vilkårligt uden nogen påviselig grund.

Jeg er blevet anbefalet et Nvidia-kort, men fanrikatet er jeg ret ligeglad
med. Jeg kræver ikke så meget og spiller ikke spil. Da jeg er igang med at
konvertere til Ubuntu, forsvinder Photoshop også snart, så et billigt,
tidssvarende kort vil være tilstrækkeligt.

Hvilket kort kan jeg købe til mit ukendte bundbrædt, hvor og til hvilken
pris? Gerne henvisning til pålidelig webshop.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Optimus Prime

Dato : 15-12-09 08:39

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> og at modellen hedder DT389A-ABY A409.dk.
>
> Jeg skal finde ud af hvilket nyt grafikkort jeg kan tilslutte ((agp

Jeg anbefaler RTFM metoden (Read The Fucking Manual)
Brug evt google til hjælp...
http://www.google.dk/#hl=da&q=DT389A-ABY+A409.dk&meta=&aq=&oq=DT389A-ABY+A409.dk&fp=73be2594e4cbf730
- søgningen (på det oplyste modelnummer) giver dels dit indlæg her i
gruppen og dels en betjeningsvejledning...
HP's hjemmeside kan du også finde de opløsninger du søger - den kan være
lidt svær at finde rundt på; men man plejer at kunne finde de
oplysninger man skal bruge

Jeg kiggede den betjeningsvejledning igennem og kan se de angiver der er
en ledig AGP-port... Du kan evt. finde et billede af en AGP-sokkel (fx
via Google) og se om du har sådan en på dit bundkort

> [...]
> derfor er disabled. I Linux/Ubuntu oplever jeg jævnligt, at systemet fryser
> helt vilkårligt uden nogen påviselig grund.

prøv evt at hente nyeste driver til din computer på HP's hjemmeside
(også selvom Windows foreslår en anden) - Linux kender jeg ikke, så
ville ikke gøre mig klog på det

> [...]
> konvertere til Ubuntu, forsvinder Photoshop også snart, så et billigt,
> tidssvarende kort vil være tilstrækkeligt.

Hvis det er et AGP-kort du skal bruge, så er der pludselig knap så mange
at vælge imellem (ældre interface); men om det er Nivida, ATI eller
noget 3. gør vist ikke det store til dit behov
Husk også at du måske skal angive i BIOS'en at du skal bruge et andet
grafikkort, når den tid kommer

> Hvilket kort kan jeg købe til mit ukendte bundbrædt, hvor og til hvilken
> pris? Gerne henvisning til pålidelig webshop.

Jeg plejer at søge via EDB-priser. Her rater man også forhandlerne, det
er nok ikke den endegyldige sandhed; men giver da en indikation af om
forhandleren er troværdig

Fra : Kurt

Dato : 17-12-09 18:59

Optimus Prime skrev:

> Jeg anbefaler RTFM metoden (Read The Fucking Manual)

Fint, fint og Google er din ven og ... Nu er vi jo nogle stykker som er
totale analfaberet udi hardware og derfor spørger vi her.

> [...]
> - søgningen (på det oplyste modelnummer) giver dels dit indlæg her i
> gruppen og dels en betjeningsvejledning...

Okay, har kigget. Du fremhæver AGP, men der nævnes også PCI. Den slags
gør mig forvirret og jeg aner ikke hvad forskellen er.

> Jeg plejer at søge via EDB-priser. Her rater man også forhandlerne, det
> er nok ikke den endegyldige sandhed; men giver da en indikation af om
> forhandleren er troværdig

Igen bliver jeg forvirret. På EDB-priser skal jeg vælge mellem AGP 4x og
8x og det står der ikke noget om i ovennævnte brugsvejledning.

Der er et enkelt AGP 4x til 200 kr.; resten koster kassen. Min maskine
er 5 år gammel og som tidligere beskrevet, er mine softwarekrav til
kortet ligefrem faldende. Hvordan afgør jeg, om dette billige kort er
godt nok?

Fra : Optimus Prime

Dato : 18-12-09 08:49

Kurt skrev:
> Fint, fint og Google er din ven og ... Nu er vi jo nogle stykker som er
> totale analfaberet udi hardware og derfor spørger vi her.

Jeg håber ikke du overså min smiley - det var i hvert fald ikke ment som
andet end en smart bemærkning...

