Data i textarea
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 19-11-09 12:22

Følgende er osse lagt ind i eksperten.dk.

Jeg kopierer fra en webside ind i en <textarea> og herfra føres data
videre med POST-method.

Når jeg paster ind i min <textarea> vises de forskellige tags ikke, men
jeg er overbevist om at de ligger der, idet de kommer med når jeg paster
det ind i OO-Writer eller Word.

Når jeg submitter er det kun den rene tekst uden tags jeg får overført.

Løsningen kunne være noget med onchange eller onsubmit og så behandle
indholdet inden submitten bliver effektueret. Jeg forestiller mig noget
med at replace "<" med "[", og så replace tilbage der hvor jeg skal
bruge det.

Jeg er ingen ørn i java, så er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?
Vagn Kofoed

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-11-09 16:29

Vagn Kofoed skrev:

> Når jeg paster ind i min <textarea> vises de forskellige tags ikke, men
> jeg er overbevist om at de ligger der, idet de kommer med når jeg paster
> det ind i OO-Writer eller Word.

Der er samme forskel på at paste ind i et <textarea> og OO-Writer/Word
som der er på at paste ind i Notepad og OO-Writer/Word.
Tekstformateringen kommer *ikke* med.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-11-09 16:55

Philip Nunnegaard skrev den 19-11-2009:

> Der er samme forskel på at paste ind i et <textarea> og OO-Writer/Word som
> der er på at paste ind i Notepad og OO-Writer/Word. Tekstformateringen kommer
> *ikke* med.

textareaet fjerner < og >, og vist også visse andre. Du kan erstatte
dem med entities - &lt; og &gt;, og du bør også erstatte andre, som
f.eks. enkeltsående (ikke del af entities) & med &amp;.

Du skal lave en knap eller lignede, der kan paste i textareaet - men
inden den gør det, fortage de fonødne erstatninger.
I gamle dage kunne man bruge onpaste, der så kaldte paste(). Men de er
ikke med i definitionerne, så det er ikke sikkert det virker mere - og
slet ikke i alle browsere.
M$ har dem stadig med, så det burde virke i IE.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-11-09 17:09

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> slet ikke i alle browsere.
> M$ har dem stadig med, så det burde virke i IE.

Jeg har en fornemmelse af at vi forstår trådstarters spørgsmål forskelligt.
Jeg går i øvrigt ud fra at dit svar er til ham, og ikke til mig.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-11-09 20:00

Den 19-11-2009, skrev Philip Nunnegaard:

> Jeg har en fornemmelse af at vi forstår trådstarters spørgsmål forskelligt.
> Jeg går i øvrigt ud fra at dit svar er til ham, og ikke til mig.

Rigtigt - svaret var til Vagn.

Hvis der er kopieret koder med, ligger de i clipboardet.
Og det går jeg ud fra, da de vel ellers ikke vil optræde når teksten
pastes andre steder.
Men de fjernes når der pastes til textareaet, fordi sådan nogle ikke
kan have tags i teksten. Men man kan vist godt skrive dem selv.

Testede lige - og man kan godt paste tags til textareas, så det er ikke
derfor.
Så umiddelbart er de ønskede tags ikke med i den kopierede tekst. På
trods af vagns overbevisning. Prøv at paste teksten til en simpel tekst
editor, og se om de er der.
Hvis man kopierer direkte fra en browser, får man vist normalt kun
teksten, og ikke tags med. For at få det skal man i lidekoden.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-09 20:44

Birger Sørensen wrote:

> Men de fjernes når der pastes til textareaet, fordi sådan nogle ikke
> kan have tags i teksten.

Jeg Googlede lidt, og fandt denne her:
<http://e-huned.com/2009/01/05/429/>
Jeg har ikke selv prøvet det, men det lyder som om det er muligt at
bibeholde 'formatteringen' ved at gå via en iframe.

Det kan være man skulle prøve det - "Maybe we can use it in another afsnit".

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-11-09 20:57

Stig Johansen skrev:

> Jeg Googlede lidt, og fandt denne her:
> <http://e-huned.com/2009/01/05/429/>
> Jeg har ikke selv prøvet det, men det lyder som om det er muligt at
> bibeholde 'formatteringen' ved at gå via en iframe.

