forsørgelsesberettiget i andet sogn/by
Fra : Ukendt

Dato : 26-11-09 09:25

..
Jeg er helt ny inden for dette felt, men kan allerede forstå, hvad det er
der gør arbejdet så spændende.
Jeg foretog et par "hurtige" opslag i akrivalieronline.
(Sikke dog noget skrammel at arbejde med - er det altid så langsomt og
umuligt?)

Nåh:
I en kirkebog står der i kommentarfeltet om en af mine formødre, at hun er
anerkendt forsørgelsesberettiget efter sit fyldte 18de år i et andet sogn/by
jvnf en skrivelse fra byrådet 7 marts 1884.

Faderen er udlagt - eneste oplysninger er navn og arbejdssted. Arbejdsstedet
er i ovennævnte andet sogn.

Hvordan var praksis omkring 1884 for børn født uden for ægteskab -
Var de automatisk på fattigydelse eller skyldes dette at sognet ville
fraskrive sig en evt. fremtidig forsørgelsespligt, når nu "synderen" kommer
fra et andet sogn?
Kan jeg regne med at faderen er fra sognet - eller?

Og så et spørgsmål mere:
Alle disse scannede kirkebøger, som er så umulige at hente online - er der
nogen, der har gjort sig den ulejlighed at hente dem alle og udgivet dem på
cd?
For nogles vedkommende mangler indscanningen af dele af bøgerne - fx fødte -
er eneste vej så en tur på landsarkivet?

Jeg beklager hvis spørgsmålene er alt for elementære.

Med venlig hilsen,

Leopold

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-09 11:15

Jeg fletter mine svar ind i dine spørgsmål:

"Firstname Lastname" <None> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg foretog et par "hurtige" opslag i akrivalieronline.
> (Sikke dog noget skrammel at arbejde med - er det altid så langsomt og

Når du har besøgt en side, gemmer billedfilen sig i Documents and settings -
User - .LAviewer. Derfra hentes de hurtigt igen, når du vil besøge samme
side igen. Iøvrigt kan det betale sig at tømme dette lager med mellemrum.
Ellers afgør din pc, hvor hurtigt du henter siderne første gang. Men vær
glad for datamængden; de først indscannede filer er kun i sort-hvid, ikke
gråtoner og ofte meget vanskelige at læse.

> [...]
> Var de automatisk på fattigydelse eller skyldes dette at sognet ville
> fraskrive sig en evt. fremtidig forsørgelsespligt, når nu "synderen"

Forsørgelsen påhvilede det sogn, hvor barnet var undfanget; derfor finder du
oplysninger om, hvor moderen opholdt sig på 10-månedersdagen før fødslen.
> Kan jeg regne med at faderen er fra sognet - eller?

Man kan ikke regne med mænd, når det drejer sig om børnepenge. Han kan have
været tjenestekarl og sørget for at skifte til næste skiftedag, så han kunne
forsvinde. Hvis moderen har oplyst faderens navn, vil sognet forsøge at få
ham til at betale. Du kan evt. følge ham i lægdsrullerne.

> [...]
> nogen, der har gjort sig den ulejlighed at hente dem alle og udgivet dem

Det er ikke tilladt. De kirkebøger,du finder rundt omkring, stammer fra
folks egen digitale kopiering - og der er selvfølgelig ok.

> For nogles vedkommende mangler indscanningen af dele af bøgerne - fx
> fødte - er eneste vej så en tur på landsarkivet?

Du skal kende adgangsfristen for fødsel, vielsen og død - brug søgefeltet
øv. th. på www.sa.dk - søgeord: kirkebøger
Desuden skal kirkebogen være fuldskrevet, før man lægger filmningen af den
ud på AO. I små sogne kan det tage lang tid. Alternativet er at opsøge det
relevante landsarkiv og se i originalen. Men pas på: kirkebøgerne kan være
udtaget til filmning, så det vil være en god ide at finde ud af, om de
overhovedet er 'hjemme'.

> Jeg beklager hvis spørgsmålene er alt for elementære.

Vi skal alle begynde et sted; men lån en bog om slægtsforskning på
biblioteket; de berører allesammen det, du spørger om. Og husk at gemme dine
fund, med alle kildeoplysninger. På et tidspunkt kan du ikke huske, hvor du
ved hvad fra og kommer i tvivl, om du har fortolket, skrevet rigtigt. Så er
det surt, hvis man skal begynde forfra.
Systematik i notetagning støttes af et slægtsforskningsprogram, der kan
eksportere GedCom-Filer.

