Response.include
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 28-11-09 18:38

Hej/

Jeg har en html-fil, som jeg under en asp-beregning gerne vil
indsætte. Jeg prøvede med

Response.write "<!--#include file='tumpemenu.inc'-->"

Men filen bliver ikke inkluderet. Måske fordi den indeholder en
række dobbelte anførselstegn så som

Da filen indsættes andre steder med ren html, ønsker jeg ikke at
ændre den.

Der findes vist ikke en response.include, vel ? Men kan jeg på
anden vis bruge min html fil inden midt i en <%...%> tekst? Måske
skal jeg lave nogetl urlencode eler lignedne? Men hvordan?

mvh

/jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-11-09 18:55

Jens R. Rasmussen skrev:
> Hej/
>
> Jeg har en html-fil, som jeg under en asp-beregning gerne vil
> indsætte. Jeg prøvede med
>
> Response.write "<!--#include file='tumpemenu.inc'-->"

Dette burde udskrive strengen, som står i paranteser... ikke inkludere
filen - Du skal include udenfor ASPen, SVJV. Altså efter %> eller før <%

<SNIP>

> Da filen indsættes andre steder med ren html, ønsker jeg ikke at
> ændre den.

Jeg er heller ikke helt sikker på, det er nødvendigt.

> Der findes vist ikke en response.include, vel ? Men kan jeg på
> anden vis bruge min html fil inden midt i en <%...%> tekst? Måske
> skal jeg lave nogetl urlencode eler lignedne? Men hvordan?

Der findes andre metoder, end direkte include, men jeg ved ikke, om de
vil hjælpe dig, da jeg ikke er helt klar over, hvad du vil.

Kan du komme med lidt kode, som indeholder nogle linjer af selve ASPen
før og nogle linjer efter din include også? Bare en 10-15 linjer ialt
(foreløbig).

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 28-11-09 20:10

> Kan du komme med lidt kode, som indeholder nogle linjer af selve ASPen
> før og nogle linjer efter din include også? Bare en 10-15 linjer ialt
> (foreløbig).

yes sir.

Først er det sådan, at min fil tumpemenu.inc virker perfekt alle steder
hvor jeg inkluderer den i ren html, dvs. hvor jeg skriver

<h1>Foreningen Værløse VinVenner - vinklubben i Furesø kommune</h1>
<!--#include file="tumpemenu.inc"-->

Nu er jeg så et sted, hvor jeg måske - måske ikke vil inkludere og derfor
skriver jeg (uden held)

<%
If (lbrugerid = "tumpegoddag" AND lpassword = "tumpehejhej") then
Response.write "<div id='topbar'><h1>Tumpekorets hjemmeside</h1></div>"
Response.write "<!--#include file='tumpemenu.inc'-->"
Response.write "<div id='indholdbar'>"
Response.write "<h4> Velkommen til tumpekorets hjemmeside </h4>"
Else
End if
%>

Filen tumpemenu.inc, som virker i ren html, ser således ud:

<h4>Indholdfortegnelse</h4>
<ul>
<li><a tabindex="1" class="menuplacering" href="tumpeindex.asp"
title="tumpestartside" accesskey="S"><span
<li><a tabindex="2" class="menuplacering" href="tumpemidlertidigside.asp"
title="nyhedder" accesskey="N"><span
<li><a tabindex="9" class="menuplacering" href="tumpemidlertidigside.asp"
title="medlemmer" accesskey="2"><span
</ul>

Som sagt har jeg mistanke til anførselstegnene ("). Og ønsker ikke at
ændre dem til enkelt anførsletegn (') i selve inc-filen, da de som sagt
bruges (uden problemer) andre steder i ren html.

Så derfor vil jeg gerne kalde filen tumpemenu.inc, som den er. Vil det mon
virke med

Response.write "URELencode(<!--#include file='tumpemenu.inc'-->)"

eller hvad er den korerkete syntaks?

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-11-09 22:44

Jens R. Rasmussen skrev:

> [...]

> Response.write "<div id='indholdbar'>"
> Response.write "<h4> Velkommen til tumpekorets hjemmeside </h4>"

Dette er et problem, fordi du ikke kan include på den måde. Sådan her
sker det på serveren:

1. Serveren læser dit ASP-dokument, og alle filer includes - lige meget hvad
2. ASPen læses, og evt. HTML genereres udfra ASPen
3. Det samlede dokument sendes til browseren som HTML

Men du kan gøre noget andet. Prøv dette:

<%
[...]
.... Her er gået ud af ASP - så dette er til HTML - rettes evt.

