London igen igen
Fra : Jebir

Dato : 01-12-09 21:52

Hejsa!

Jeg sidder og kigger mig lidt omkring for måske at planlægge en tur til
London til marts/april. De sidste gange vi har været der, har vi fløjet
med Ryanair. Men når jeg prøver at regne pris ud på deres side, synes
jeg det umiddelbart er steget en hel del siden sidste forår - kan det
passe, eller husker jeg forkert?

Er der andre flyselskaber vi burde overveje - vi bor i Esbjerg, så det
letteste ville være Esbjerg el. Billund lufthavn, men kan også køre
efter det hvis der er penge at spare/kvalitet der bare duer et sted lidt
længere væk!

Vh.
Jebir

Fra : Mogens

Dato : 01-12-09 22:43

Jebir wrote:
> [...]
> letteste ville være Esbjerg el. Billund lufthavn, men kan også køre
> efter det hvis der er penge at spare/kvalitet der bare duer et sted lidt

Det er lidt af en jungle. Totalprisen på en rejse til London består af:
1) Parkering
2) Flybillet
3) Transport til/fra lufthavnen

Ad 1) Da du bor i Esbjerg, og da Esbjerg Lufthavn så vidt jeg erindrer,
har gratis parkering, er du allerede lidt foran på point i forhold til
Krabbe Jørgensens Parkeringsplads (aka Billund Lufthavn). Her betaler du
ca. 300 kr for at holde på noget grus i en uge.

Ad 2) Lykkes det dig endelig at få dig regnet igennem alle Ryan Airs
fupafgifter for at trække vejret, at have bagage med, at betale med
kreditkort (andre muligheder tilbydes ikke) etc. etc., så er det muligt
at de alligevel er en smule billigere end konkurrenterne. Men kig evt.
på Cimber-Sterling fra BLL.

Ad 3) Desværre lander Ryanair i en skodlufthavn kaldet Stansted. Den har
den ubehagelige egenskab - sammenlignet med eks. Gatwick - at det koster
en hel del penge, og det tager pænt lang tid - at blive flyttet ind til
London. Betragt begrebet "expres" i Stansted Expres som en britisk joke
på højde med Monty Pytons Flying Circus.
Der er meget bedre forbindelser mellem London og Gatwick, og specielt i
weekenderne med mange tubearbejder, kan man blive snydt noget så
grueligt undervejs fra hotellet til Stansted (Ekspressen er også ofte
ramt at sporarbejder i weekenden og kører så endnu langsommere end normalt)

Så det er lidt svært at råde, men prøv at vurdér alle tre faktorer.
Uanset hvad, skal en eller anden nok få tørret dig for nogle penge på
turen frem og tilbage :)

Men god tur - det er trods alt en dejlig by, og marts/april en rigtig
dejlig tid at besøge byen på.

Fra : Jebir

Dato : 01-12-09 22:54

> [...]
> Krabbe Jørgensens Parkeringsplads (aka Billund Lufthavn). Her betaler du
> ca. 300 kr for at holde på noget grus i en uge.

- Jeps, transport til og fra lufthavnen er intet problem - de sidste
gange vi har været afsted har vi haft venner eller familie til at køre
os til og fra, så det går nok igen ;)

> [...]
> kreditkort (andre muligheder tilbydes ikke) etc. etc., så er det muligt
> at de alligevel er en smule billigere end konkurrenterne. Men kig evt.

Tak, det vil jeg prøve

> [...]
> grueligt undervejs fra hotellet til Stansted (Ekspressen er også ofte
> ramt at sporarbejder i weekenden og kører så endnu langsommere end normalt)

- Åh ja, kender udemærket Stansted Express ;) Var ved at undersøge
alternativer sidst vi var der, men det endte alligevel med, at de 2
timer i bumletog blev løsningen, da det - trods alt - umiddelbart var
hurtigst Ikke ligefrem det man helst vil bruge sine første 3-4 timer
på når man lige er landet ;)

> Så det er lidt svært at råde, men prøv at vurdér alle tre faktorer.
> Uanset hvad, skal en eller anden nok få tørret dig for nogle penge på
> turen frem og tilbage :)

- Jow jow, det er der nok ingen tvivl om :)

> Men god tur - det er trods alt en dejlig by, og marts/april en rigtig
> dejlig tid at besøge byen på.