Det ligner lidt en slags WYSIWYG-editor.
Når man kopierer over i en WYSIWYG-editor i en web-formular, giver det
gerne samme resultat som ved kopiering over i f.eks. Word; Taggene
kommer med.

Så det er nok det samme her.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-11-09 21:05

Philip Nunnegaard skrev:

> Når man kopierer over i en WYSIWYG-editor i en web-formular, giver det
> gerne samme resultat som ved kopiering over i f.eks. Word; Taggene
> kommer med.

Og jeg kan tilføje at det er der kommet mange sjove resultater ud af i
diverse fora og blogs på nettet. Kigger man i kildekoden, er der røget
en del inline-css-ting ind som mest af alt ligner noget som
Microsoft-applikationer smider end. Husker ikke præcise syntakser, men
noget a la

Når folk undrer sig over hvordan man bærer sig ad med at undgå de sjove
formateringer, er svaret gerne netop at kopiere det over i Notepad først
og derefter over i formularen, hvis man ikke ønsker formateringen med.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-09 22:47

Philip Nunnegaard wrote:

Jeg er rimelig sikker på det kommer fra den oprindelige kildekode, men det
vist også det du mener.

Jeg fandt ud af, at FF understøtter redigerbare div's, og lavede et eksempel
her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/paste.textarea.html>
Her kan du se hvad serveren modtager hvis du copy paster html over.

De data der ligger under request.form - som vist hedder $post i PHP.

> Når folk undrer sig over hvordan man bærer sig ad med at undgå de sjove
> formateringer, er svaret gerne netop at kopiere det over i Notepad først
> og derefter over i formularen, hvis man ikke ønsker formateringen med.

Ja, det bruger jeg også selv af og til, men det er jo det samme som at paste
i en textarea, og det er ikke det OP vil.

Hvis man vil lave en 'renseknap', kan jeg forestille mig, at man kan læse
innetText/textContent ud i en variabel, og indlæse den med innerHTML, men
så ryger der nok nogle linieskift.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-09 03:02

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message

> [...]
> en del inline-css-ting ind som mest af alt ligner noget som
> Microsoft-applikationer smider end. Husker ikke præcise syntakser, men

Jeg er ved at have en lavpraktisk 'html textarea' klar med de mest banale
formatteringer.

Og her er det den indbyggede editor, der genererer disse sjove resultater,
som nok er det samme du har set.

Jeg har lavet en tekst i hhv. IE6 og FF3, og lavet lidt bold,italic,farve og
liste - her er resultatet:
fra IE6 (hold fast):
<P>Dette er en test af <STRONG>bold</STRONG>.</P>
<P>og <U>underline</U> eller <EM>italic</EM>.</P>
<P>det kan også være en&nbsp;<FONT
color=blue><STRONG><EM><U>blå</U></EM></STRONG></FONT> liste:</P>
<UL>
<LI>1</LI>
<LI>2</LI>
<LI>3</LI></UL>
<P>&nbsp;</P>
<P>&nbsp;</P>
Fra FF:
style="color: blue; font-weight: bold; font-style: italic; text-decoration:
underline;">blå</span>

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-09 05:47

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> en del inline-css-ting ind som mest af alt ligner noget som
> Microsoft-applikationer smider end. Husker ikke præcise syntakser, men

Lige en kort update.
Det viser sig, at man kan styre formatteringen vha en kommando styleWithCSS,
der anfører på hvilken måde editoren genererer html'et.

I mit test eksempel har jeg lavet en toogle, ctrl+alt+s, der skifter typen.

Det kunne være man skulle kigge på det resulterende html, og 'vælge side'.

Stig Johansen

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 19-11-09 21:08

Stig Johansen skrev:
> [...]
> bibeholde 'formatteringen' ved at gå via en iframe.
>
> Det kan være man skulle prøve det - "Maybe we can use it in another afsnit".

Ser ud til at være noget af det jeg skal bruge. Jeg kigger på den.

Vagn

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-09 21:41

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message
> Det kan være man skulle prøve det - "Maybe we can use it in another
afsnit".