<%
End if
%>
.... Igen HTML

Det er en frygtelig masse gange at gå ind og ud af ASP, men det er langt
det nemmeste, som jeg lige ser det.

Som jeg skrev, så inkluderes din fil lige meget hvad. Men med ASPen
tjekker du så, om det inkludede skal med i det samlede dokument.

Jeg har ændret dine enkelte anførselstegn til dobbelte - regner med, det
er det, du også gerne vil.. ellers kan du nemt ændre tilbage.

> Filen tumpemenu.inc, som virker i ren html, ser således ud:

<SNIP: HTML inkluderet fil>

> Som sagt har jeg mistanke til anførselstegnene ("). Og ønsker ikke at
> ændre dem til enkelt anførsletegn (') i selve inc-filen, da de som sagt
> bruges (uden problemer) andre steder i ren html.

Den inkulderede fil skal du ikke ændre på, for den har ikke indvirkning.
Jeg tror, hvis nogen lige kan forklare forskellen på SSI og ASP, det
ville være en god idé. Jeg skal nok ikke lige gøre det..

> Så derfor vil jeg gerne kalde filen tumpemenu.inc, som den er. Vil det mon
> virke med
>
> Response.write "URELencode(<!--#include file='tumpemenu.inc'-->)"

Nej - det er forkert, det vil udskrive strengen i anførselstegn - sådan
bogstaveligt..

Og URLEncode er til URLer, ikke til include af filer, derfor ikke en
korrekt metode i sig selv - men det er da et kreativt forsøg ;)

> eller hvad er den korerkete syntaks?

Prøv først det, jeg foreslog. Lav evt. en backup af de brugte filer, se
om det ikke virker efter hensigten med den nye kode.

Du må endelig skrive, hvis du har flere spørgsmål, men jeg ville blive
glad for en lille tilbagemelding uanset. Jeg er ret sikker på, det
virker - men man ved aldrig, hvad Murphy har i ærmet..

Og som skrevet - hvis nogen kan komme med en forklaring på SSI vs. ASP,
måske også en mere uddybende forklaring til ovenstående - det ville være
ganske snilt..

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 28-11-09 23:48

> [...]
>

> Og som skrevet - hvis nogen kan komme med en forklaring på SSI vs. ASP,
> måske også en mere uddybende forklaring til ovenstående - det ville være

Hej Rune/

Du er genial. Det virker. Men jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår
hvorfor. Jeg må nok sove på det

Jeg troede, at alt der ikke var omfattet af <%...%> kom med i det serveren
afleverede. Og havde defor aldrig "gættet" på at en betingelse i <%...%> kunne
få indflydelse på det der fulgte efter uden for <% ...%>

Jeg håber jeg vågnet op i morgen med et forklarelsens lys i øjnene - eller at
nogle hajere vil komme med lidt uddybende forklaring - dvs. rydde mine
misforståelser af vejen mht. hvad resultaet af serveren overvejelser egentlig
er .

Men tak Rune. Du har hjulptet mig.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-11-09 01:34

Jens R. Rasmussen skrev:

> Du er genial. Det virker. Men jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår
> hvorfor. Jeg må nok sove på det

SSI og ASP er vist to forskellige serversidesprog, dog med den forskel
at SSI kan afvikles i en fil der hedder .asp til efternavn.

Men ellers vil jeg tro at det svarer til at man skrev:

<%
response.write "<?php echo 'Hej med dig!'; ?>"
%>

> Jeg troede, at alt der ikke var omfattet af <%...%> kom med i det serveren
> afleverede. Og havde defor aldrig "gættet" på at en betingelse i <%...%> kunne
> få indflydelse på det der fulgte efter uden for <% ...%>

Den mulighed bruger jeg flittigt. Specielt hvis der er flere linjer
html-kode mellem if... og end if.
Dog har jeg hørt at det koster på performance hvis man går ind og ud
hele tiden.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Mogens Busk

Dato : 29-11-09 10:13

Hvis man vil have en ren HTML-side uden ASP-kodning og inkludere en fil i
denne side, behøves extension ikke at være .asp. Her kan man kalde siden for
etellerandet.shtml. Og i denne fil kan man f.eks. indføje filen Menu.htm
vha. kommandoen
<!--#Include file="Menu.htm" -->
Det virker selvfølgelig også i .asp-filer, men hvis der alligevel ikke er
noget ASP-programering i filen, kan man ligesågodt kalde filen for .shtml.
Så ved serveren, den kun skal lede efter include-kommandoer og ikke
oversætte ASP-kode. Kunne godt forestille mig, det ville give hurtigere
svartider fra serveren. Den fil man inkluderer behøver ikke at ende på .inc.
I princippet kan alle extensions bruges.
På min hjemmeside www.fodtrafik.dk/gladsaxe har jeg kaldt størstedelen af
siderne for filnavn.shtml og inkluderet Menu.htm. Det virker fint.
Nå. Lang snak om så lidt, men håber det kan bruges