> Okay, har kigget. Du fremhæver AGP, men der nævnes også PCI. Den slags
> gør mig forvirret og jeg aner ikke hvad forskellen er.

Ved ikke hvordan dit engelsk er; men ellers er der en glimrende
forklaring her: http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port

Den korte udgave er at AGP er bedre end PCI til grafik... AGP er så
senere afløst af PCIe/PCI Express - men altså i dit tilfælde er
AGP-porten det rigtige valg.

> Igen bliver jeg forvirret. På EDB-priser skal jeg vælge mellem AGP 4x og
> 8x og det står der ikke noget om i ovennævnte brugsvejledning.

Hmm her er jeg faktisk ikke helt sikker, umiddelbart mener jeg AGP 4/8
er kompatibele - altså hvis dit bundkort kun understøtter 4x, vil du
godt kunne bruge et 8x kort; men jeg er ikke 100% - måske nogen fra
gruppen kan be-/afkræfte det?

Hvis jeg søger på DT389A-ABY hos hp, kan jeg se din computer er en HP
Pavilion a409.dk Desktop PC - har du Windows XP kan du hente drivere
her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=en&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=403607#
Måske kan du afhjælpe dine problemer med en frisk driver i stedet for at
skifte grafikkort

Der er desværre ikke meget hjælp at hente i manualerne på HP's sider,
der omtales kun en AGP-port... ikke hvilken slags det er, men ud fra
alderen osv. vil jeg tro det er en 4x eller 8x - tør dog ikke love noget...

Der er tilgengæld en fin vejledning i at skifte grafikkort her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=da&cc=dk&product=403607&os=228&lang=da&docname=c00007413

> [...]
> er 5 år gammel og som tidligere beskrevet, er mine softwarekrav til
> kortet ligefrem faldende. Hvordan afgør jeg, om dette billige kort er

Det ser ud til du har en Intel i845GE grafikchip nu - det er en ældre,
helt billig standard grafikchip så jeg vil mene et hvert "løst"
grafikkort er en forbedring... jeg vil anbefale dig at kigge på
brugtmarkedet, et AGP-kort er typisk noget man "får kastet i nakken"...
jeg kan gnide salt i såret ved at fortælle dig jeg næsten lige har smidt
en håndfuld ud - men der skal nok være nogen som har et liggende i
rodekassen... har du ikke nogen i omgangskredsen, der fusker lidt med
computere? Så vil jeg næsten garantere du kan få et der
Og ellers prøv dk.marked.privat.edb - der vil jeg garantere du kan få et

Fra : jk

Dato : 18-12-09 10:26

On Mon, 14 Dec 2009 21:03:45 +0100, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvilket kort kan jeg købe til mit ukendte bundbrædt, hvor og til hvilken
>pris? Gerne henvisning til pålidelig webshop.

Efter hvad jeg kan finde har du et MSI 6577 v. 3.1 bundkort:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00100539&lc=en&dlc=ru&cc=by&lang=ru&product=404391

Det har en agp slot.

Man skal bruge manualen for MSI 6577 v. 3.1 for at finde hvilken type
agp (men chipset er i845 og siger det indirekte).
http://www.elhvb.com/mboards/OEM/HP/manual/neon_manual.pdf

AGP4X
Det er altid problematisk at finde et AGP 4x grafikkort. Fordi
spændingen for agp4x er 1.5 volt og for agp8x 0,8 volt. Dvs. at hvis
du sætter et 8x grafikkort i dit bundkort, brænder både bundkort og
grafikkort af. Men der er visse grafikkort, der er kompatible med både
4x og 8x.
http://www.tweak.dk/review/ASUS_GeForce_N6200_TD_128MB_AGP/481/1/1
Det er bare de færreste, der gider at specificere det.
Man kan tage chancen med dette kort:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=472525

Det er noget bedre end dette, der specificeres som 4x/8x:
http://www.mariendals.dk/shop/item.asp?id=2160

Læg iøvrigt mærke til at max. ram for dit bundkort er 1 Gbyte fordelt
på på 2 sokler. DDR ram. PC3200 er det billigste og mest gængse.

Nå, lidt fandt jeg da ud af. Bl.a. at dit bundkort er fra 2004.
mvh

John

Fra : jama

Dato : 18-12-09 14:37

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilket kort kan jeg købe til mit ukendte bundbrædt, hvor og til hvilken
> pris? Gerne henvisning til pålidelig webshop.

Med dette
http://www.piriform.com/speccy
jørgen