rejsegarantifond
Fra : pellemanden

Dato : 14-12-09 02:25

Hej
Er det korrekt at alle rejsebureauer samt hjemmesider som sælger både
fly og hotel i pakker, er omfattet af rejsegarantiordningen ?? (og
dermed mig, forstås)
Med hjemmesider mener jeg som f.eks. www.travellink.dk og www.expidia.dk
som også sælger flybilletter alene.

vh
Jytte

Fra : alexbo

Dato : 14-12-09 11:11

"pellemanden" <mismerkur@gmail.com> skrev

>Er det korrekt at alle rejsebureauer samt hjemmesider som sælger både
>fly og hotel i pakker, er omfattet af rejsegarantiordningen ?? (og
> [...]

Nej.
http://www.rejsegarantifonden.dk/default.asp?side=22&menu=2

Selv om en sælger er opfattet af loven, er det ikke sikkert at han er
medlem.
Det bedste er at se på garantifondens hjemmeside om det er tilfældet.
Enhver kan jo skrive "medlem af garantifonden"

mvh
Alex Christensen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-12-09 11:40

pellemanden skrev:
> Hej
> Er det korrekt at alle rejsebureauer samt hjemmesider som sælger både
> fly og hotel i pakker, er omfattet af rejsegarantiordningen ?? (og
> dermed mig, forstås)

Uden tvivl ikke. Det bør man absolut checke i hver enkelt tilfælde..

> Med hjemmesider mener jeg som f.eks. www.travellink.dk og www.expidia.dk
> som også sælger flybilletter alene.

Generelt omfatter rejsegarantifonden netop _ikke_ flybilletter alene,
men udelukkende pakkerejser...

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 14-12-09 16:48

> Generelt omfatter rejsegarantifonden netop _ikke_ flybilletter alene, men
> udelukkende pakkerejser...

Det er ikke helt korrekt. Pr. 1.1.10, skal kunder tilbydes mulighed for at
købe konkursdækning. Det gælder kun rejser fra Danmark og vil koste kr. 20.
Det samme vil gælde billeje. Læs mere her:
http://www.rejsegarantifonden.dk/default.asp?side=99 .

Kennet

PS: Der er vist en stavefejl i linket. De hedder expedia.dk

Fra : pellemanden

Dato : 14-12-09 11:23

Fra : pellemanden

Dato : 14-12-09 11:25

On 14 Dec., 16:48, "Kennet og Pernille" <i...@nogen.dk> wrote:

> [...]
> købe konkursdækning. Det gælder kun rejser fra Danmark og vil koste kr. 20.

Suk, jeg ringede til dem (expedia) og spurgte, de sagde at de skulle
være medlem, så det var de (sagde hun), jeg blev skam ikke tilbudt
nogen konkursdækning !!!

Vh
Jytte

Fra : jan@komarna.dk

Dato : 16-12-09 02:01

On 14 Dec., 19:25, pellemanden <mismer...@gmail.com> wrote:

> Suk, jeg ringede til dem (expedia) og spurgte, de sagde at de skulle
> være medlem, så det var de (sagde hun), jeg blev skam ikke tilbudt
> [...]

Konkursdækningen for flybilletter gælder først fra nytår, og der er
stor utilfredshed med den måde det skal administreres på.
Hvis du er nervøs for at flyselskabet kan krakke er det klogeste er at
købe en billig overnatning sammen med flybilletten.
Nogen steder kan man købe en seng for 50 kr.
Jan
http://www.komarna.dk/

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 23-12-09 07:51

On 14 Dec., 10:25, pellemanden <mismer...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Er det korrekt at alle rejsebureauer samt hjemmesider som sælger både
> fly og hotel i pakker, er omfattet af rejsegarantiordningen ??  (og

Hej Jytte,

Du skal blot sørge for at betale dine flybilletter med et kreditkort
(ikke Dankort, Visa/dankort eller bankoverførsel) så er du dækket i
tilfælde af flyselskabets konkurs. Så frem med Mastercard eller
Dinerscard eller lign. - så har du ingen problemer med at få pengene
igen. Du retter blot henvendelse til din bank eller kreditkortselskab
og beder dem tilbageføre det beløb du har betalt for noget du ikke har
fået leveret. Det var bl.a. tilfældet med Sterlings konkurs. Alle der
købte med kreditkort fik pengene retur, men der var ingen hjælp til
dem der betalte med Dankort.

Se mere her: http://www.viviro.com/da/Nyheder/Pas-pa-falderne-10-tips-til-sikker-bestilling-af-flybilletter.html

Der er masser af huller i rejsegarantiordningen alligevel og i mange
tilfælde vil du ikke være dækket. Ordningen er efter min mening tosset
skruet sammen.

Desuden vil en god rejseforsikring også ofte kunne hjælpe dig og den
følger tit med et godt kreditkort.

Fra : JK

Dato : 23-12-09 21:43

"Flemming Poulsen" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(ikke Dankort, Visa/dankort eller bankoverførsel) så er >du dækket i
>tilfælde af flyselskabets konkurs. Så frem med >Mastercard eller

Hvis det er en udenlansk betaling er et visa/dankort også helt fint det
kræver nemlig blot at betalingen foregår i et andet land og på VISA delen

>. Det var bl.a. tilfældet med Sterlings konkurs. Alle der
>købte med kreditkort fik pengene retur, men der var ingen hjælp til
>dem der betalte med Dankort.

men folk der havde handlet med sterling på alle andre sider end den danske
og havde betalt med visa/dankort og trukket på visa delen kunne gøre
indsigelse og få penge retur benyttede selv muligheden havde betalt 700
kroner for ekstra benplads til en rejse (bestilt gennem charterselskab) men
benpladsen var en sag mellem mig og sterling, desværre gik Sterling konkurs
og i første omgang troede jeg det var de 700, men efter som beløbet var
trukket gennem sterling/paxport.se i en VDK transaktion gik den under
katagorien og banken betalte mig de 700 igen.

Hilsen

John