Hvorfor virker dette ikke i FF ???? Virker~
Fra : John Sarby

Dato : 03-12-09 16:47

Hej.
Et lille problem - for jer, men lidt større for mig.
Mine hjælpetekster er forsvundet fra siden når jeg bruger FF.
Min kode ser sådan ud:
<script language="javascript" type="text/javascript">
var curObj;
function showText(sTxt) {
if (curObj) {
curObj.innerHTML = sTxt;
curObj.style.pixelLeft = event.clientX;
curObj.style.pixelTop = event.clientY + 20;
curObj.style.display = 'block';
}
return false;
}
function grbObj() {
curObj = document.getElementById('infObj');
if (curObj) {return}
curObj = null;return
}
function relObj() {
if (curObj) {
curObj.style.display = 'none';
}
}

</script>
******Hjælpeteksten*****
response.write "<td><a id='test1'
href='/"&strPath&"/udlejning/defaultudlejning.asp?id=" &
rs("id")& "&xlejeb=" & rs("xleje") & "' onmouseover='grbObj()';
onmouseout='relObj()'; onmousemove=""showText('Tryk - for
Betaling af X-Leje !')"">X-Leje</a></td>"
Er der en venlig sjæl der gider hjælpe mig, jeg er ikke skide
skrap til JavaScript, så det skal nok skæres ud i pap.
På forhånd tak.
MVH
John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-09 18:44

John Sarby wrote:
> [...]

> Er der en venlig sjæl der gider hjælpe mig, jeg er ikke skide
> skrap til JavaScript, så det skal nok skæres ud i pap.

Hvis vi får en url til problemet i stedet for noget udklippet kode, bliver
det meget lettere at hjælpe.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-12-09 19:19

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message

> Hvis vi får en url til problemet i stedet for noget udklippet kode, bliver
> det meget lettere at hjælpe.

Lige den der er nem nok at gennemskue.
I FF (eller andet end IE), hedder det ikke .clientX, .pixelLeft osv.

Så John skal have fat i kodekæppen, og lave forskellige if sætninger m.v.

@John
Jeg har gemt en statisk kopi af noget, hvor du kan se hvordan jeg har lavet
den slags.
http://w-o-p-r.dk/notes/notes.this.view.html

Hvis du i FF laver en information|view javascript, så kig efter showhint, og
tag den derfra.

Mine hints med laver jeg dog statiske, fordi jeg synes ikke om de flytter
sig med musen.

Hvis du gerne vil flytte rundt på det, så kan du se under
quickview_move hvordan man finder koordinaterne og sætter positionen.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-09 22:29

Stig Johansen skrev:

> Lige den der er nem nok at gennemskue.

Det er sådan mere generelt - der er ingen der
gider at klippe 30 linjer kode ud, sætte det ind i
sit eget dokument og gemme det.

Det er meget nemmere at klikke på et link og
bruge de installerede fejlfindingsværktøjer og
andre ting der kan hjælpe spørgeren med at
komme nærmere.

I en løsrevet kode kan man heller ikke se kan
man heller ikke se sammenhængen mellem
billeder, css, doctype og andre ting.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-12-09 02:22

Allan Vebel wrote:

> Det er sådan mere generelt - der er ingen der
> gider at klippe 30 linjer kode ud, sætte det ind i
> sit eget dokument og gemme det.

Det er jeg enig i, og det gider jeg heller ikke.

> Det er meget nemmere at klikke på et link og
> bruge de installerede fejlfindingsværktøjer og
> andre ting der kan hjælpe spørgeren med at
> komme nærmere.

Det er jeg også enig i, men i det her tilfælde er det stort set hele koden,
der ikke vil virke i andet end IE, så det vil ikke umiddelbart give værdi
med et link (før koden er rettet _noget_ mere til).

> I en løsrevet kode kan man heller ikke se kan
> man heller ikke se sammenhængen mellem
> billeder, css, doctype og andre ting.

Nej, men nu var det her javascript, og det skriger lige ind i øjnene, at det
er 100% IE specifikt.