Det ku man godt:
http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/paste.textarea.html
(kun testet i FF)

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 19-11-09 22:34

Stig Johansen skrev:
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message
> [...]
Virkelig fantastisk! Og så har du lavet noget helt andet kode uden
"prototype". Det er lige den jeg skal bruge.

Imponerende test harness du har på
"http://w-o-p-r.dk/tips/asp/aspinfo.asp". Den er kommet ind i mine super
bogmærker.

1000 tak
Vagn

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-09 23:45

Vagn Kofoed wrote:

> Virkelig fantastisk! Og så har du lavet noget helt andet kode uden
> "prototype". Det er lige den jeg skal bruge.

Jeg kom i tanke om, at jeg godt selv kan bruge det i noget andet, og jeg
gider ikke slæbe rundt på de der 'prototype' osv, blot for at lave en lille
smule.

Som du er inde på, skal man nok lave noget replace af <> til [], eller man
så man ikke risikerere at blive misbrugt.

For mit vedkommende har jeg kun brug for lidt primitiv markup,
bold/italics/underline, og måske noget font størrelse, så måske lægger jeg
det ind i det her test html.

Men først fjerner jeg iframen, da den nok ikke er nødvendig alligevel.

Stig Johansen

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 20-11-09 09:16

Stig Johansen skrev:

> [...]
> det ind i det her test html.
>
> Men først fjerner jeg iframen, da den nok ikke er nødvendig alligevel.

Kære Stig

Jeg følger med i det du laver på dit link.

Mit største problem med din metode er at et hidden felt tilsyneladende
kun kan indeholde omkring 1,5 KB. Mit behov ligger oppe i nærheden af
0,5 MB. Er der mulighed for at manipulere hidden-felt lissom iframen?
Eller kan man gemme det hele i en fil eller cookie fra java?

Det jeg bruger det til er at der hver dag skal hentes ca. 50 artikler
fra Infomedia, som skal formatteres på en speciel måde. Hidtil har vi
klaret det ved at sætte det ind i OO eller Word og gemme det som HTML.
Filen tog jeg ind på efterfølgende side og dannede output som det skulle
være. Hvis dette kan lykkes kan vi spare omkring 5-6 minutter og, ikke
mindst, en masse fejlmuligheder.

Vagn

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-09 12:54

Vagn Kofoed wrote:

> Jeg følger med i det du laver på dit link.
>
> Mit største problem med din metode er at et hidden felt tilsyneladende
> kun kan indeholde omkring 1,5 KB.

Den 1. version jeg lavede kørte med en GET.

Principielt er der ikke nogen(teknisk) begrænsning, men i tidernes morgen er
det blevet misbrugt til bla. DDoS attacks, så de fleste browsere/servere
lægger en begrænsning.

Det er forskelligt fra produkt til produkt, men ligger mellem 512B og 2048B
- tror jeg nok.

Jeg har efterfølgende ændret den til en POST, og har lige prøvet med 50+KB,
og der er ingen problemer (her).

Jeg er ved at skille tingene ud, så jeg kan have mange 'textareas' i en
form, så indtil videre er test formularen her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/paste.textarea.html>
på hold, for jeg er ved at raffinere det til et andet hobbyprojekt.

Men prøv om ikke du kan presse mere end de 1,5-2 KB igennem der.

Stig Johansen

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 19-11-09 21:05

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> slet ikke i alle browsere.
> M$ har dem stadig med, så det burde virke i IE.

Når jeg kopierer fra en webside og sætter det ind i en teksbehandler
(Word, OO) får jeg overskrifter, lister og alt muligt med.

Når jeg kopierer det ind i et tekstfelt, ser jeg kun den rene tekst. Det
er med vilje jeg skriver "ser", for alle tags ligger der inde - de er
bare skjulte. Som forsøg lavede jeg en kort tekst der indeholdt et tag
<gylle> og kopierede det ind og tagget forsvandt. Jeg har osse forsøgt
med regulære tags. Hvis jeg har en tekst med både <h1> og <gylle> bliver
<h1> respekteret i Word og OO, men <gylle> forsvinder. Hvis jeg derefter
gemmer som html får jeg fat i både <h1> og <gylle>. Det er muligt jeg
ser forkert, men det jeg mener er at indsætning af tekst i en <textarea>
er anderledes end at kopiere ind i en tekstorienteret tekstbehandler
f.eks Notesblok - der forsvinder al formattering for tid og evighed.