Mvh.
Mugge

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-11-09 10:11

Jens R. Rasmussen skrev:

> [...]
> afleverede. Og havde defor aldrig "gættet" på at en betingelse i <%...%> kunne
> få indflydelse på det der fulgte efter uden for <% ...%>

Det er fordi, du stadig er i den betingelse, selv om du går ud af ASP.
Du kommer først ud af en betingelse ved end if. Hvis det er den
betingelse, du bruger.

Man kan både have ASP og ren HTML i en betingelse, intet problem. Det er
bare et spørgsmål om brug af <% og %> for at skifte imellem de to former.

Mht. includes, tager du dit ASP-dokument, så skal du læse det, som om
der allerede er inkluderet filer på de steder hvor der er include..

Ligeledes, så virker includes i HTML-koden, hvorfor man skal skifte til
dette inden. Den includede fil kan indeholde både HTML og ASP. Det er
derfor, at det første der sker på serveren er, at alle filer inkludes,
og først derefter udføres evt. kode..

Men det nemmeste, det er bare at tage din ASP, og så lade som om
indholdet af includefilerne allerede er der, hvor der står include, for
det er det allerførste, som sker.

> [...]
> misforståelser af vejen mht. hvad resultaet af serveren overvejelser egentlig

Måske kan man også sige, at SSI (serverside includes) og ASP er to
forskellige metoder. SSI beskæftiger sig bare med at hente filer ind,
hvor der er de includes, mens ASPen er selve koden, som udføres bagefter.

Der er lidt mere i det end det, for man kan lave (SVJV) et par
yderligere fiks-fakserier, men jeg vil nødigt gå ud i et eller andet,
jeg ikke kan bunde ;)

> Men tak Rune. Du har hjulptet mig.

Håber dette var til yderligere hjælp ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-11-09 11:15

Rune Jensen sendte dette med sin computer:

> [...]
> fiks-fakserier, men jeg vil nødigt gå ud i et eller andet, jeg ikke kan bunde

Bare lige lid kommentarer...

SSI er ældre end ASP. Det er lavet til HTML-filer, men virker åbenbart
også i ASP.
Filendelsen, kan variere meget .shtml, .phtml, .sthm, .phtm osv. Og der
kan være store forskelle fra en server til en anden, fra en host til en
anden.
Og man kan meget mere end includere simple tekst filer eller andre
scripts. Det er så også afhængigt af ens host, og før man begynder,
skal man nok spørge efter en eller anden form dor dokumentation, for
den aktuelle implementering, på den aktuelle server.
Tidligere brugtes SSI meget til afvikling af PERL programmer på
serveren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Server_Side_Includes
eller find dokumentation - gennem f.eks. google -, for den aktuelle
server.

I virkeligheden er de forskellige begrænsninger nok ulempen ved SSI -
det der virker et sted, virker ikke nødvendigvis et andet - i forhold
til PHP og måske også i ASP, hvor man dog måske ikke behøver andet end
netop at include simple filer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-11-09 12:53

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message
> Bare lige lid kommentarer...
>
> SSI er ældre end ASP. Det er lavet til HTML-filer, men virker åbenbart
> også i ASP.

Og ASP er sikkert også ældre end PHP, afhængig af hvordan man definerer det.

PHP er et _sprog_ og _ASP_ er en teknik.
(Default) Sproget i ASP, vbscript aka Basic er nok opfundet langt før PHP
overhovedet fik ble på.

> [...]
> det der virker et sted, virker ikke nødvendigvis et andet - i forhold
> til PHP og måske også i ASP, hvor man dog måske ikke behøver andet end >

Du lyder nogle gange som om du tror, at PHP er bedre end ASP, men det er
langt fra tilfældet.

Ikke at jeg vil promovere ASP, men begrænsningerne ligger hos udbyderene, og
ikke i produktet.

Her tænker jeg på komponenterne, som typisk er kommercielle på ASP( eller
rettere (MS/Windows) siden, og er dermed ikke frit tilgængelige.