Stig Johansen

Fra : John Sarby

Dato : 04-12-09 21:58

Hej.
Jeg takker for jeres interesse, men desværre er jeg ikke blevet ret meget
klogere.
I skriver noget om hjælpeværktøjer, hvor finder jeg dem?
Hvad skal jeg prøve med programmet, fjern hvad og indsæt hvad.
Det link der er blevet givet til mig kan jeg ikke få til at virke.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-12-09 00:13

John Sarby skrev:

> Jeg takker for jeres interesse, men desværre
> er jeg ikke blevet ret meget klogere.

Det er jeg heller ikke. Erik efterlyste et link til din
side - det har vi endnu ikke fået

Se også http://html-faq.dk/help.asp

> I skriver noget om hjælpeværktøjer, hvor finder
> jeg dem?

Jeg har skrevet lidt om nogle hjælpeværktøjer til
Firefox på:

http://html-faq.dk/3001.asp
og
http://html-faq.dk/3004.asp

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-12-09 03:19

John Sarby wrote:

> Hvad skal jeg prøve med programmet, fjern hvad og indsæt hvad.

Det kommer an på hvad du vil - altså have et hint, der følger musen, eller
et hint der lægger sig op ad dit <a> tag.
Men i forhold til din kode:
      curObj.style.pixelLeft = event.clientX;
      curObj.style.pixelTop = event.clientY + 20;
så hedder det ikke event i FF.
Og på eventen hedder det heller ikke clientX/clientY, men pageX/pageY.
FF har heller ikke noget der hedder pixelLeft/pixelTop.

Derudover skal der tageshensyn til nogle offsetværdier, så man finder den
rette position i forhold til elementet.

> Det link der er blevet givet til mig kan jeg ikke få til at virke.

Hvis det er mit eksempel, du tænker på:
<http://w-o-p-r.dk/notes/notes.this.view.html>
så virker det fint her.
Men de hints jeg har laver over ikonerne er statiske, så det er lavet på en
anden måde.

Som andre skriver, så er vi nødt til at se hvad du har lavet indtil videre
før vi kan komme med råd.

Stig Johansen

Fra : John Sarby

Dato : 05-12-09 10:25

Hej.

Jeg har lavet et lille program der virker i IE, men ikke i FF

Adressen er:

http://www.playtimevideo.dk/testhtml.asp

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-12-09 10:41

John Sarby wrote:
> Hej.
>
> Jeg har lavet et lille program der virker i IE, men ikke i FF
>
> Adressen er:
>
> http://www.playtimevideo.dk/testhtml.asp

Tja den viser da 2 gange "0,00" på en blank side.

HTML er dog gammel html med flere fejl i følge html tidy/validator,
så en god ide var måse at lave det til moderne html med doctype og uden fejl.

Trykker jeg på et af tallene får jeg i fejl-log på FF/linux :

Error: event is not defined
Source File: http://www.playtimevideo.dk/testhtml.asp
Line: 14

14: curObj.style.pixelLeft = event.clientX;

og måske ikke så underligt, for jeg kan ikke se event defineret
nogen steder:

Så javascriptet består nok af IE-only elementer af en art.

Hmm, så lidt google med passende søgeord giver f.eks.:

http://codingforums.com/showthread.php?t=50889
http://www.javascriptkit.com/domref/domevent.shtml

Men om nogle af eksemplerne virker i nyere FF skal jeg ikke
kunne sige.

PS.
mouseover-javascripten ser ud til at virke i konqueror/linux
og opera/linux, i hvert fald kommer en lille mouse-over-tekst
med "Udlejet film stk".
Jeg har dog ikke lige en IE ved hånden, så jeg kan ikke se om der
er flere ting siden gør i IE.

PS2.
En god ide er at bruge fejl.log i firefox, og eventuelt installere
firefox HTML validator extension.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-12-09 10:48

Frank Damgaard wrote:

> Så javascriptet består nok af IE-only elementer af en art.
>
> Hmm, så lidt google med passende søgeord giver f.eks.:
>
> http://codingforums.com/showthread.php?t=50889
> http://www.javascriptkit.com/domref/domevent.shtml

jeg fandt måske lige en anden relevant side om event:

http://www.quirksmode.org/dom/events/index.html

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-12-09 11:52

( Det her er skrevet fra OE, aht copy paste, men den kan ikke finde ud af at
citere, så please excuse)

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> wrote in message
John Sarby wrote:
> Hej.
>
> Jeg har lavet et lille program der virker i IE, men ikke i FF
>
> Adressen er:
>
> http://www.playtimevideo.dk/testhtml.asp

Jamen, du har jo ikke ændret din kode i forhold til dit oprindelige udkast!