Jeg er bange for at jeg har været lidt for kortfattet i mit spørgsmål.
Det drejer som om et <textarea name='txt'>. i <form> sætter jeg en
onsubmit='tags()'. I en javarutine refererer jeg til
document.forms[0].infotxt.value (eller sådan noget lignende - det er her
hjælpen kommer ind i billedet). I java laver jeg en replace, hvor jeg
bytter "<" med "[" og her er jeg på herrens mark igen. Som jeg kan se
skal man bruge regulars til den method der hedder replace.

Har jeg udtrykt mig lidt klarere?
Vagn

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-09 22:26

Vagn Kofoed wrote:

> [...]
>
> Når jeg kopierer det ind i et tekstfelt, ser jeg kun den rene tekst. Det
> er med vilje jeg skriver "ser", for alle tags ligger der inde - de er

For lige at gøre det mere forståeligt.
Når man kopierer data ind i clipboardet, ligger det i forskellige formater.

Når du paster fra clipboardet, så er det *modtageren*, der bestemmer hvilket
format der hentes ud.

Almindelige tekst editorer, notepad m.m., henter text versionen, altså den
uformatterede - og det samme gør textarea.

Er modtageren kapabel til at hente html versionen (word f.eks.) hentes html
versionen.

Så uanset hvor meget du vender og drejer dig, så kan du aldrig paste
formatteret html direkte ind i et textarea.

Men jeg fandt ud af, at FF kan bruge en div fra og med V3.
<http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/paste.textarea.html>

Der skal sættes lidt style og overflow, men der kan du se dataene blive
sendt.

Stig Johansen

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 19-11-09 23:09

Stig Johansen skrev:

> [...]
> <http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/paste.textarea.html>
>
> Der skal sættes lidt style og overflow, men der kan du se dataene blive

Jeg tror du har ret med at det er modtageren der er afgørende. Og så
lærte jeg osse det.

Vagn

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 20-11-09 10:05

Stig Johansen skrev:
> [...]
> <http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/paste.textarea.html>
>
> Der skal sættes lidt style og overflow, men der kan du se dataene blive

Hej Stig
Nu har jeg kigget på din nye udgave, og den ser ud til at tage revl og krat.

Jeg vender tilbage
Vagn

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-09 12:59

Vagn Kofoed wrote:

> Hej Stig
> Nu har jeg kigget på din nye udgave, og den ser ud til at tage revl og
> krat.

Har lige svaret i et andet indlæg, så måske er det ok?

Mht. 'nye udgaver', så har jeg ændret en del, men i den nuværende version,
kan du bruge(hvis det virker):
ctrl+alt samt:
b = bold
i = italics
u = underline
c = color
l = (unordered) liste

Stig Johansen

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 20-11-09 14:32

Stig Johansen skrev:

> [...]
> <http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/paste.textarea.html>
>
> Der skal sættes lidt style og overflow, men der kan du se dataene blive

Kære Stig

Nu er det lykkedes mig at overføre små 53KB og jeg kan formattere og
massere som jeg vil.

Jeg kan ikke rigtig få den første boks til at virke, men det er vist
fordi jeg har lavet kludder under kopieringen.

Da der nu har været så mange kloge inde over får jeg lyst til at fyre et
fuldstændigt OT spørgsmål af: Jeg har fået fortalt at IE8 kan respektere
<canvas> tag. Passer det?

1K tak for hjælp og belæring - osse til andre deltagende.

Vagn Kofoed

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-09 15:18

"Vagn Kofoed" <vagn.kofoed@gmail.com> wrote in message

dette er skrevet i OE, som ikke kan finde ud af standarder, så:
<quote>
[...]

</quote>
Jeg har lige prøvet at klippe/klistre noget over, og der får jeg:
CONTENT_LENGTH 78425
fra den første boks, ~ 78 KB - der burde ikke være problemer med størrelsen,
og hvis der er, har det nok noget at gøre med dine opsætninger.

<quote>
Da der nu har været så mange kloge inde over får jeg lyst til at fyre et
fuldstændigt OT spørgsmål af: Jeg har fået fortalt at IE8 kan respektere
<canvas> tag. Passer det?