_Sprogmæssigt_ er der ikke rigtig noget funktionelt den ene kan, som den
anden ikke kan, og hvis du bemærker det, så prøver PHP at løfte sig op på et
egentligt programmeringssprog, uagtet at 'vi' alle har kunnet det i ca. 15
år, så det er _way beyound_ på det plan.

Men når vi snakker (eksekverbare) includes, så er forskellen på ASP og PHP:
asp:
Server.Execute(side & ".inc")
php:
include ($side.".inc") ;

Sidstnævnte indeholder dog mulighed for massive serverangreb.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-11-09 14:34

Stig Johansen forklarede:
> [...]
> php:
> include ($side.".inc") ;
>
> Sidstnævnte indeholder dog mulighed for massive serverangreb.

Der er ikke tale om sammenligning af ASP og PHP, eller oplæg til en
debat om hvad der er hverken ældst eller bedt - og jeg ved ikke
rigtigt, hvor du har det fra

Jeg var ikke klar over, at SSI kunne blandes med ASP - men det er da
rigtigt, at jeg bruger PHP, og ikke ASP.

Kommentaren gik såmænd bar på, at alle de muligheder, der ligger i SSI,
og som kan variere fra host til host, er måske ikke nødvendige - man
kan jo gøre de ting i ASP'en, lige bortset fra - åbenbart - at include
en anden fil.
PHP kan svjv, ikke arbejde sammen SSI - jeg har i hvert fald aldrig
hverken brugt eller haft brug for det.

Det var kommentarer til Runes idlæg, der kan læses som at SSI er/har
været en del af ASP, og er begrænset til at hente andre filer ind.
Jeg ville blot pointere, at SSI kan fint beyttes /uden/ ASP, og er ikke
begrænset til include, men kan faktisk en del mere, hvis hosten
tillader de muligheder, der er i det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-11-09 17:39

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> og som kan variere fra host til host, er måske ikke nødvendige - man
> kan jo gøre de ting i ASP'en, lige bortset fra - åbenbart - at include

Jeg er ikke sikke på jeg forstår den sætning.
ASP kan godt include andre filer, men syntaxen er forskellig afhængig af om
man er i 'html delen' eller 'kode delen'.

I 'html delen' benytter man denne syntax, jfr. OP:
<!--#include file="tumpemenu.inc"-->
men han forsøher at 'udskrive' den i 'kode delen'.

I stedet for include skal han skrive:
Server.Execute("tumpemenu.inc")
så virker det såmænd nok.

Det der forvirrer er nok, at det ikke hedder include i begge tilfælde.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-11-09 19:22

Stig Johansen skrev:

> I stedet for include skal han skrive:
> Server.Execute("tumpemenu.inc")
> så virker det såmænd nok.
>
> Det der forvirrer er nok, at det ikke hedder include i begge tilfælde.

Jeps! Jeg kendte den ikke og brugte kun SSI til include, da jeg lavede
sider i ASP.

Birgers pointe med at SSI kan bruges på andet end asp/php-sider, kender
de fleste vel nok, og det skrev Mogens Busk også i sit svar til mit
indlæg i denne tråd.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-11-09 02:22

Rune Jensen wrote:

> Og som skrevet - hvis nogen kan komme med en forklaring på SSI vs. ASP,
> måske også en mere uddybende forklaring til ovenstående - det ville være
> ganske snilt..

Der er vel ikke så meget at forklare.
ASP er en slags 'programmeringssprog', mens SSI (læg mærke til _Includes_).

I øvreigt _ved_ jeg tilfældigvis, at hjemmesideskolen.dk bruger en anden
metode, som måske er den Jens efterlyser.

Prøv at se under menuer eller dynamiske menuer om ikke der skulle være en
forklaring.

Kiggede lige og fandt det:
<http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=incuden>

se under dynamisk include i asp.

Den interne asp kode (og nu også php kode:) i hjemmesideskolen.dk er en
anelse anderledes, da der bruges en select case i stedet for if.

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 29-11-09 22:56

Det har været en sand fornøjelse at læse jeres svar og kommentarer. Jeg har
lært mindst 2 ting.

For det første fik Rune lukket mine øjne op for hvordan man kan hoppe ind og
ud af asp i en if_then_else-sætning.

Og så gav Stig svaret på mit oprindelige spørgsmål: Hvad er den korrekte
syntaks for Response.Include? Det er Server.Execute

Men jeg lærte en masse undervejs. Så tak til alle. Det har været meget
lærerigt for mig.