[...]

Undskyld Frank, men jeg har nævnt fra starten af, at det er IE only, og
kommer aldrig til at virke i FF.

Fra tidligere post:
[...]

Jeg har givet et link til noget der virker i både IE6,FF, gammel Konqueror -
og sikkert flere.

Hvis man _gad_ at kigge i sourcen til det jeg har lavet, så er cluene:
- at finde event:
var e = ev || window.event ;
- at finde koordinaterne:
if(e.pageX || e.pageY){
var x = e.pageX ;
var y = e.pageY ;
} else {
var x = e.clientX ;
var y = e.clientY ;
}
- at sætte positionen:
qdiv_glob.style.left = (qoffsetX + x - moffsetX) +'px' ;
qdiv_glob.style.top = (qoffsetY + y - moffsetY) +'px' ;

(qdiv_glob er min id på div'en).

offset værdierne æafhænger hvad John vil.

Fra : John Sarby

Dato : 05-12-09 16:33

Hej Stig.

Adressen er:

http://www.playtimevideo.dk/testhtml.asp

Nu har jeg ændret programmet til det der står i kildekoden fra dig, men jeg kan
stadig ikke få det til at køre.
Husk venligst på, jeg er ikke ret god til javascript, så tingene bliver nødt
til at blive skåret ud i pap.

Fra : John Sarby

Dato : 05-12-09 16:37

Hej Stig.
Hvis det er muligt at sende mig koden, på det link du gav mig, men kun med en
linie, så kunne jeg lægge det på mit hotel og derfra lære hvordan jeg skal lave
mine egne sider.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-12-09 19:25

John Sarby forklarede:
> [...]
> kan stadig ikke få det til at køre.
> Husk venligst på, jeg er ikke ret god til javascript, så tingene bliver nødt

Med al mulig respekt, så starter du et forkert sted.
Det første du skal, er at lære HTML.
Så skal du lære at styre designet med CSS.
Derefter kan du pusle med at give brugerne en speciel oplevelse, ved at
bruge javascript.

Din kode ligner noget fra slutningen af '80'erne, og det har ikke en
chance for at føre dine tanker ud på internettet.

Brug dem her :
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John Sarby

Dato : 05-12-09 19:45

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Din kode ligner noget fra slutningen af '80'erne, og det har ikke en
> chance for at føre dine tanker ud på internettet.

Hej.
Jeg takker for din info.
Du har ikke fattet noget af mit problem, du behøver ikke at komme med din mening
af det jeg har lagt som prøve.
Får det første et det fuldstændigt ligegyldigt hvordan det ser ud, problemet er,
at der skal komme en hjælpetekst når man kører cursoren hen over teksten, intet
andet, det virker super i IE, men desværre ikke i FF.
Når det er løst, bliver det lagt ind på de rigtige sider.
Hvis du ikke har andet en kritik, så lad venligst vær med at skrive, det vil være
bedre hvis hjalp mig med at løse mit problem.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-09 19:51

John Sarby wrote:

> [...]
> problemet er, at der skal komme en hjælpetekst når man kører cursoren
> hen over teksten, intet andet, det virker super i IE, men desværre

Virker i alle browsere.

Fra : John Sarby

Dato : 05-12-09 20:00

Hej.

Tak - Tak.

Et godt svar der virker.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-12-09 20:05

Den 05-12-2009, skrev John Sarby:

> [...]
> Hvis du ikke har andet en kritik, så lad venligst vær med at skrive, det vil
> være bedre hvis hjalp mig med at løse mit problem.

Og så længe din HTML ikke validerer, kan du regne med lige præcis
ingenting - det er vist blevet nævnt før...

Birger

http://bbsorensen.dk