</quote>

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men hvis man Googler på:
IE8 canvas
så er der noget der tyder på, at den ikke understøtter det(?).

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 20-11-09 23:15

Stig Johansen skrev:
> [...]
> IE8 canvas
> så er der noget der tyder på, at den ikke understøtter det(?).

M$ havde sikkert pralet med det hvis de evnede.
Vagn

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-11-09 08:21

Vagn Kofoed formulerede spørgsmålet:

> [...]
> "<" med "[" og her er jeg på herrens mark igen. Som jeg kan se skal man bruge
> regulars til den method der hedder replace.

FYI
Nu har du vist fået set, at dit problem ligger ikke ved submit, men ved
pastingen, og den allestedsnærværende og hårdtarbejdende Stig, har
givet dig nogle forslag til løsninger. ^^
Jeg syntes nu alligevel, jeg vil kommentere lidt..
Først går jeg ud fra at du med 'java' mener 'javascript' (js). De to
har lige så meget med hinanden at gøre som havregrød og rødgrød.
Dernæst at 'regulars' betyder regular expressions (regexp forkortet).
Og så er det altså ikke et must med regexp i replace().

https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference/Global_Objects/String
https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference/Global_Objects/String/replace

Så f.eks.
str = str.replace( "<", "[");
burde erstatte alle < med [ i str
Men vær opmærksom på, at i IE erstattes kun een - der skal bruges en
løkke f.eks.
while ( str.indexOf( "<") > -1 ) {
str = str.replace( "<", "[");
}

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 20-11-09 09:19

Birger Sørensen skrev:
> [...]
> str = str.replace( "<", "[");
> burde erstatte alle < med [ i str
> Men vær opmærksom på, at i IE erstattes kun een - der skal bruges en

Det er forstået, Birger, og den med IE er husket.
Vagn

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-09 13:08

Birger Sørensen wrote:

> Nu har du vist fået set, at dit problem ligger ikke ved submit, men ved
> pastingen, og den allestedsnærværende og hårdtarbejdende Stig, har
> givet dig nogle forslag til løsninger. ^^

Hvad mener du med det, Birger :) ?
Det med rich edit features var noget jeg egentlig savnede i mit Notes
projekt, så det var af rendyrket egoisme jeg blev interesseret i løsningen.

Så den løsning jeg kigger på er til eget brug, og hvis det kan komme andre
til gode, så er det bare i orden.

> Jeg syntes nu alligevel, jeg vil kommentere lidt..

Så vil jeg også kommentere.
Det projekt/koncept jeg roder med, vil jeg gerne have til at virke, også
uden javascript, så i mit tilfælde lægger jeg stripningen af 'evil tags'
ind i serverside.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-11-09 01:15

Stig Johansen forklarede:

> [...]
> Det projekt/koncept jeg roder med, vil jeg gerne have til at virke, også
> uden javascript, så i mit tilfælde lægger jeg stripningen af 'evil tags'

Ikke andet, end at bare jeg kunne finde løsninger lige så hurtigt.. :D

Og det er fint at dele.
Kan hænde jeg låner lidt fra det også - når der bliver tid.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-09 05:20

Birger Sørensen wrote:

> Ikke andet, end at bare jeg kunne finde løsninger lige så hurtigt.. :D

Det er jeg sikker på du kan, hvis du bliver bidt/interesseret i en løsning.

> Kan hænde jeg låner lidt fra det også - når der bliver tid.

Jeg har lavet en lille smule om i det (i notes) i forhold til eksemplet, da
jeg gerne vil have det til at virke uden javascript også.

Det er ikke så vigtigt, men det kræver ikke den store ledvogter eksamen.

Så i stedet for en hidden input, kører jeg med et textarea, og en div til
rettelser.

I CSS'en er div sat til display:none, og hvis javascript er enabled, bytter
jeg rundt, så textarea bliver til :none, og div'en vises.

Programmæssigt udskriver jeg data til textarea(som så indeholder html), og
via javascript kopier jeg value over i div'en innerhtml.

I submit handleren kopieres modsat, så data sendes fra textareaet som
normalt.

