Nørrebrogades passage
Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 24-11-09 16:31

I forbindelse med noget slægtsforskning er jeg stødt på adressen
Nørrebrogades Passage 6 i København. Årstallet er 1894.
Er der nogen her i gruppen, der ved, hvor den passage lå/ligger?
------
Svend-Erik Lindberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-11-09 17:24

Svend-Erik Lindberg skrev:

> I forbindelse med noget slægtsforskning er jeg stødt
> på adressen Nørrebrogades Passage 6 i København. Årstallet er
> 1894. Er der nogen her i gruppen, der ved,
> hvor den passage lå/ligger? ------

Jeg ved det ikke, men tænkte på om det kunne være
et alternativt navn på "Nørrebrostræde", som netop var
en passage mellem Stengade og Nørrebrogade i
slutningen af 1800-tallet.

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 26-11-09 10:00

> [...]
> et alternativt navn på "Nørrebrostræde", som netop var
> en passage mellem Stengade og Nørrebrogade i

Tak for tippet. Det lyder sandsynligt. Personen, der boede på adressen i
1894, er dog ikke anført i folketællingerne fra 1890 og 1901, - og FT1895
ligger desværre ikke på AO, så jeg må en tur på arkivet.

---
Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-11-09 09:58

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> adressen i 1894, er dog ikke anført i folketællingerne fra 1890 og
> 1901, - og FT1895 ligger desværre ikke på AO, så jeg må en tur på

Jeg ville da også prøve Nørrebro Lokalhistoriske Forening og Arkiv, men
det har du vel gjort?
http://www.noerrebrolokalhistorie.dk/

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 27-11-09 16:14

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville da også prøve Nørrebro Lokalhistoriske Forening og Arkiv, men
> det har du vel gjort?
> http://www.noerrebrolokalhistorie.dk/
>
> --
> Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Næh, så langt er jeg ikke kommet. Men det er selvfølgelig en oplagt
mulighed. Tak for linket, Jørgen.

----
Svend-Erik

Fra : Jep

Dato : 28-11-09 12:56

Ingen bud herfra på placeringen, men et par gamle Trap kort fra 1879 viser
det unavngivne stræde fra "Nørrebrovej" ned til Stengade.
Per

http://stormp.kk.dk/rhb/6th.htm

http://stormp.kk.dk/rhb/trap_1879.htm#Oversigtskort

Fra : Hbj

Dato : 28-11-09 13:36

Hi.

I "København Før og Nu" (1950 udgaven) bind 5, side 146, er det lille
stykke mellem Stengade og Nørrebrogade benævnt "Nørrebrostræde".
Der er også et par foto's fra strædet.
Hilsen
Henning Jensen

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 29-11-09 10:37

> I "København Før og Nu" (1950 udgaven) bind 5, side 146, er det lille
> stykke mellem Stengade og Nørrebrogade benævnt "Nørrebrostræde".
> [...]

Det ser ud til, at Nørrebrostræde er godt dokumenteret på flere sider på
nettet og også i "København Før og Nu" (som jeg lige har kigget i). Desværre
er der ingen steder man bruger den eventuelt alternative betegnelse
"Nørrebrogades Passage".
Tak for alle bidragene. Jeg kommer med en tilbagemelding, hvis jeg finder ud
af om Nørrebrostræde = Nørrebrogades Passage.

---
Svend-Erik