Andet multimedie
bentjuul 3670
OT: rensning af ruller i printer?
Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-09 11:01

Beklager - men ekspertisen sidder jo i disse grupper

Jeg har en fire/fem år gammel KonicaMinolta 2350 farvelaserprinter, og
jeg tror, den ikke eksisterer mere.

Det er ikke så længe siden, jeg installerede nye tonere.

Jeg bruger den ikke særlig meget, og den trykker fremragende - men de
seneste to udskrifter har set underlige ud.

Tekst og billede på øverste trediedel af et A4 ark gengives flot, men på
den nederste femtedel af papirarket gentages teksten fra trykket øverst
- men _meget_ svagt og holdt i grå/sort - det ser ud som om teksten er
smittet af på rullerne og derfor opfører sig som trækpapir og "smitter"
af.

Er det kendt? Kan man rense gummiruller? Skal tonerne rystes? Skal
indmaden trykpustes?

Den har trykt 6936 på det nye tonersæt(medmindre sammentællingen også
inkluderer det første tonersæt?).

På forhånd tak...

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-09 11:14

> Beklager - men ekspertisen sidder jo i disse grupper
>
> Jeg har en fire/fem år gammel KonicaMinolta 2350 farvelaserprinter, og
> jeg tror, den ikke eksisterer mere.

nej, men det er faktisk en udemærket sag .. den er stor og grim og
bygget som en tank ...

> [...]
> - men _meget_ svagt og holdt i grå/sort - det ser ud som om teksten er
> smittet af på rullerne og derfor opfører sig som trækpapir og "smitter"

Det kan være slidt OPC drum, transfer belt el. lign. OPC drum er en
sliddel som du kan skifte selv .. koster ca. 1300,-

Den ser sådan ud:

<http://www.superwarehouse.com/images/products/km_1710520001.jpg>

og hvis du kan komme til at lure på den og se om den ser snavnset ridset
ud ?

transferbelt er en lidt mere kompliceret sag at rense og skifte.

> Er det kendt? Kan man rense gummiruller? Skal tonerne rystes? Skal
> indmaden trykpustes?

det sidste vil jeg fraråde ..

> Den har trykt 6936 på det nye tonersæt(medmindre sammentællingen også
> inkluderer det første tonersæt?).

tælleren er kumulativ ..

Fra : emjeppesen

Dato : 28-11-09 11:37

Thomas von Hassel skrev:

>Det kan være slidt OPC drum, transfer belt el. lign. OPC drum er en
>sliddel som du kan skifte selv .. koster ca. 1300,-

Man kan få en ny farvelaserprinter for 1600 og 2000 hos Hp, så det
lyder fjollet at reparere på den gamle svend.

Hilsen emj

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-09 13:22

emjeppesen <emj@> wrote:

> Man kan få en ny farvelaserprinter for 1600 og 2000 hos Hp, så det
> lyder fjollet at reparere på den gamle svend.

måske .. men ikke særlig miljøvenligt at købe en helt ny printer hver
gang en sliddel går ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-09 15:49

Thomas von Hassel skrev:

> måske .. men ikke særlig miljøvenligt at købe en helt ny printer hver
> gang en sliddel går ...

Hvis man nu køber en der bruger mærkbart mindre strøm?

Der er nogen af de gode gamle printere der ikke er gode til at gå i tomgang.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-09 15:51

> Hvis man nu køber en der bruger mærkbart mindre strøm?
>
> Der er nogen af de gode gamle printere der ikke er gode til at gå i tomgang.

godf point ... men en 2350 er ikke så slem ...

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-09 17:10

> Hvis man nu køber en der bruger mærkbart mindre strøm?

> Der er nogen af de gode gamle printere der ikke er gode til at gå i tomgang.

Så gammel er min trykmaskine ikke.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-09 17:24

Morten Lind skrev:

> Så gammel er min trykmaskine ikke.

Og du har LIGE købt nyt bly til den, og så kan det jo ikke betale sig? :D

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-09 17:52

> Og du har LIGE købt nyt bly til den, og så kan det jo ikke betale sig? :D

Igen i det lystige hjørne?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-11-09 10:04

Morten Lind skrev:

> Igen i det lystige hjørne?

Jamen, det er jo ikke usandsynligt når det nu er dig. Du nænner jo ikke
at smide ting ud :)

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-09 11:06

> Jamen, det er jo ikke usandsynligt når det nu er dig. Du nænner jo ikke
> at smide ting ud :)

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-09 13:29

emjeppesen <emj@> wrote:

> Man kan få en ny farvelaserprinter for 1600 og 2000 hos Hp, så det
> lyder fjollet at reparere på den gamle svend.
>
> Hilsen emj

Jo, det ved jeg, men det skal være en PS(min. 3)- og netværksprinter med
mindst 225 skrifter og mindst 128 MB RAM installeret, og så er HP ligeså
dyr

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-09 13:40

> Det kan være slidt OPC drum, transfer belt el. lign. OPC drum er en
> sliddel som du kan skifte selv .. koster ca. 1300,-

> [...]

OK - den kender jeg godt - synes egentlig, den skulle hedde noget andet,
men pyt...

> og hvis du kan komme til at lure på den og se om den ser snavnset ridset
> ud ?

Prøver...

> det sidste vil jeg fraråde ..

OK - ))

> tælleren er kumulativ ..

Okay...så har den s´gu´ ikke printet meget

M., der siger tak for hjælpen...

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-11-09 21:25

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> M.
> --
> [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Nu har jeg aldrig rodet med KoncaMinolta, men arbejdet temmeligt meget (13
år) med et andet mærke af printere.
Jeg tror at du skal prøve at skrue varmesektionen ud og se om ikke den hårde
af varmevalserne er beskidt. Der sidder formentlig et lille "pad" til at
rense varmevalsen og hvis ikke maskinen kører særligt meget kunne jeg godt
forestille mig at det tører ind.
Skil varmesektionen ad, rens den hårde varmevalse med en blød klud (Gerne
gnubbe). Find omtalte rensepad og skrab det med en lineal til det igen ser
rent ud.
Saml igen og se om ikke den er færdig med at lave dobbelttryk.

Lars Hansen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-09 07:25

Lars Hansen <Lars@oland.danmark> wrote:

> [...]
> rent ud.
> Saml igen og se om ikke den er færdig med at lave dobbelttryk.

Tak skal du have. Jeg prøver

M.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-12-09 18:25

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message
> [...]
> til at rense varmevalsen og hvis ikke maskinen kører særligt meget kunne
> jeg godt forestille mig at det tører ind.

[klip]

Sidder der sådan en "pad" i de fleste laserprintere? Hvor stor er sådan en?
Spørger bare af nysgerrighed

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-12-09 21:31

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> [klip]
>
> Sidder der sådan en "pad" i de fleste laserprintere? Hvor stor er sådan

Der sidder som regel en "pad" i de fleste små printere, i de lidt større er
det en stålaksel der sidder og "renser" varmerullerne.
Sådan en "pad" er som regel lidt bredere end et A4-ark og omkring 1-2 cm på
den anden led.
Den minder mest af alt om et stykke filt der sidder klistret fast på en
lille stålplade. Kan som skrevet renses med kanten af en lineal, men pas på
ikke at rive det i stykker.

Lars Hansen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-12-09 19:17

> [...]
> Den minder mest af alt om et stykke filt der sidder klistret fast på en
> lille stålplade. Kan som skrevet renses med kanten af en lineal, men pas

Hej Lars.

Tak for dit gode svar