Det med utf-8 tror jeg nok jeg har fundet ud af, men laver lige en post
i .html.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-11-09 02:33

On 20 Nov., 08:20, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> str = str.replace( "<", "[");
> burde erstatte alle < med [ i str
> Men vær opmærksom på, at i IE erstattes kun een - der skal bruges en

Jeg troerde global (g) var en standard for regexp som for javascript
replace. Så er IE helt klart gået galt i byen, hvis den ikke forstår
det.

Det gælder også 8eren?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-11-09 11:35

Rune Jensen har bragt dette til os:
> On 20 Nov., 08:20, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
8X

> Jeg troerde global (g) var en standard for regexp som for javascript
> replace. Så er IE helt klart gået galt i byen, hvis den ikke forstår
> [...]

Jeg ved faktisk ikke hvordan 8'eren (eller IE i almindelighed) ter sig
med regexp - jeg holder mig helst fra det.
Men anvender man kun strenge som ovenstående, går det også galt 8'eren.
(str = str.replace( "/</g", "["); skulle vist så kunne gøre det i det
aktuelle eksempel - men det er ikke altid, man lige kan få, eller har
lyst til, at erstatte sine strenge med regexp)

Kan ikke lige huske det specifikt, men havde noget bøvl, og endte med
at slå det op i EMCA - og IE er forkert på den, i hvert fald efter de
nyeste standarder (SURPRISE!).

M$'s egen doc
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/t0kbytzc(VS.85).aspx
kan godt læses som at alle forekomster burde erstattes - det er så min
erfaring, at det ikke er sådan klaveret spiller...

Humlen er lidt at løkken vil gøre det under alle omstændigheder. Er der
nogen, bliver de erstattet, enten på een gang (FF og de andre), eller
een ad gangen (IE).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-11-09 13:30

Vagn Kofoed skrev:

> [...]
> indholdet inden submitten bliver effektueret. Jeg forestiller mig noget
> med at replace "<" med "[", og så replace tilbage der hvor jeg skal

Prøv at kigge på TinyMCE (http://tinymce.moxiecode.com/).

Den har bl.a. en funktion, der automatisk erstatter alle textarea med
WYSIWIG-editorer.
Det er også muligt at få den til at klippe style-attributter m.v. fra,
men husk, at der stadig kan være en sikkerhedsrisiko ved at lade
brugerne selv skrive HTML-kode!

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-11-09 19:56

Jonathan Stein skrev:

> [...]
> Det er også muligt at få den til at klippe style-attributter m.v. fra,
> men husk, at der stadig kan være en sikkerhedsrisiko ved at lade

Den sikkerhedsrisiko er vel ca. den samme som hvis man ikke havde
WYSIWYG-edtoren på.

Jeg bruger i øvrigt selv TinyMCE i nogle formularer på mine sider.
Der er en del arbejde med at tilpasse den, men så spiller det også bare.

Jeg har dog overvejet om det er for stor en mundfuld at belemre
brugernes båndbredde med (det ser ud til at være en større
framework-agtig ting), så derfor læser jeg også med stor interesse Stigs
indlæg her i tråden.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-09 22:57

Philip Nunnegaard wrote:

> Den sikkerhedsrisiko er vel ca. den samme som hvis man ikke havde
> WYSIWYG-edtoren på.

Ja, der er ingen forskel på det.

> Jeg bruger i øvrigt selv TinyMCE i nogle formularer på mine sider.
> Der er en del arbejde med at tilpasse den, men så spiller det også bare.

Til det jeg vil bruge det til, er det rent overkill med sådan en 'ting'.

> [...]
> brugernes båndbredde med (det ser ud til at være en større
> framework-agtig ting), så derfor læser jeg også med stor interesse Stigs

Der kommer nok ikke så meget mere der.
Jeg har hvad jeg skal bruge, og har lavet en prøveimplementering i mit
Notes.

Her skal jeg egentlig bare bruge muligheden for at paste html i et
'textarea', men har implementeret et par enkelte muligheder for at
formattere.

Maggrunden for det skal være simpelt er, at brugeren selv kan definere
templates og databasefelter, så der kan sagtens være 5 felter på en side.

Det vil se ret dumt ud med 5xtinyMCE når rettelse gerne skulle ligne det
færdige resultat.

