Boxbe.com - scam eller spam?
Fra : Optimus Prime

Dato : 26-11-09 09:28

Jeg får flere og flere mails retur på (fra min mailingliste), med
følgende tekst (personlige oplysninger erstattet med ...):
===============
Hello ....,
You just sent me an email about ".......".
I'll be more likely to see your email and future messages if you are on
my priority Guest List.
Click here to be put on my Guest List
Thank you,
About this Notice
This courtesy notice is part of a free service to make email more
reliable and useful. Boxbe (www.boxbe.com) uses your existing social
network and that of your friends to keep your inbox clean and make sure
you receive email from people who matter to you.

Say Goodbye to Email Overload
www.boxbe.com
===============

Hvis jeg kigger på boxbe.com ser det jo selvfølgelig ud som om det er et
vidundermiddel mod spam, men googler jeg giver det et lidt mere blandet
indtryk - men hvad siger gruppens eksperter?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-09 09:59

Optimus Prime skrev:

> Hvis jeg kigger på boxbe.com ser det jo selvfølgelig ud som om det er et
> vidundermiddel mod spam, men googler jeg giver det et lidt mere blandet
> indtryk - men hvad siger gruppens eksperter?

Jeg sletter alt hvad der kommer uopfordret til mig medmindre jeg
kender afsenderadressen og kan se at der ikke kan være virus
eller anden skadelig kode i indholdet.

Du skal indstille dig på at scam og spam i højere og højere grad
efterligner ægte mails. Hvis du vil undersøge alting til bunds,
kan du aldrig bestille andet.

--
Bertel

Fra : Optimus Prime

Dato : 26-11-09 11:41

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
>
> Du skal indstille dig på at scam og spam i højere og højere grad
> efterligner ægte mails. Hvis du vil undersøge alting til bunds,

Ja det bliver sværere og sværer at gennemskue tingene synes jeg... Se i
øvrigt mine kommentarer til Philip

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-11-09 10:34

Optimus Prime skrev:

> Hello ....,
> You just sent me an email about ".......".

Allerede her ringer mine alarmklokker.
Jeg forventer ikke engelsksprogede svar på mails som jeg har skrevet på
dansk. Og returnerede mails der ikke kunne afleveres, forventer jeg
kommer fra enten min egen eller modtagerens internet- eller mailudbyder.

> Hvis jeg kigger på boxbe.com ser det jo selvfølgelig ud som om det er et
> vidundermiddel mod spam, men googler jeg giver det et lidt mere blandet
> indtryk - men hvad siger gruppens eksperter?

At det kun kan være spam, alene af den grund at det kommer uopfordret.
Jeg ser kun sjældent den slags mails, måske fordi spamfiltrene hos mine
udbydere når at fange det.
Fanges det ikke, sletter jeg det uden at læse det først.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Optimus Prime

Dato : 26-11-09 11:40

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
> dansk. Og returnerede mails der ikke kunne afleveres, forventer jeg
> kommer fra enten min egen eller modtagerens internet- eller mailudbyder.

Der er tale om et svar på en mail jeg har sendt til modtager (på en
****@adr.dk adresse)

Svaret kommer fra noreply@boxbe.com og der følger en details.txt med som
normalt:
=========
"Reporting-MTA: dns; boxbe.com
Remote-MTA: dns; yahoo.com
Action: failed
Arrival-Date: Tue, 24 Nov 2009 02:47:39 -0800 (PST)

Final-Recipient: rfc822; ******@gmail.com
Diagnostic-Code: X-Boxbe-Notice; Sender not pre-approved, delivered to
low priority folder. Follow instructions in above notice
========

Som jeg opfatter det, ser det ud til den oprindelige modtager
videresender sine mails til pågældende gmail adresse, som så er
"beskyttet" af det boxbe filter

> [...]
> udbydere når at fange det.
> Fanges det ikke, sletter jeg det uden at læse det først.

Der findes jo masser af lignende "filtre" man kan abonnere på - jeg
prøver bare at finde frem til om boxbe er den ægte vare eller et scam i
fåreklæder...

jeg sidder jo lidt på den modsatte side af bordet - vi udsender
reklamemails (til folk som har accepteret at modtage disse) og har
derfor en kommerciel interesse i vores mails når frem til de modtagere
som ønsker det.
Dette inkluderer så desværre at skulle skelne mellem skidt og kanel mht.
smarte spamfiltre - der er jo penge i spam, hvad enten man udsender det
eller forsøger at værne folk mod det... og det rammer så desværre af og
til den branche som benytter mailinglister i kommercielt øjemed

Fra : Jens Jensen

Dato : 26-11-09 13:36

Optimus Prime skrev, Den 26-11-2009 11:39:
> Diagnostic-Code: X-Boxbe-Notice; Sender not pre-approved, delivered to
> low priority folder. Follow instructions in above notice

Mailen bliver lagt i en folder med lavt prioriterede mails, fordi
afsender ikke er forhåndsgodkendt. Så må det være op til modtageren at
bestemme, om afsenderen skal godkendes og derved få lagt sine mails i
den normale indbakke.

Fra : Optimus Prime

Dato : 27-11-09 08:39

Jens Jensen skrev:
> [...]
> afsender ikke er forhåndsgodkendt. Så må det være op til modtageren at
> bestemme, om afsenderen skal godkendes og derved få lagt sine mails i

Ja så langt er jeg med... spørgsmålet er bare om boxbe er en af de
reelle - eller en af de tvivlsomme... Der er lidt delte meninger på nettet

Fra : Jens Jensen

Dato : 27-11-09 13:38

Optimus Prime skrev, Den 27-11-2009 08:38:
> Ja så langt er jeg med... spørgsmålet er bare om boxbe er en af de
> reelle - eller en af de tvivlsomme... Der er lidt delte meninger på nettet

Jeg kan ikke se, hvilken betydning, det har for dig som afsender, når vi
er enige om, at det bør være modtageren, som bestemmer, om afsenderen
skal opprioriteres til whitelisten.

Fra : Optimus Prime

Dato : 30-11-09 08:50

Jens Jensen skrev:
> Jeg kan ikke se, hvilken betydning, det har for dig som afsender, når vi
> er enige om, at det bør være modtageren, som bestemmer, om afsenderen
> skal opprioriteres til whitelisten.

Vi er helt enige om det er modtageren der bør vælge det; men der findes
(kommercielle) udbydere af 3. part "filtre", som forsøger at begrænse
spam - fx ved at kræve en aktiv handling fra afsender for at udlukke
fuldt automatiserede afsendere - som mange spamafsendere benytter.

Jeg har en (kommerciel) interesse i modtagere får mine mails, så det er
naturligvis vigtig for forretningen at jeg ikke opfattes som afsender af
spam - og omvendt har jeg ikke lyst til at bekræfte min afsenderadresse
til et spamnetværk forklædt som føromtalte 3. part filtre... Derfor