Kan man uforvarent ødelægger adgang til da~
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 01-12-09 23:01

Det er lidt pinligt. Men efter at have bokset med problemet i
lang tid, vover jeg at spørge her, hvor I tålmodigt plejer at
hjælpe.

Jeg har den samme accessdatabase lokalt på min pc og på mit
web-hotel. Og alt har fungeret perfekt både på nettet og lokalt.

Men nu - lige pludselig - kan jeg ikke kører programmer, som vil
tilgå access lokalt, idet jeg får følgende fejlmeddelelse:

Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Microsoft Jet-databasemotoren kan ikke åbne filen
"c:\inetpub\database\vvvdb.mdb". Den er allerede åbnet med udelt
adgang af en anden bruger, eller du skal have tilladelse til at
vise dataene.

Jeg er jo den eneste bruger, så af en eller anden årsag har jeg
fået ødelagt "tilladelsen til at vise dataene".

Hvad har jeg gjort?
Jeg har arbejdet i et andet program, som skal opdatere felter i
databasen. Det går lidt trægt, idet jeg kun kunne få opdateret
nogle men ikke alle felter. Fx driller et simpelt tekstfelt. Så
"jo" jeg har sendt diverse korrekte og sikkert også inkorrekte
uopdate-kommandoer til databasen. Men hvorfor disse på en eller
anden måde skulle blokerer for læseadgang forstår jeg ikke. Men
resultatet er nu, at alle mine andre programmer, som vil læse fra
databasen er ramt af ovennævnte fejlmeddelelse.

Jeg har kopieret databasen fra webhoteller (hvor den fortsat
virker korrekt) ned lokalt sammen med programmerne - men lige
meget hjælper det. Så der må være en access-indstilling jeg
uforvarent har fået ødelagt - men hvor?

Fejlmeddelsen bliver udløst af

Conn.Open DSN

hvor DSN tidligere er defineret som
DSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" &
Server.MapPath("/")&"/../database\vvvdb.mdb;Persist Security
Info=False"

Ingen af disse sætninger er ændret de sidste mange måneder - så
det er næppe der fejlen ligger. Jeg gætter på at jeg ved min
"update-forsøg" har ændret en databaseindstilling lokalt -selv om
jeg forstår hvordan - eller hvor jeg skal genskabe rettighederne.

Jeg har også restoret databasen fra en backup en uge gammel - men
det hjælper ikke - så det er nok ikke vvv.mdb-filen - men access
som sådan jeg har fået ændret. Tror jeg.

Kan I give mig lidt hjælp - for jeg må indrømme at jeg synes at
have prøvet alt. Filen VVV.mdb er i 2003 - men kører på en
Access2007.

mvh
Jnes

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-12-09 23:21

Jens R. Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Jeg er jo den eneste bruger, så af en eller anden årsag har jeg
> fået ødelagt "tilladelsen til at vise dataene".

Det lyder som om 'du' har mistet rettidhederne til mappen c
\inetpub\database\.

Med 'du' mener jeg den bruger, som din server kører under.

Jeg kender din maskine, men på min Win2K højreklikker jeg på mappen i
stifinder, og vælger properties (=indstillinger?).

Herunder skal brugeren IUSR_xxx have adgang til mappen.

xxx = maskinens navn.

Stig Johansen