Bortset fra det, så ved jeg slet ikke hvordan jeg skulle kæde tingene sammen
med eks. tinyMCE.

Ud over det, så kører tinyMCE, og formentlig andre med <iframe>, som jeg
gerne ville undgå.

Det er først med V3, at Firefox har fået muligheden for at bruge andet,
eksempelvis en <div>, og spørgsmålet er, om disse 'frameworks' bliver
moderniseret, eller om koden er så uoverskuelig, så den får lov til at være
som den er.

Indtil videre har jeg observeret et par småting (i Firefox).
Det ene, som formentig er en bug, er når man højreklikker på dokumentet uden
for div'en.
Så er det som om den 'automatisk' selecter i diven, og viser en anden menu.

Den anden ting er tegnsæt, hvor der tilsyneladende sker en konvertering til
utf-8 (behind the scene) - sikkert pga javascript default kører med utf-8,
og jeg kører med iso-8859-1.

Jeg er ikke klar over hvor det præcist skete, men pludselig stod indholdet
med utf-8.

Indtil videre har jeg løst det ved specifikt at angive iso-8859-1 fra
serveren.

Som sagt ved jeg ikke 100% hvor, eller hvornår, det er opstået, men det er
en ting man skal være opmærksom på.

Jo, lige det der med tinyMCE m.v.
Det 'komplicerede' i den slags er bruger interfacet, og ikke
editeringsmulighederne som sådan.

Selv editoren er indbygget i browseren, og det eneste man skal gøre er at
udstede nogle kommandoer.

Så alle de der knapper er kun for at bygge en kommando.

I stedet for det bruger jeg nogle tastatur funktioner til de mest banale
ting, og bare en prompt til inddata i stedet for visuelle popup'er.

Det betyder at man skal kende værdierne, men det er ok for mig.

Hmm.. kommer i tanke om man overhovedet kan lave en editor uden brug af
iframes, da fokus (og dermed selection) jo forsvinder ved klik på en knap.

Nåh, men det er ikke mit problem.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-11-09 01:21

Stig Johansen kom med følgende:
8X
> Hmm.. kommer i tanke om man overhovedet kan lave en editor uden brug af
> iframes, da fokus (og dermed selection) jo forsvinder ved klik på en knap.
>
> Nåh, men det er ikke mit problem.

En div (der ligner en knap) med en onclik, kalder en funktion, men
fjerner ikke focus fra textareaet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-09 05:05

Birger Sørensen wrote:

> En div (der ligner en knap) med en onclik, kalder en funktion, men
> fjerner ikke focus fra textareaet.

Ok - nu har jeg ikke tænkt mig at efterprøve det, da mit behov kun er at
kunne paste 'rich' informationer over i mit notes system, så jeg har slet
ikke brug for fancy editorer.

Det er nærmere todo lister, projektstyring, aftaleopfølgning og den slags,
så 'rich' text er faktisk ikke nødvendigt i bund og grund.

Mht fokusen, så er det ikke et textarea man arbejder på, men en div (i mit
tilfælde), så jeg kunne forestille mig, at fokus ryger.

De andre editorer kører med en separat iframe, som jo er et helt vindue for
sig, så der ryger fokus/selection ikke.

Stig Johansen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-11-09 23:45

Philip Nunnegaard skrev:

> Den sikkerhedsrisiko er vel ca. den samme som hvis man ikke havde
> WYSIWYG-edtoren på.

Ja. Risikoen ligger i, at man på serversiden godtager HTML fra klienten.
Hvordan HTML'en er opstået på klienten er for så vidt ligegyldigt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-11-09 11:42

Lidt follow-up.

Vagn Kofoed wrote:
> Følgende er osse lagt ind i eksperten.dk.

Jeg kender ikke eksperten.dk, men hvis du får nogle brugbare svar, kunne det
være interessant for os andre at vide.

Gider du melde tilbage?

> Jeg kopierer fra en webside ind i en <textarea> og herfra føres data
> videre med POST-method.

Der er tilsyneladende et problem med Firefox hvis man hverken angiver
charset i header eller i meta tags.

Jeg har skrevet lidt om det i et indlæg i .html gruppen med overskriften
'Nu er meta.. osv'.

Hold øje med charsets og konverteringer.

Stig Johansen