> Med venlig hilsen,

Inger

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-11-09 15:17

> (Sikke dog noget skrammel at arbejde med - er det altid så langsomt og
> umuligt?)

------------
Det forstår jeg ikke, jeg har lige tjekket, og det tager kun få sekunder før
kirkebogssiden står på min skærm.
Men som Inger rigtignok skriver: Tøm mappen .laviewer.

Når du kommer ind på en stribe sider: I Indstillinger Begræns Cachstørrelsen
til 11 MB eller kun lidt mere.
I den rækkefølge du henter sider, bliver de ældste sider slettet auomatisk.
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-09 15:26

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Cachstørrelsen til 11 MB eller kun lidt mere.
> I den rækkefølge du henter sider, bliver de ældste sider slettet

Hej Flemming og Inger
Jeg har sat cache-støtrrelsen til ubegrænset - der er rigeligt plads på
harddisken.
dernæst oplever jg at næsten uanset hvad jeg klikker på, så står den gult i
nogle få sekunder for dernæst at blive sort - af og til sker der så
pludselig noget og en af siderne (har kun klikket på 2-3) bliver grøn.
Da jeg ikke ved hvor bogen skifter mellem de forskellige år er det lidt
"trial and error" - så det tager en krig at hente noget - og at finde det
rigtige.
det er nok bare mig, der synes det er noget juks, men men jeg er faktisk
ikke imponeret over hastigheden

Men tak for svarene til jer begge - jeg vil prøve at sætte pc'en anderledes.

Med venlig hilsen, Leopold

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-11-09 09:59

> [...]
> ikke imponeret over hastigheden
>
> Men tak for svarene til jer begge - jeg vil prøve at sætte pc'en

-------------------------
Hej Leopold.
Jo, også jeg har rigelig plads på min HD, men tænk på at hvergang du åbner/
lukker maskinen skal hvert eneste billede i mappen .Laviewer registreres og
det sinker/sløver computeren enormt.
Mange af disse billeder er af .tif typen, det gør det ikke bedre.
Også jeg hoppede på limpinden og tænkte at jeg havde rigelig plads, men blev
klogere.
Selv om det kan tage nogle sekunder at hente et billede er det trods alt
hurtigere og billigere end at skulle med bus fra Skagen til Hovedstaden . .
..
Kan det tænkes der er noget galt med din forbindelse?
Jeg oplevede også en masse kvaler, og efter at have revet det meste af håret
af, fandt jeg ud af at der var trængt vand ind i mit kabel ude ved vejen, så
jeg måtte igang med spaden . . )
Nu kører det i olie - - -
God jagt på anerne.
Flemming Svendsen - 4220

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-09 14:30

Hej igen Flemming
Tak for kommentaren.
Jeg har sat PCen anderledes op nu -
Jeg bruger den til mange ting - bl.a. også arbejde med fjernopkobling og
oplever "ingen problemer" med opkoblinger andre steder.
Jeg sidder bare nogle få meter fra routeren - og alle andre ting kører
upåklageligt, men jeg har stadig klumper på dette.
Nåh, jeg er nok bare fr utålmodig - og der kan jo være andre som forsøger at
henet det samme.

Vi har i familien to gamle slægtsbøger - den ene er startet med et par -
hvorefter alle efterkommere er listet - samtlige børn og alle deres afkom i
forskellige linjer.
Den anden går baglæns.
Den starter med en række familiemedlemmer - søskende og arbejder sig
baglæns - men kun nutidige fætre og kusiner er med - det er som om man blot
har søgt at se hvor langt tibbage man kunne søge.
Er det en diskussion der er oppe - hvad er egentlig mest "korrekt" -
udbredt?

MVH L

Fra : Finn

Dato : 27-11-09 16:16

Hej Leopold

Kan foreslå du henter og bruger AO Værktøjer
Med de værktøjer kan du hente hele sogne, når der er "stille" på AO-online
Eller hvis du skal ind og se et sogn igen efter du har set på det en gang
før, så er det kopi på din egen pc du ser på.

Kan hentes på http://utilis.dk/main/

Mvh Finn, 4220