- Helt sikkert :) Tak for forslaget!

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 02-12-09 09:37

Mogens skrev:

> Det er lidt af en jungle. Totalprisen på en rejse til London består af:
> 1) Parkering
> 2) Flybillet
> 3) Transport til/fra lufthavnen

Jeg ville inddele det anderledes:

1) tid og omkostninger ved at komme til lufthavnen i Danmark
2) flybilletten INCL alle tillæg og gebyrer og lufthavnstog i london

Jeg er totalt uenig med dig om både Stansted Airport og Stansted
Express. Jeg synes, at Stansted er en ganske hyggelig og behagelig
lufthavn og Stansted Express en komfortabel, hurtig og hyggelig togtur.
Oplevelserne er forskellige, fordi vi mennesker er forskellig.

Det samme gælder Gattwick Express, men her er Southern et udmærket
alternativ med flere stop, men billigere.

Man kan kun sammenligne ved at tælle alle omkostningerne sammen.
F.eks. kan en billigere flybillet + et dyrere lufthavnstog alt i alt
betale sig. Eller omvendt.

Jeg ville ikke drømme om at rasle afsted i en lufthavnsbus, når der er
så gode tog.

Vi har fløjet en del gange med både Easy og Ryan og synes, de er ganske
reelle, men HUSK at tælle alle gebyrene med.

Norwegian er lidt "flinkere", men uden at det gør en større forskel.

vh
Bjarne

Netop hjemkommet fra London med Norwegian og Southern til/fra Gattwick.

Fra : Mogens

Dato : 02-12-09 09:45

Bjarne S Nielsen wrote:

> [...]
> lufthavn og Stansted Express en komfortabel, hurtig og hyggelig togtur.
> Oplevelserne er forskellige, fordi vi mennesker er forskellig.
Og måske også fordi vi har oplevet noget forskelligt. Jeg har een gang
mistet mit Ryanair fly fordi 1) der var ruteomlægning i tuben søndag
morgen med deraf følgende ca. ½ times ekstra rejsetid, 2) Stansted
expres havde taget en afgang ud og den følgende kørte en omvej igennem
noget industriområde med meget lav fart og en ekstra rejsetid på ca. 45
minutter inkl. den manglende afgang. Så vi ankom lige til check-in
skranken som Brianair lukkede!

Har flere gange oplevet at Stansted Express står bomstille i mange
minutter ad gangen, og yderst sjældent har rejsetiden til London været
de påståede 45 minutter. Stansted er en marginalstrækning rent
togmæssigt hvorimod Gatwick ligger på en hovedfærdselsåre.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 02-12-09 11:16

Mogens skrev:

> [...]
> de påståede 45 minutter. Stansted er en marginalstrækning rent
> togmæssigt hvorimod Gatwick ligger på en hovedfærdselsåre.

Der er altid en risiko for uregelmæssigheder i trafikken til og fra en
storby. Det gælder også busser, som er hjælpeløse, hvis de holder på en
kø på motorvejen.
Vi tager altid afsted i så god tid, at vi er i lufthavnen 2 timer før
afgang, og på den måde er vi ganske trygge ved situationen.

Skal vi køre den helt ud med risici for uregelmæssigheder, så er der
altid en risiko for, at dit lavprisfly bliver aflyst eller overbooked,
men det er risici, man må leve med, når man tager til London, og de er
små. Vi har en god rejseforsikring, som gerne skulle hjælpe os, hvis vi
mister et fly.

Din klassificering af togstrækningerne i marginal- og hovedstrækning kan
jeg ikke bruge til noget. Begge strækninger er dobbeltsporede. Det kunne
være mere interessant at kende tal for forsinkelser/aflysninger.

