Op til kr.4500 erstatning ved mere end 3 t~
Fra : Jamesr44

Dato : 06-12-09 08:27

EF passager rettighederne har ved EF domstolen tilkendt at regulativet yder
op til Euro 600 i kompensation for flyforsinkelser over 3 timer...se mere på
www.passagerrettigheder.dk.....det er et kæmpe fremskridt for forbrugerne.
Der er 2 års klagefrist og flyselskaberne har haft pligt til uopfordret at
informere passagererne om EF regulativet
i tilfælde af forsinkelse og aflysning. Flyselskabet har desuden bevisbyrden
herom og har de ikke overholdt den så kan de ikke kræve at du ikke har
klaget før.
Flyselskaberne vil påberåbe frikendelse på grund af usædvanlige
omstændigheder som de ikke havde mulighed for at undgå...den skal i heller
ikke hoppe på for der er fortolket meget strengere end den lyder hvilket
også fremgår af at man vil ændre de usædvanlige omstændigheder til
EKSEPTIONELLE OMSTÆNDIGHDER netop for at betone vigtigheden af
dette. Desvære er det hændelser som kræver man har indsigt i luffartens
virke for at man kan modargumentere flyselskabernes påstande.Men også her er
det flyselskaberne som har bevisbyrden.

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 08:36

Jamesr44 wrote:
> [...]
> virke for at man kan modargumentere flyselskabernes påstande.Men også her er

Kan du ikke lige genposte det fulde link.

Fra : Jamesr44

Dato : 06-12-09 10:16

linket skal være www.passager rettigheder.dk

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 10:31

Jamesr44 wrote:
> linket skal være www.passager rettigheder.dk
>
> "Jamesr44"<passagerrettigheder@stofanet.dk> wrote in message

Må sige at sitet virker lidt utroværdigt / amatøragtigt, bl.a. når man i
2009 stadig omtaler "EU" som "EF" (ja jeg ved godt at *domstolen* stadig
hedder EF-Domstolen", men det hedder Unionen altså ikke).

Det tyder på at det ikke er juridisk præcise mennesker der står bag, og
i hvert fald en af tabellerne er også forkert.

Hvad er det lige der har udløst en eventuel ændring i retstilstanden og
gældende fra hvornår? (Direktivet er jo dateret tilbage i 2004)

Fra : Jamesr44

Dato : 06-12-09 12:29

Ja det er et selvstrikket site for at komme igang, men det væsentlige er at
informationer kommer frem...årsragen til dette initiativ er at jeg kører en
sag for mig selv og 70 passagerer og venter pt. på godkendelse fra
civilstyrelsen til friprocess for gruppesøgsmål mod Air Finland.

Det med EU kontra EF har jeg også haft det svært med, men når nu
forordningen og alt omtale henviser til dette samt at det er EF retten som
afgør tvistighederne I allersidste instans så har jeg anset det er korrekt
at omtale det som EF for ikke at forvirre de uindviede.

Jeg kan blot sige at min erfaring er at flyselskaberne kæmper imod med næb
og kløer med påstande som ikke er holdbare såfremt du ikke er bekendt med
luftrafikens virke. Jeg har tidligere arbejdet som ehvervspilot i 35 år og
er nu pensionist, så jeg mener jeg kan bedømme flyselskabernes dårlige
undskyldninger.

Forordningen er baseret på hjælp til selvhjælp og juridisk bistand først
behøver træde ind efter man ha. anket sagen til det pågældende lands
ankeinstans.

Men som jeg siger så kræver det at man kender lidt til hvad kan lade sig
gøre og hvad ikke kan lade sig gøre i forbndelse med en flyvning.

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 12:45

Jamesr44 wrote:
> [...]
>
> Men som jeg siger så kræver det at man kender lidt til hvad kan lade sig
> gøre og hvad ikke kan lade sig gøre i forbndelse med en flyvning.

Tak for svaret. Husk at på Usenet bundposter man - ellers bliver trådene
håbløse at følge hvis nogle topposter og andre bundposter. I Netiquetten
er det vedtaget at man bundposter på Usenet, uanset hvad hvad man som
bruger måtte mene om det.

"EF Domstolen" er et navn på en institution, som man åbenbart har valgt
ikke at ændre desuagtet at EF blev ændret til EU. Alle omtaler idag
fænomenet som EU, og så vidt jeg ved er "EF Domstolen" den enkeltstående
undtagelse fra denne regel. At skrive "EF" i andre sammenhænge er
misvisende specielt for uindviede :)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-12-09 15:44

> Tak for svaret. Husk at på Usenet bundposter man - ellers bliver trådene
> håbløse at følge hvis nogle topposter og andre bundposter.

Det er også vedtaget, at man klipper det væk man ikke svarer på.....

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 16:58

Uffe Kousgaard wrote:

> Det er også vedtaget, at man klipper det væk man ikke svarer på.....

Hvilket jo så kan være noget besværligt når man har at gøre med en af de
hersens toppostere. Men du fik da lidt håber jeg.

Fra : Jamesr44

Dato : 06-12-09 17:42

Tak for tipset , jeg er helt ny med at skrive til grupperne, hidtil har jeg
kun benyttet de binære grupper.

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 18:34

Jamesr44 wrote:
> Tak for tipset ,binære grupper.

Ja, det skal jeg love for. Åbenbart er tipset passeret lige forbi næsen
på dig, for du fortsætter jo lystigt med at topposte.

Nu må vi så se om ham det andet skvadderhoved kommer med pegefingeren.
Men det er lidt svært få hoved og hale i sådan noget top-bund-top-bund
posteri. Så hvis du har ønsker om at tråden evt. skulle udvikle sig, så
skulle du evt. selv tage på et EDB-kursus.

Fra : Jamesr44

Dato : 06-12-09 12:01

Den nye EF retsafgørelse om kompensation for flyforsinkelser frmgår af sagen
C-402/07 og C-432/07 Sturgeon mod Condor Flugdienst Gmbh.

hilsen

james

Fra : Jamesr44

Dato : 06-12-09 12:19

Det skal bemærkes at EF forodningen er baseret på at enhver kan på eget
initiativ kræve kompensation af flyselskabet og om det ikke lykkes så
igennem ankeinstansen for det pågældende land. Dette kræver ikke juridisk
bistand, hvilket også er meningen...
Først når ankeinstansen er blevet forsøgt kan man indbringe sagen for
retten.
Det som tæller mest i første omgang er at man kan gennemskue en del
flyselskabers dårlige undskyldninger
for ikke at yde kompensation. Hvis man bl. andet ved hvordan man kan
undersøge alle detaljer om en bestemt skeduleret flyvning så er det også
muligt at kontrollere rigtigeden af flyselskabets påstande.
hilsen
james