Og så er det naturligvis ikke uvæsentligt, hvor man skal hen i London.
Sidst skulle jeg til Pimlico, og så er Gattwick oplagt med tog til Victoria.

Bjarne

Fra : Mogens

Dato : 02-12-09 12:00

Bjarne S Nielsen wrote:

> Din klassificering af togstrækningerne i marginal- og hovedstrækning kan
> jeg ikke bruge til noget. Begge strækninger er dobbeltsporede. Det kunne
> være mere interessant at kende tal for forsinkelser/aflysninger.

Det er jo så muligt du ikke kan det, men du kunne jo prøve at tælle
antallet af tog der kører forbi/til h.h.v. Gatwick og Stansted pr. døgn.
Jeg vil gætte på at der er 5-10 gange så mange på Gatwick strækningen.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 03-12-09 12:48

Mogens skrev:

> Det er jo så muligt du ikke kan det, men du kunne jo prøve at tælle
> antallet af tog der kører forbi/til h.h.v. Gatwick og Stansted pr. døgn.
> Jeg vil gætte på at der er 5-10 gange så mange på Gatwick strækningen.

Det er meget interessant, men ikke særligt relevant.
Spørgsmålet er, hvor stor risikoen er for at du ikke når dit fly, hvis
du er taget afsted i god tid med tog.
Togene kører hyppigt nok på begge linier til at det ikke er noget større
problem, hvis et enkelt aflyses.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 02-12-09 11:27

"Mogens" <no@mail.com> skrev

> Har flere gange oplevet at Stansted Express står bomstille i mange
> minutter ad gangen, og yderst sjældent har rejsetiden til London været de
> påståede 45 minutter.

En fordel ved Stansted Express er at der er kuffertgarderobe i Liverpool
Street station hvor afgangen er fra, så vi vælger en sen afrejse sætter
kufferterne, og har en hel dag i London.
Jeg har så tænkt på hvad man bør svare på spørgsmålet om andre har haft
adgang til kufferterne efter pakning.
Faktisk sprugte jeg i garderoben om de havde puttet forbudte stoffer i min
kuffert, men mit engelske og hans humor fulgtes ikke ad.

Jeg ved godt at de fleste hoteller kan opbevare kufferter, men vi kan godt
lide at de står på afrejsestationen..

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 05-12-09 17:00

On Tue, 01 Dec 2009 22:43:22 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
>London. Betragt begrebet "expres" i Stansted Expres som en britisk joke
>på højde med Monty Pytons Flying Circus.

Stansted er en udmærket lufthavn, og turen ind til London varer 45 minutter.
Den ene gang jeg har været igennem Gatwick var ikke nogen god oplevelse.
--
http://rutluk.blogspot.com (kultur, mest film & musik)
http://aviskritiker.blogspot.com (aviser og tal)

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 07-12-09 09:02

Jesper Lauridsen skrev:

> Stansted er en udmærket lufthavn, og turen ind til London varer 45 minutter.
> Den ene gang jeg har været igennem Gatwick var ikke nogen god oplevelse.

I betragtning af, at afstanden er en anelse kortere end København -
Ringsted er Stansted Express en ganske hurtig forbindelse.

Bjarne

Fra : søren brix

Dato : 01-12-09 22:57

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det hvis der er penge at spare/kvalitet der bare duer et sted lidt længere
'

Hej

Der er jo også norwegian det flyver til gatwick fra aalborg lufthavn hvor
der også er gratis parkering oppe
(men desværre nok for langt fra esbjerg....)

Fra : Ulvir

Dato : 02-12-09 02:25

> [...]
> det umiddelbart er steget en hel del siden sidste forår - kan det passe,

Tja, dyrt og dyrt.. Jeg skal til Stansted fra Tirstrup d. 19 januar, retur
d. 3 februar. Det koster 153,- alt ink. Jeg har kun håndbagage med og
prioritets boarding. Ingen herregård alligevel..